راه اندازی یک آزمایشگاه به دلیل اهمیت و سودآوری آن، نیازمند توجه به جزئیات بسیاری است. از جمله مهمترین نکات در راه اندازی آزمایشگاه می‌توان به تهیه و نصب تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد.
برای مثال، به دلیل اینکه سکوبندی آزمایشگاه نقش اساسی در این بخش را ایفا می کند، نیاز به کسب اطلاعات دقیق در این زمینه وجود دارد. هزینه تاسیس یک آزمایشگاه نیز باید مورد بررسی و محاسبه قرار گیرد. شرایط تاسیس یک آزمایشگاه نیز باید با دقت بررسی شود تا بتوان به بهره‌وری بالاتری دست یافت. 
شرکت آرکا راد تجارت نیز در این حوزه با تجربه و دانش فنی خود، جهت راهنمایی و مشاوره در این زمینه آماده همکاری می باشد. 

 

تجهیزات آزمایشگاه | آرکاراد تجارت


هدف از راه اندای آزمایشگاه


آزمایشگاه راهی است برای دستیابی به هدف مشخصی که شما برای راه‌اندازی آن در نظر دارید. برای بهترین استفاده از آزمایشگاه، باید به عوامل مختلفی مانند وظایف و نیازهای شغلی و آموزشی توجه کرد و ابزارها و تجهیزاتی را در آزمایشگاه قرار داد که بیشترین سود و بهره را برای شما فراهم کند. با داشتن مفهوم صحیح از هدف راه‌اندازی آزمایشگاه، می‌توانید بهترین مکان و تجهیزات را برای آن پیدا کنید و از آن بهترین استفاده را ببرید.

اهمیت سکوبندی در راه اندازی آزمایشگاه

انتخاب مناسب سکوبندی آزمایشگاه، بر نحوه استفاده از فضای آزمایشگاه تاثیر می‌گذارد، همچنین باید به جنس و کیفیت مواد ساخت آن نیز توجه شود. یک سکوبندی با جنس و کیفیت مناسب، علاوه بر اینکه قابلیت استفاده بلند مدت را دارد، همچنین زمان و هزینه تعمیرات و نگهداری آن را کاهش خواهد داد.

در انتخاب سکوبندی آزمایشگاه، باید به عواملی مانند ابعاد فضای آزمایشگاه، نوع آزمایشاتی که در آن انجام می‌شود، تعداد پرسنل آزمایشگاه و نیازهای آن‌ها، میزان نوردهی و تهویه، تعداد درهای ورودی و خروجی و... توجه شود. در انتخاب سکوبندی آزمایشگاه، همچنین می‌توان از نظرات و تجربیات پرسنل آزمایشگاه استفاده کرد تا بهترین گزینه را برای سکوبندی آزمایشگاه خود انتخاب کنید.

توصیه های راه اندازی و نصب تجهیزات آزمایشگاه

•    نداشتن تطابق با نیازهای شما: در صورتی که تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شده، به نیازهای شما پاسخ ندهد یا برای کارکرد در محیط شما مناسب نباشد، لازم است تا بررسی بیشتری انجام داده و در صورت نیاز، تجهیزات را تعویض کنید.

•    آسیب دیدن تجهیزات و نداشتن ایمنی لازم در محیط کار: لازم است تا در هنگام نصب و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی، از ایمنی لازم را درنظر بگیرید و در صورت وجود هر گونه آسیب، تجهیزات را تعمیر یا تعویض کنید.

•    قدیمی بودن تجهیزات: تجهیزات آزمایشگاهی به دلیل عدم استفاده مداوم، در صورتی که قدیمی شوند، کارایی کمتری خواهند داشت. لازم است به طور دوره‌ای، تجهیزات را بررسی کرده و در صورت نیاز، تجهیزات را تعویض کنید.
•    عدم رعایت نکات آرگونومی: در طراحی تجهیزات آزمایشگاهی باید به نکات آرگونومی توجه شود. در صورتی که تجهیزات براساس نکات آرگونومی طراحی نشوند، کاربران ممکن است با مشکلات ارگونومیکی مواجه شوند که باعث کاهش کارایی پرسنل و ایجاد مشکلات جسمی می‌شود.

•    عدم تناسب جهت استفاده در تجهیزات و سیستم IT: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف، از جمله سیستم‌های IT و نرم‌افزارها، لازم است تا با تجهیزات آزمایشگاهی هماهنگ شوند و تناسب مناسبی با فضای کاری داشته باشند. در غیر اینصورت، کاربران ممکن است با مشکلاتی در هنگام استفاده از تجهیزات روبرو شوند.

 

تجهیزات آزمایشگاهی | آرکاراد تجارت

 

مراحل اولیه راه اندازی آزمایشگاه

برای راه اندازی یک آزمایشگاه، مراحل زیر باید انجام شوند:
•    سازماندهی
نیاز است که یک سیستم واضح و متناسب با نیازهای شما انتخاب شود. در این مرحله، باید به انتخاب تجهیزات و نرم‌افزارهای مناسب برای آزمایشگاه و همچنین سازماندهی فعالیت‌های آزمایشگاهی پرداخت.

•    طراحی فضای آزمایشگاهی
 در این مرحله، باید فضای آزمایشگاهی را به گونه‌ای طراحی کرد که علاوه بر بهینه کردن کارایی و ارتقای همکاری درون آزمایشگاه، به نیازهای پرسنل خود نیز پاسخ دهد.
 در این مرحله، باید آزمایشگاه خود را به شکلی تقسیم بندی کنید که هر منطقه با درجات و انواع خطرات خود به صورت مناسب تجهیز شده باشد. برای این منظور، باید یک نقشه آزمایشگاه ایجاد کرده و آن ‌را به مناطق مختلف تقسیم بندی کنید. 
سپس بر اساس شیوه‌ی تهدید در هر منطقه، تجهیزات بزرگ مانند دستگاه‌های آتش‌نشانی، شیرآلات قطع آب، دستگاه‌های تصفیه هوا و غیره در مکان استراتژیک، نصب کنید.
علاوه بر این، باید مناطق مختلفی را برای جمعیت عمومی و پرسنل آزمایشگاه ایجاد کنید. برای مثال، باید مناطق ورودی و خروجی، محل ذخیره‌ی مواد شیمیایی، اتاق‌های آزمایش، اتاق‌های کنترل و غیره را با توجه به نیازهای خود و ایمنی پرسنل طراحی و در نظر گرفت.
استفاده از این روش‌ها برای تقسیم بندی آزمایشگاه و قرار دادن تجهیزات در مکان‌های مناسب، علاوه بر افزایش سطح ایمنی، به شما کمک می‌کند تا فضای کاری مناسبی را برای پرسنل آزمایشگاه خود ایجاد کنید.

•    تجهیز آزمایشگاه
در این مرحله، باید تجهیزات و نرم‌افزارهای لازم را برای فعالیت‌های آزمایشگاهی تهیه کرد. این مورد شامل تجهیزات عمومی مانند میز کار، صندلی و کابین‌های خصوصی برای آزمایش‌های حساس و تجهیزات اختصاصی مورد نیاز برای هر پروژه خاصی است.

•    پرسنل
یکی ار اقدامات مهم برای افتتاح یک آزمایشگاه، داشتن پرسنل مناسب است. باید به دنبال جذب کارکنان با توانمندی‌های مرتبط با حوزه آزمایشگاهی باشید و نیز ایجاد زمینه‌ای متعادل برای همکاری و تعامل بین اعضای پرسنل نیز بسیار مهم است.

•    نگهداری و تعمیرات
آزمایشگاه همچون هر سازمان دیگر، نیاز به نگهداری و تعمیرات دارد. برای این منظور، باید یک برنامه‌ی منظم برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات و سامانه‌های آزمایشگاهی تهیه کرد.

•    ارزیابی خطرات و مسائل ایمنی
در این مرحله، باید خطرات احتمالی را شناسایی کرده و پروتکل‌های ایمنی مناسب را برای پرسنل آزمایشگاه تهیه کرد.

•    تجهیزات ایمنی
باید تجهیزات اولیه ایمنی مانند کپسول آتش نشانی، پتوهای آتش نشانی، کیت کمک های اولیه و دستکش در آزمایشگاه فراهم شود.

•    محدود کردن دسترسی
 باید از ورود افراد غیرمجاز به آزمایشگاه جلوگیری شود و برای مواقع اضطراری بیش از یک خروجی از آزمایشگاه در نظر گرفته شود.

•    خرید تجهیزات آزمایشگاه
در زمینه ی خرید تجهیزات باید تحقیقات کافی انجام شود و دستگاههای مورد نیاز آزمایشگاه با توجه به کارایی نهایی انتخاب گردد. 
تجهیزات آزمایشگاهی متنوعی وجود دارند که برای انجام آزمایش‌ها، تحلیل‌ها و اندازه‌گیری‌ها بسیار مفید هستند. 
در این تجهیزات می‌توان به دستگاه‌های پی اچ متر، آون آزمایشگاهی یا فور آزمایشگاهی، کوره آزمایشگاهی، انکوباتور، اتوکلاو، ترازو، میکروسکوپ، بن‌ماری، سانتریفیوژ، فریزر آزمایشگاهی، هات پلیت، استیرر، همزن و غیره اشاره کرد.
 این تجهیزات با توجه به نیازهای مختلف آزمایشگاهی، برای استریلیزاسیون لوازم، انکوباسیون، خشک کردن، گرما دادن و انجام تست‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شوند. به عبارت دیگر، تجهیزات آزمایشگاهی ابزارهای حیاتی هستند که بدون آن‌ها انجام آزمایش‌های دقیق و صحیح امکان‌پذیر نخواهد بود.
در این زمینه شرکت آرکاراد تجارت، آماده ارائه پشتیبانی کامل می باشد.

•    نگهداری و تعمیرات تجهیزات آزمایشگاه
 باید یک برنامه‌ی منظم برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات و سامانه‌های آزمایشگاهی تهیه کنید.

استفاده از همه این مراحل به شما کمک می‌کند تا یک آزمایشگاه کارآمد با پرسنل مناسب، مجهز به تجهیزات لازم، با فضایی ایمن و مناسب برای انجام تحقیقات راه‌اندازی کنید.

سخن پایانی

راه‌اندازی یک آزمایشگاه جدید بسیار چالش برانگیز است و نیاز به زمان، استراتژی و تعهد دارد تا به هدف خود برسید. این فرآیند شامل، مراحلی همچون ارزیابی خطرات و پروتکل‌های ایمنی، تجهیزات ایمنی، محدود کردن دسترسی، خرید تجهیزات مناسب از شرکت های معتبر و شناخته شده، استخدام پرسنل، طراحی فضای آزمایشگاهی، تجهیز آزمایشگاه و نگهداری و تعمیرات، می باشد.

بهترین راه برای راه‌اندازی یک آزمایشگاه جدید همکاری با شرکت‌های با تجربه همچون، گروه تولیدی آرکا راد تجارت است. این شرکت با داشتن تجربه و تخصص در این زمینه، به شما کمک می‌کند که برنامه‌ریزی مناسبی برای راه‌اندازی آزمایشگاه خود داشته باشید و به سرعت به نتیجه مطلوب برسید. 

همچنین، در طی فرآیند راه‌اندازی آزمایشگاه جدید، باید به دقت و با حوصله عمل کنید و همه سوالات و مشکلاتی که در طول راه بوجود می‌آیند را با دقت بررسی کنید و به آن‌ها پاسخ مناسب دهید. با رعایت این نکات، می‌توانید در کمترین زمان به نتیجه‌ی مطلوب خود برسید و به لذت کار در آزمایشگاه جدید خود بپردازید.