دستگاه آب مقطرگیری آزمایشگاهی دستگاهی می باشد که بسیار کاربردی برای تهیه آب مقطر در انواع آزمایشگاه‌ها می باشد. آب مقطرگیری صنعتی فرآیند تصفیه آب را که بصورت طبیعی انجام خواهد شد را تکرار کرده و در طی عملیات خاصی یک آب بسیار خالص ایجاد می کند.
وسیله ایی می باشد که حدود ۹۹٫۹ درصد از آلاینده‌های موجود در آب از قبیل : مواد شیمیایی، فلزات سنگین، انواع مختلف ویروس ها، سرب‌ها، آرسنیک و همچنین  میکروارگانیسم‌ها را حذف و نیز از بین خواهد برد؛ چون این مواد قادر به تبدیل به صورت بخار نیستند و باید حتما قبل از تبخیر از آب جدا شوند.

برای اینکه بتوانیم ‌آب مقطر بدست آوریم، یک‌ سری اقدامات اصولی مورد نیاز است که به کمک دستگاه آب مقطر گیری این کار راحت‌تر انجام خواهد شد، در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا با هم این دستگاه را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

تعریف دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاهی

در واقع دستگاه آب مقطرگیری آزمایشگاهی  (Distilled water device) وسیله ایی می باشد که حدود ۹۹٫۹ درصد از آلاینده‌های موجود در آب از قبیل : مواد شیمیایی، فلزات سنگین، انواع مختلف ویروس ها، سرب‌ها، آرسنیک و همچنین  میکروارگانیسم‌ها را حذف و نیز از بین خواهد برد؛ چون این مواد قادر به تبدیل به صورت بخار نیستند و باید حتما قبل از تبخیر از آب جدا شوند.
 دستگاه آب مقطرگیری آزمایشگاهی دستگاهی می باشد که بسیار کاربردی برای تهیه آب مقطر در انواع آزمایشگاه‌ها می باشد. آب مقطرگیری صنعتی فرآیند تصفیه آب را که بصورت طبیعی انجام خواهد شد را تکرار کرده و در طی عملیات خاصی یک آب بسیار خالص ایجاد می کند.
در واقع دستگاه آب مقطرگیر خانگی  با از بین بردن آلاینده‌های اضافی موجود در آب، یک آب مناسب و همچنین سالم برای پخت‌ و پز و نیز  آشامیدن بوجود می آورد، به‌طور کلی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی همگی جز زیر مجموعه دستگاه‌های آب مقطر ساز می باشند.

شیوه کار دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاهی

تبدیل آب به صورت آب مقطر از طریق دستگاه آب مقطرگیری در طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. دستگاه آب مقطر گیری آب را بجوش می آورد و سپس آن را به بخار تبدیل خواهد کرد.
  2. در این مرحله بخار متراکم می شود و پس از اینکه کاملا خنک شد، دوباره به حالت مایع درمی آید.
  3. همه مواد ناخالص همانند میکروارگانیسم و همچنین  فلزات سنگین در این مرحله غربال خواهند شد و از بین می روند.


برای شروع فرآیند تقطیر آب ، میزان آب در محفظه جوش ریخته خواهد شد. محفظه جوش دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاهی مجهز به یک المنت گرمایشی می باشد که می تواند آب را به نقطه جوش رسانده و سپس آن را به صورت بخار درآید. بخار ایجاد شده در این محفظه از طریق دریچه تعریف شده وارد یک کندانسور یا سیال خنک کننده می گردد و تمامی آلاینده‌های ناخالص در این مرحله حذف می شوند و بخار دوباره وارد محفظه خواهد شد و به حالت مایع برمی گردد.
این مایع از فیلتر دستگاه عبور می کند و به آن کربن فعال نیز وارد می‌شود تا آب مقطر ۹۹.۹ درصد خالص گردد و قطرات آب که ایجاد شده اند،  وارد مخزن فولادی ضد زنگ  می شوند و از طریق  قطره‌ای در بطری‌ها جمع می شوند.

خرید آب مقطر گیری

مزایای دستگاه های آب مقطرگیری

  • بصورت تضمینی در جهت افزایش خلوص آب

دستگاه های آب مقطر گیری آزمایشگاهی می‌توانند، آبی تولید کنند که هیچگونه باکتری، ویروس ها و حتی آلاینده‌های مضر معدنی در آن یافت نشوند. این مدل دستگاه‌ها کارآیی بالایی در آزمایشگاه‌های پزشکی، تحقیقاتی، صنعتی و همچنین عمومی خواهند داشت. فرآیند ایجاد آب خالص توسط این دستگاه‌ها کاملا اتوماتیک می باشد.

 

  • طیف متنوع کاربران در جهت استفاده از آب مقطر

آب مقطر کاربردهای بسیار زیادی در زمینه های مختلف دارد و شما خواهید توانست در بسیاری از کارها از این نوع آب استفاده نمایید. از جمله؛ استفاده از آب مقطر در انواع اتوها، کاربرد آب مقطر در دستگاه‌های بخور و…

 

  • فرآیند نصب ساده

دستگاه‌های آب مقطر گیری صنعتی و همچنین خانگی فرآیند نصب پیچیده‌ای ندارند و به راحتی نصب خواهند شد و بعد از آن شروع به انجام فرآیند اتوماتیک ایجاد آب مقطر می کنند.
 

  • سرمایه‌گذاری بصورت هوشمندانه

عمر مفید دستگاه‌های آب مقطر سازی، بالای ۱۰ تا ۱۵ سال می باشد و شما در طول این مدت کاری جز تعویض فیلترهای آن نخواهید داشت‌.

 

انواع دستگاه های آب مقطر گیری آزمایشگاهی

در هنگام خرید دستگاه آب مقطرگیری آزمایشگاهی باید دقت داشته باشید که از این دستگاه انواع مختلفی در بازار یافت می شود و باید بسیار دقت نمایید؛ انواع دستگاه آب مقطرگیری را در ادامه مطرح خواهیم کرد.

1.دستگاه آب مقطرگیری بصورت یک‌بار تقطیر
2.دستگاه آب مقطرگیری بصورت دوبار تقطیر
3.دستگاه آب مقطرگیری دیونایزر و یا به عبارتی با خلوص بالا
4.دستگاه آب مقطرگیری با خارجی یا جریان بسیار بالا.

 

  • دستگاه آب مقطر گیری بصورت یک بار تقطیر

این نوع از دستگاه از جنس فولاد ضد زنگ ساخته خواهند شد و معمولا نیاز به ۴۰ لیتر آب برای خنک کردن کندانسور می باشد.

آب مقطر گیری

  • دستگاه آب مقطر‌گیری بصورت دوبار تقطیر

به صورت کلی این نوع از دستگاه مخزن ذخیره ندارند و نمی‌توانند به‌ صورت اتوماتیک مقدار آلودگی آب را مشخص کند. این نوع از دستگاه برای خنک نمودن کندانسور خود نیاز به ۱۲۰ لیتر آب خواهد داشت.

تجهیزات آزمایشگاهی

  • دستگاه های آب مقطرگیری دیونایزر و یا با خلوص بالا

این نوع از دستگاه آب مقطر گیر می تواند آب مقطر با خلوص بالا و به دور از هرگونه آلودگی تولید کند. این نوع از دستگاه مخصوص تحقیقات و آزمایشگاه‌ها می باشد و می‌تواند انواع باکتری‌ها و همچنین ویروس‌های موجود در آب را با اشعه ماورا بنفش از بین ببرد.

راهنمای خرید اب مقطر گیری

 

  • دستگاه آب مقطرگیری خارجی و یا با جریان بالا

این نوع از دستگاه های آب مقطر ساز ۱ یا ۲ مخزن دارد و قادر خواهد بود ۴۰ لیتر آب در هر دقیقه تولید کنند.

کاربردهای دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاهی

آب مقطر در زمینه های مختلف از قبیل؛ کاربرد پزشکی، صنعتی، تحقیقاتی و همچنین خانگی استفاده می شود. بسیاری از واحدهای پزشکی و نیز آزمایشگاهی برای افزایش طول عمر انواع مختلف دستگاه‌های صنعتی خود از آب مقطر استفاده خواهند کرد تا طول عمر دستگاه‌های خود را تضمین نمایند. به‌طور کلی کاربرد آب مقطر را می‌توان این‌گونه بیان کرد.

  • تولید انواع محلول و سرم
  • تولید انواع مختلف مواد بیولوژی
  • تولید انواع مکمل ها
  • شستشوی ابزارها و همچنین ظروف شیشه‌ای آزمایشگاه ها
  • استفاده از آب مقطر در جهت استرلیزاسیون.

خرید دستگاه های آب مقطر گیری آزمایشگاهی

در هنگام خرید دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاهی خانگی و نیز صنعتی در ابتدا هدف خود و همچنین نوع دستگاه را مشخص نمایید و سپس به مشخصاتی از قبیل: حجم آب، جنس بدنه دستگاه، میزان برق مصرفی آن، امکانات متنوع از جمله قابلیت شستشوی اتوماتیک و حتی رسوب‌زدایی توجه نمایید. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه را نداشته باشید می‌توانید با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید و سپس خرید خود را انجام دهید.

سؤالات رایج و متداول در مورد دستگاه آب مقطرگیری

زمان مورد نیاز برای ایجاد آب مقطر با دستگاه آب مقطرگیری چقدر است؟
این فرآیند در حدود ۴ تا ۶ ساعت طول خواهد کشید. پروسه تولید آب مقطر توسط دستگاه‌ها به‌صورت قطره‌ای صورت می گیرد و به همین دلیل برای پر نمودن کامل مخزن باید چند ساعت منتظر شد.
دستگاه‌های آب مقطر گیری صنعتی به نسبت ظرفیت بالاتری دارند و می‌توانند در هر ساعت حدود ۲ تا ۳ گالن آب مقطر خالص تولید کنند.

آیا جوشاندن آب باعث ایجاد آب مقطر خواهد شد؟
جواب سوال منفی می باشد. صرف جوشاندن آب نمی‌توان ناخالصی‌های بالای آب را از میان برداشت و آن را تبدیل به آب مقطر نمود. در واقع جوشاندن آب صرفا می‌تواند پاتوژن‌های مضر موجود در آب را از میان بردارد. اگر می خواهید ناخالصی‌های موجود در آب شهری را از تصفیه کنید بهترین گزینه برای شما خرید دستگاه‌ آب مقطر گیری خانگی و همچنین دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد.

۳. آیا امکان تهیه دستگاه آب مقطر گیری دست دوم وجود دارد؟
بله؛ بسیاری از آزمایشگاه‌ها و… اقدام به فروش دستگاه‌های دست دوم خواهند کرد که با بررسی و تحلیل دقیق این نوع دستگاه‌ها می‌توان اقدام به خرید نمایید.

۴. قیمت دستگاه آب مقطر گیری چقدر خواهد بود؟
دستگاه‌های آب مقطر گیری آزمایشگاهی طیف گسترده‌ای خواهند داشت و قیمت هر کدام از آنها بر اساس نوع تولید داخلی و یا خارجی تنوع دارد. بهترین کار برای رسیدن به جواب قانع کننده تماس با فروشندگان مربوطه می باشد.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی داشتیم به بهترین شکل ممکن دستگاه آب مقطر گیری را شرح دهیم و به بیان مزایا و کاربردهای آن و نحوه ی خرید آن پرداختیم که شما با این توضیحات خواهید توانست در هنگام خرید هر نمونه از دستگاه های آب مقطرگیری انتخاب هوشمندانه نیز داشته باشید. 
شرکت آرکا راد تجارت با سابقه بیش از یک دهه تجربه موفق در جهت ارائه تجهیزات آزمایشگاهی، در این زمینه می تواند خدمات ویژه ای را به مشتریان عزیز عرضه نماید، برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در دفتر مرکزی 02144032040 تماس حاصل فرمایید.