یکی از نکات حیاتی در آزمایشگاه‌های مختلف، نگهداری صحیح از تجهیزات آزمایشگاهی است. این مورد به این دلیل است که معمولاً برای تهیه این تجهیزات هزینه‌های قابل توجهی صرف می‌شود و در صورت عدم استفاده و نگهداری مناسب، کارفرما با هزینه‌های بالای تعمیر مواجه خواهد شد. از این رو، به پرسنل و کارکنان آزمایشگاه باید روش‌های صحیح استفاده، نگهداری و جلوگیری از آسیب‌رسانی به تجهیزات آموزش داده شود. این اقدامات باعث بهبود شرایط می‌شود و باعث افزایش عمر و کارایی تجهیزات آزمایشگاه خواهد شد.

سرویس و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی توسط شرکت 
 

شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی، خدمات کامل سرویس و نگهداری از انواع تجهیزات را به آزمایشگاه‌ها ارائه می‌دهند. این خدمات شامل تعمیر، بازرسی‌های دوره‌ای ماهانه، فصلی و سالانه، و همچنین سرویس‌دهی برای تجهیزات مختلف می‌شود. 
با انجام بازرسی‌های دوره‌ای، عیب‌یابی و رفع مشکلات کوچکی که ممکن است در تجهیزات آزمایشگاهی به وجود آید، انجام می‌شود و باعث افزایش عمر مفید تجهیزات خواهد شد. عدم توجه به سرویس و نگهداری مناسب می‌تواند باعث افزایش مشکلات و نقص‌های دستگاه‌ها شده و همچنین هزینه‌های زیادی برای تعمیر و خدمات اضافی ایجاد کند.
 به همین ترتیب، انجام سرویس منظم و کشف به موقع نقص‌های کوچک می‌تواند به بهبود شرایط کلی تجهیزات آزمایشگاهی کمک کند و همچنین عمر مفید آنها را افزایش دهد.

 

روش نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی
 

برای حفظ عمر مفید تجهیزات آزمایشگاهی، می‌توانید از روش‌های زیر برای نگهداری صحیح از آنها استفاده کنید:
•    ضد عفونی و استریلیزه تجهیزات: برای جلوگیری از آلودگی و دستیابی به نتایج درست در آزمایشات. در واقع ضدعفونی و استریلیزه کردن تجهیزات بسیار مهم است.

•    تمیز کردن ظروف شیشه‌ای: تمیز کردن صحیح ظروف شیشه‌ای از جمله نکات حیاتی نگهداری از آنها است. ظروف باید از هرگونه چربی و آلاینده پاک شده و از تمیزی کامل برخوردار باشند.

•    شستشو با محلول‌های مخصوص: برای شستشوی ظروف شیشه‌ای از محلول‌های مناسب مانند آلکونوکس یا لیکویینوکس استفاده کنید. از محلول‌ها به طور دقیق استفاده کنید و در نهایت ظروف را با آب مقطر و دیونیزه شستشو دهید.

•    خشک کردن صحیح: تجهیزات و ظروف را به هیچ وجه با حوله‌های کاغذی یا هوای پرفشار خشک نکنید. بهتر است آنها در قفسه یا کمد آزمایشگاهی به طور خود به خود خشک شوند تا جلوی انتقال ناخالصی‌ها به آنها را بگیرید.
از این روش‌ها برای نگهداری مناسب از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کنید تا عمر مفید آنها افزایش یابد و نتایج آزمایشات صحیح باشد.

تجهیزات آزمایشگاهی | آرکاراد تجارت

نکاتی جهت نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی
 

استفاده از دستگاه‌ها باید بر اساس دستورالعمل‌هایی که در کتابچه راهنما (به صورت چاپی یا PDF) درج شده‌اند، انجام شود. این دفترچه راهنما یک پیشنیاز است که با ارائه نکات ایمنی در هنگام نصب، استفاده، و نگهداری، نکات عیب‌یابی و تغییر در کدهای خطا، به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند و از آسیب و خسارت به دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند.
این دفترچه به طور واقعی بخشی از دستگاه و تجهیزات است که با ارائه راهنمایی‌های مختلف مانند ایمنی در زمان نصب، استفاده، و نگهداری، شرایط گارانتی، تعهدات و خدمات پس از فروش، تمامی مراحل کار با دستگاه را تحت پوشش قرار می‌دهد.
همچنین، با پیشرفت تکنولوژی، بیشتر محققان و کاربران به جای استفاده از دفترچه‌های راهنما به صورت چاپی، از نسخه‌های الکترونیکی (PDF) استفاده می‌کنند. این روش به دلیل راحتی و قابلیت جستجو و دسترسی آسان به اطلاعات مفیدتر است. برای افزایش کارایی، بهتر است دفترچه‌های راهنما به صورت فایل‌های PDF در یک پوشه مخصوص در آزمایشگاه ذخیره شوند.

•    تمیز کردن و استریل کردن پس از استفاده
 پس از هر بار استفاده، وسایل و دستگاه‌ها باید به طور منظم تمیز و استریل شوند. کثیفی و گرد و غبار می‌تواند به طور تدریجی کیفیت و عملکرد دستگاه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. از محلول‌ها و شوینده‌های مخصوص استفاده کنید و در نهایت با آب مقطر آنها را شستشو دهید.

•    مشخص کردن برنامه نگهداری
برای هر دستگاه و وسیله، برنامه‌ای را مشخص کنید که شامل زمان‌بندی نگهداری، تعویض قطعات، تعمیرات دوره‌ای و غیره باشد. این برنامه معمولاً در دفترچه راهنما دستگاه ذکر می‌شود و به تمام کارکنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

•    برچسب‌گذاری برنامه نگهداری
 برای جلوگیری از اشتباه و اطمینان از اجرای صحیح برنامه‌های نگهداری، آن‌ها را بر روی دستگاه یا در نزدیکی آن بچسبانید. این اقدام باعث می‌شود تا تمام کارکنان به راحتی بتوانند از برنامه‌ها پیروی کنند.

نصب و راه‌اندازی وسایل در آزمایشگاه
 

•    نصب صحیح و دقیق
 هنگام نصب و راه‌اندازی وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی، حتماً به نکات فنی و تکنیکال اهمیت دهید. اگر به طور نادرست نصب شوند، ممکن است خطر صدمات و خسارات به دستگاه یا افراد وجود داشته باشد.

•    اطمینان از اتصالات
 همچنین، از اتصالات دقیق و محکم دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید. اتصالات سیم‌ها به پریز، وصل کردن کابل‌ها و فیش‌ها را بررسی کنید تا از قطع شدن ناگهانی آن‌ها جلوگیری شود.

•    بررسی مشکلات
 اگر دستگاه به طور ناگهانی متوقف شود یا به عملکرد نرمال خود برنگردد، ابتدا مشکلات احتمالی را بررسی کنید. ممکن است مشکلات از نصب نادرست، اتصالات ضعیف یا مسائل فنی دیگر باشند.

•    یادداشت‌برداری
 در صورت وقوع مشکل و تلاش برای تعمیرات، کدهای خطا یا پیام‌هایی که در طول تعمیر، اطلاعاتی ارائه داده‌اند، یادداشت برداری کنید. این اطلاعات می‌توانند به تعمیرکاران در تشخیص و رفع مشکل کمک کنند.

•    تماس با تعمیرکار
 اگر نتوانستید مشکل را خودتان حل کنید، بهتر است با تعمیرکار یا کارشناس مرتبط تماس بگیرید. در صورت احتیاج به تعمیر، پس از آن تمیز کاری و تست کامل دستگاه تا اطمینان از رفع مشکل را انجام دهید.

راهنمایی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی | تجهیزات آزمایشگاهی | آرکاراد تجارت

دریافت خدمات سرویس و نگهداری 
 

شرکت آرکا راد تجارت ARTECO به همراه تامین تجهیزات، خدمات مشاوره نیز در زمینه راه‌اندازی، تعمیرات، سرویس، و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی ارائه می‌دهد. تیم ما از کارشناسان با تجربه و متخصص در این زمینه تشکیل شده است که به مشتریان کمک می‌کنند. 
این خدمات شامل موارد زیر می‌شود:
•    نصب و راه‌اندازی: شرکت آرکا راد تجارت قادر است تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی را به طور حرفه‌ای نصب و راه‌اندازی کند.

•    آموزش و پشتیبانی: کارشناسان ما آموزش و پشتیبانی از دستگاه‌ها و تجهیزات را ارائه می‌دهند تا شما به بهترین نحو از آنها استفاده کنید.

•    سرویس، تعمیرات و نگهداری: تیم ما از تکنسین‌های آموزش‌دیده و متخصص در تعمیر و سرویس دستگاه‌های آزمایشگاهی تشکیل شده است تا از عملکرد بهینه و عمر طولانی دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید.
در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید با شرکت آرکا راد تجارت تماس بگیرید و از خدمات ما بهره¬مند شوید.

سوالات متداول
 

•    چرا نگهداری و سرویس تجهیزات آزمایشگاهی مهم است؟
نگهداری و سرویس منظم
تجهیزات آزمایشگاهی باعث افزایش عمر مفید دستگاه‌ها، بهبود دقت نتایج آزمایش‌ها، جلوگیری از خرابی‌ها و کاهش هزینه‌های تعمیراتی می‌شود.

•    چگونه می‌توان نگهداری مناسب از تجهیزات آزمایشگاهی را انجام داد؟
نگهداری مناسب شامل تمیز کردن منظم و دقیق، استفاده صحیح از دستگاه‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها، و نصب دفترچه راهنما برای اطلاعات مرتبط است.

•    چه فوایدی از ضد عفونی و استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی حاصل می‌شود؟
استفاده از ضدعفونی و استریل کردن تجهیزات، جلوگیری از آلودگی و ایجاد نتایج اشتباه در آزمایش‌ها، بهبود بهداشت و ایمنی کارکنان، و حفظ عمر مفید تجهیزات را به همراه دارد.

•    چه تجهیزات و ابزارهایی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی نیاز است؟
ابزارهای مانند چراغ قوه، پیچ گوشتی‌ها، انبردست، قیچی، مولتی متر، تست قطبیت و غیره جهت تعمیرات و نگهداری مورد نیاز هستند.

•    چرا باید دستگاه‌ها را بر اساس دستورالعمل‌ها نصب کنیم؟
نصب صحیح دستگاه‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها، خطر صدمات و خسارات به دستگاه و افراد را کاهش می‌دهد و به عملکرد بهینه دستگاه‌ها کمک می‌کند.

•    چرا باید مشکلات و پیام‌های خطا را یادداشت کنیم؟
یادداشت‌برداری از مشکلات و پیام‌های خطا کمک می‌کند تا در مراحل تعمیر و نگهداری بهتر مشکلات را شناسایی و رفع کنیم.

•    چرا باید برنامه نگهداری و تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی را دقیقاً دنبال کنیم؟
برنامه نگهداری و تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی باعث حفظ عمر مفید، بهبود دقت نتایج و کاهش هزینه‌های تعمیراتی می‌شود.

•    چگونه می‌توان به موقع از زمان نیاز به تعمیرات تجهیزات آگاه شد؟
نظارت منظم بر عملکرد دستگاه‌ها، تشخیص مشکلات احتمالی و تست‌های دوره‌ای می‌توانند به شناسایی زودهنگام مشکلات و نیاز به تعمیرات کمک کنند.

•    چه تدابیری برای ایمنی در هنگام نگهداری و سرویس تجهیزات باید رعایت شود؟
اطمینان از خاموشی و قطع برق دستگاه‌ها قبل از شروع نگهداری، استفاده از ابزارها با احتیاط و مهارت، و رعایت دستورالعمل‌ها و راهنماهای ایمنی از جمله تدابیر مهم است.

تجهیزات آزمایشگاهی | آرکاراد تجارت