انکوباتورهای آزمایشگاهی از تجهیزات پرکاربرد و همچنین بسیار مهم آزمایشگاهی به حساب می آیند که در آزمایشگاه های تحقیقاتی و تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرند و در زمینه های متعددی از جمله زیست شناسی، میکروب شناسی، زیست شناسی سلولی و غیره بکار می روند.

 همچنین انکوباتورها از ابزاهای بسیار مهم برای کشت سلول و همچنین بافت به حساب می آیند که در انواع مختلف و برند های متعدد تولید می شوند. لذا با توجه به اهمیت ویژه این دستگاه و نیز تنوع گونه ها توصیه می گردد که در هنگام خرید انکوباتور آزمایشگاهی دقت کافی داشته باشید و خریدار با توجه به کاربرد و همچنین شرایط آزمایشگاه برای خرید انکوباتور آزمایشگاهی اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به معرفی اجمالی و بعد از آن به بررسی ویژگی های لازم جهت خرید این دستگاه بپردازیم.

انواع مختلف انکوباتورهای آزمایشگاهی

انکوباتورها دستگاه های کابینت مانندی می باشند که به منظور حفظ دما در محدوده خاص و دمای نزدیک به محیط قابل استفاده می باشند، اکثر انکوباتورهای استاندارد در دمای 37 درجه سانتیگراد (چند درجه بالاتر یا پائین تر) یعنی دمایی که اکثر سلول ها و موجودات شرایط رشد و نمو دارند، عملکرد بهینه خواهند داشت. در واقع دمای ذکر شده در تمامی انکوباتورها یکسان نمی باشد و با توجه به مدل و برند متغیر خواهد بود. به غیر از کنترل دما انکوباتورهای آزمایشگاهی، دارای ویژگی های مضاعف و منحصر به فرد هستند که خریدارن با توجه به آنان اقدام به خرید خواهند کرد. در ادامه مطب به بررسی چندین نوع انکوباتور که آن ها را متمایز کرده و کاربردی می باشند خواهیم پرداخت.

انکوباتورهای معمولی: انکوباتور معمولی دارای سیستم ساده ای است که دمای بالاتر از محیط را تامین خواهد کرد و در انواع آنالوگ و دیجیتال طراحی می شوند.

انکوباتورهای یخچالدار: انکوباتور یخچالدار توانایی حفظ رنج دمای پائین تر از محیط و یا بالاتر از محیط را دارند.

انکوباتورهای شیکردار: انکوباتور شیکردار از تجهیزات آزمایشگاهی به حساب می آیند که همراه با نگهداری دما؛ نمونه ها را به صورت اوربیتالی و دورانی نیز می چرخاند، سطح محفظه آن به موتور مخصوص وصل می باشد و فلاسک های حاوی نمونه بر روی سطح شیکر به حالت یکنواخت به حرکت در خواهد آمد.

انکوباتورهای CO2: انکوباتور آزمایشگاهی CO2 با ویژگی های نظارت و همچنین کنترل اکسیژن و دی اکسید کربن (CO2) طراحی می شوند که  این ویژگی ها به کاربران اجازه خواهد داد تا بر رطوبت، سطح اکسیژن و نیز CO2 موجود در محفظه داخلی کنترل و نظارت داشته باشند.

انواع انکوباتور آزمایشگاهی

معیارهای لازم جهت خرید انکوباتورهای آزمایشگاهی

به صورت کلی می توان بیان کرد که انکوباتور آزمایشگاهی مناسب، دستگاهی می باشد  که دارای امکانات پیچیده و فناوری پیشرفته است، بلکه گاهی اوقات انکوباتورهای ساده و نیز معمولی بهترین گزینه جهت خرید به حساب می آیند و این امر کاملا به معیارهای خریدار بستگی خواهد داشت.
 به صورت کلی در نظر گرفتن ظرفیت و همچنین محیط آزمایشگاه، نوع برنامه، تعداد پروژه ها که به صورت هم زمان در آزمایشگاه ها انجام می پذیرد از جمله مهم ترین عوامل برای تصمیم گیری در رابطه با ظرفیت، ویژگی و فناوری مورد نیاز برای خرید انکوباتور آزمایشگاهی به حساب می آید، در ادامه به تفکیک و همچنین بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

توجه به دما در خرید انکوباتور آزمایشگاهی 

یکی از مهم ترین عوامل در واکنش های شیمیایی و بیولوژیکی که در انکوباتور آزمایشگاهی ایجاد می شود، کنترل دما می باشد. به همین جهت در نظر گرفتن دمای لازم برای نمونه ها در هنگام خرید انکوباتور یکی از عوامل بسیار مهم و همچنین تاثیرگذار خواهد بود. همچنین خریداران به عوامل دیگر، از جمله سرعت و نیز پایداری رسیدن به دمای مورد نظر، توجه خواهند کرد. 
انکوباتور آزمایشگاهی در ابتدا انرژی الکتریکی دریافت می کند و سپس آن را به انرژی حرارتی که از پیش تعیین شده است تبدیل می کند و آن را به صورت ثابت نگه خواهد داشت. این گرما می تواند به صورت مستقیم به صفحه انکوباتور انتقال پیدا کند و یا به صورت هوای در حال گردش در محفظه، دمای انکوباتور آزمایشگاهی را به میزان معین برساند. 
همچنین انکوباتورهای دارای یخچال که قابل تنظیم در دماهای پائین نیز هستند با سیستم فشرده سازی بخار و یا پلتیر در جهت ایجاد دمای مطلوب و همچنین کمتر از محیط آزمایشگاه استفاده خواهند شد. انکوباتورهای یخچالدار با سیستم فشرده سازی و نیز متراکم کردن بخار آن را به بخارات خنک تبدیل می کند و این امر باعث، جذب گرما می شود و دمای محفظه کاهش پیدا می کند.
 دستگاه Peltier یک اثر خنک کننده و یا گرم کننده در محل اتصال ایجاد خواهد کرد که در اثر آن انرژی الکتریکی بوجود می آید و طیف مختلفی از دما بیشتر و یا حتی کمتر از محیط خواهیم داشت.

توجه به سایز دستگاه در خرید انکوباتور آزمایشگاهی 

سایز انکوباتور آزمایشگاهی اهمیت ویژه ای دارد و خریدار باید با توجه به فضای آزمایشگاه و  حجم نمونه اقدام به خرید کند، البته انکوباتورهای آزمایشگاهی با سایز بزرگ میزان انرژی زیادی مصرف خواهند کرد و به مراتب هزینه بهره برداری و همچنین نگهداری از آن ها بیشتر خواهد بود اما از مزایا انکوباتورهای بزرگ می توان به تعداد زیاد قفسه و همچنین نگهدارنده ها که در محفظه قابل تنظیم هستند اشاره نمود، این امر به کاربر یاری می رساند که انکوباتور را متناسب با نیازهای خود تنظیم کند.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی با توجه به حرارت دهی

زمانی که حرارت به صورت مستقیم به سطوح انکوباتور منتقل شود محفظه داخلی سریع تر به دمای مورد نظر خواهد رسید اما این امر نیاز به یک منبع تغذیه ثابت خواهد داشت و در مناطقی که با کمبود منابع مواجه هستند منجر به کمبود برق می شود. به همین دلیل انکوباتور های با حرارت غیر مستقیم به خریداران توصیه می شود زیرا دما را در زمان بی برقی می توانند برای مدت قابل توجه ی نگهداری کنند.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی با در نظر گرفتن کاربرد آن

هر انکوباتور آزمایشگاهی به گونه ای طراحی می شود که دارای کاربرد های مختلف و بصورت ویژه برای خود خواهد بود در حقیقت می توان گفت که انکوباتوری برای خرید مناسب می باشد که بیشترین کاربرد را برای خریدار به ارمغان آورد. به عنوان مثال، انکوباتورهای CO2 برای کشت سلولی پستانداران مناسب‌ می باشد زیرا کاربران می توانند، سطوح CO2 و اکسیژن را در محفظه کنترل نمایند که این امر می تواند بر pH محیط اثرگذار باشد. از طرفی انکوباتورهای معمولی برای اکثر کاربردهای میکروبیولوژیکی مناسب می باشد.

خرید انکوباتور

 

خرید انکوباتور آزمایشگاهی بر اساس کنترل میزان رطوبت

به طور معمول دمای محیط در انکوباتور بین 60 تا 90 درجه خواهد بود، به خریداران توصیه می شود، در صورتی که سطح مشخصی از رطوبت را در نیاز دارند، انکوباتورهای آزمایشگاهی با گزینه کنترل رطوبت را تهیه نمایند در غیر این صورت انکوباتور های معمولی توصیه خواهد شد. 
لازم به ذکر است که انکوباتورهای آزمایشگاهی با عملکرد کنترل رطوبت معمولاً دارای یک مخزن آب در سطح محفظه پایینی می باشند که در آن آب گرم خواهد شد و یا یک خروجی برای جریان بخار که می تواند اسپری آب را به محفظه منتقل کند. همچنین رطوبت بالا در محیط اغلب منجر به تراکم رطوبت خواهد شد که می تواند منبع آلودگی میکروبی گردد. به خصوص این مورد برای نمونه هایی که باید در داخل انکوباتورهای آزمایشگاهی برای بیش از چند روز قرار بگیرند چالش برانگیز خواهد بود، لذا جهت جلوگیری از آلودگی های میکروبی توصیه خواهد شد که خریداران توجه لازم را داشته باشند.

ویژگی هایی که باید قبل از خرید دستگاه مورد توجه قرار داد:

  1. فضا معیار بسیار مهم در انتخاب دستگاه انکوباتور است. آزمایشگاه شما احتمال دارد، فضای فیزیکی زیادی نداشته باشد. این بدین معنی خواهد بود که شما باید یک مدل جمع و جور را انتخاب نمایید. با این حال ، باید ظرفیت داخلی نیز مورد بررسی قرار گیرد. اکثر کاربران می خواهند حداکثر مقدار نمونه هایی را که می توانند در هر زمان ذخیره نمایند، به حداکثر خود برسانند.
  2. تعداد قفسه ها نیز می تواند راهی آسان برای حل این مشکل در نظر گرفته شود. کاربران می توانند یک مدل نسبتاً جمع و جور با قفسه های بی شماری را انتخاب نمایند تا بتوانند حداکثر نمونه را در آن نگهداری کنند.
  3. مصرف برق یکی از معیارهای مهم انتخاب می باشد. به خاطر داشته باشید که دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی شما قرار است به طور نامحدود روشن باقی بماند. در بسیاری از آزمایشگاه های بزرگ ده ها یا حتی صدها دستگاه نصب شده اند، البته تحت این شرایط، معمولاً دستگاه انکوباتور با مصرف برق کم را برای به حداقل رساندن هزینه های کار خود انتخاب خواهند کرد.
  4. همچنین احتمال دارد بخواهید یک دستگاه انکوباتور با منبع تغذیه پشتیبان خریداری نمایید، مگر اینکه از قبل در سیستم مدیریت ساختمان شما وجود داشته باشد. این بدان معنی است که دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی شما می تواند در صورت قطعی برق به کار خود ادامه داده و این امر به ویژه برای کاربرانی که نمونه حیاتی را ذخیره دارند یا امکان ایجاد وقفه در آزمایشات خود را ندارند ، بسیار مهم خواهد بود.
  5.  به حداقل رساندن آلودگی در دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی ، آلودگی نمونه ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی، از چرخه های ضد عفونی با دمای بالا، فیلترهای HEPA و سطوح داخلی مس ضد میکروبی تشکیل شده اند. این امر خطر آلودگی نمونه ها را به حداقل خواهد رساند.

شرکت آرکا راد تجارت با سابقه بیش از یک دهه تجربه موفق در جهت ارائه تجهیزات آزمایشگاهی، در این زمینه می تواند خدمات ویژه ای را به مشتریان عزیز عرضه نماید، برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در دفتر مرکزی 02144032040 تماس حاصل فرمایید.