همزن های آزمایشگاهی یکی از انواع تجهیزات آزمایشگاهی هستند و مایعات را با تکان دادن میله ی همزن با یک آهن ربا ، یا گروهی از الکترو مگنت ها ترکیب می کنند ، تا یک میدان مغناطیسی چرخشی به وجود آورند که میله ی همزن قرار گرفته در مایع را بچرخانند .

همزن مغناطیسی یا همان مگنت استیرر یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی است بطوریکه در غالب آزمایشگاه های کمی و کیفی و تحقیقاتی جزء تجهیزات اصلی رومیزی در آزمایشگاه به شمار می رود و معمولا دارای عمر کارکرد طولانی و از جنس چینی ، آکریلی یا آلومینیومی هستند.

همزن مغناطیسی در آزمایشگاه برای هم زدن ، مخلوط کردن و نیز گرم کردن ( در هات پلیت همزن مغناطیسی ) مایعات و محلولها به کار می رود.

هات پلیت همزن مغناطیسی از پر فروش ترین و دقیق ترین همزن های مغناطیسی است.

 

عملکرد همزن مغناطیسی :

همزن مغناطیسی شامل یک مگنت یا آهنربای قرصی شکل یا بیضی با روکشی خنثی در برابر تمامی مواد شیمیایی ، یک صفحه ی هات پلیت و یک موتور مغناطیسی درون دستگاه است زمانی که آهنربای درون موتور شروع به چرخش می کند مگنت درون ظرف محلول نیز حرکت آنرا تکرار می کند و بدین صورت دما و سرعت چرخش مگنت درون ظرف محلول به راحتی قابل تنظیم و تحت کنترل است

 

انتخاب مگنت:

بسته به نوع مایع و ویسکوزیته ی آن و شکل ظرف محلول نوع خاصی از مگنت یا آهنربای میله ای مورد استفاده قرار می گیرد

مگنت یک آهنربای میله ای پوشانده شده از مواد خنثی می باشد تا در برابر مایعات مقاوم باشد و باعث آلودگی محیط محلول هم نشود

در پتری دیش مگنت میله ای طویل و کم سرعت و در فلاسک ته گرد مگنت تخم مرغی شکل مناسب ترند در حالت ایده آل باید فضای بین مگنت و آهنربای موتور حداقل و طول آنها یکسان باشد

 

مگنت مغناطیسی انواع مختلفی دارد که پرکاربرد ترین شان به شرح زیرند :

  • مگنت مغناطیسی استوانه ای
  • مگنت مغناطیسی تخم مرغی شکل
  • مگنت مغناطیسی با نک برینگ
  • مگنت مغناطیسی با برای کووت
  • مگنت مغناطیسی برای بطری کشت
  • مگنت سفارشی برای راکتور لبه دار