عمر مفید انواع تجهیزات آزمایشگاهی و شرایط نگهداری آن ها

کار در یک محیط آزمایشگاهی به دقت و بررسی بیشتری در هنگام راه اندازی، بهره برداری و مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی با ارزش بالا نیاز دارد. 

کار در یک محیط آزمایشگاهی به دقت و بررسی بیشتری در هنگام راه اندازی، بهره برداری و مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی با ارزش بالا نیاز دارد. اگر برای مدت طولانی در آزمایشگاه کار کرده اید، می دانید که آگاهی از عمر مفید تجهیزات آزمایشگاهی و نحوه مراقبت از آن ها چقدر مهم است. بسته به آزمایشگاه، این ابزارها و تجهیزات بسیار حساس هستند. بنابراین مهم است که به درستی از آن ها استفاده کرده و نحوه عملکرد آن ها را درک کنید. همچنین وقتی زمان سرویس‌دهی آن ها فرا می‌رسد باید به دنبال جایگزین مناسب باشید.
با اکثر تجهیزات آزمایشگاهی، حتی کوچک ترین عدم دقت می تواند بر دقت نتایج شما تاثیر بگذارد و منجر به اطلاعات نادرست یا یک آزمایش ناموفق شود. به همین دلیل است که باید تمام تجهیزات آزمایشگاه خود را در شرایط کاری خوب نگه دارید. از آنجایی که این تجهیزات برای اجرای موفقیت آمیز آزمایشگاه بسیار ضروری است، باید بدانید که چگونه مطمئن شوید که برای مدت طولانی دوام می آورد. برخی از میکروسکوپ ها، تجهیزات و سایر امکانات علمی بیش از 30 سال عمر می کنند. در این مقاله نکاتی در مورد افزایش عمر مفید تجهیزات آزمایشگاهی ارائه خواهیم داد.
اما قبل از هر چیز بیایید نگاهی به برخی از علائم رایج که نشان می دهد زمان به روز رسانی آزمایشگاهی فرا رسیده است بیندازیم.

  • نگرانی های ایمنی

ایمنی کارکنان اولویت اصلی در هر محیط آزمایشگاهی است. اگر مشکل ایمنی در تجهیزات آزمایشگاهی شما وجود دارد، باید فورا به آن رسیدگی شود. این ممکن است به معنای تعمیر یک قطعه یا تعویض کامل آن باشد.

به عنوان مثال، هودهای بخار بسیار بادوام هستند؛ اما در برابر خوردگی نیز حساس هستند. اسیدهای سنگین گاهی اوقات می توانند باعث خوردگی بخار هود شوند، به خصوص اگر برای مقاومت در برابر آن ها ساخته نشده باشد.

  • فرسودگی

حتی محصولات باکیفیت در نهایت دچار فرسودگی و پارگی می شوند. علائم رایج سایش و پارگی در تجهیزات عبارتند از:

  • زنگ زدگی: زنگ لوازم یک مسئله ایمنی بالقوه خطرناک است. اگر تجهیزات شما زنگ زده است، باید فورا آن را تعویض کنید.
  • لکه ها: البته لک شدن معمولا دلیلی برای نگرانی نیست و فقط ناخوشایند است.
  • تاب برداشتن:  اگر شیشه روی ارسی هود تاب برداشته است، باید تعویض شود.
  • ترک ها: ارسی های ترک خورده بر جریان هوا تاثیر می گذارد و باید تعویض شوند.
  • سوختگی: مانند لکه ها، سوختگی معمولا فقط یک نشانه ناخوشایند استفاده است، نه یک مسئله ایمنی.
  • اگزوز فن ها: اگر شروع به شنیدن صدا کردید یا جریان هوا به طور ناگهانی تغییر کرد، سیستم های اگزوز باید بررسی شوند.

به طور کلی، تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت بالا باید برای سال های زیادی دوام بیاورند و برخی تا بیش از 30 سال دوام می آورند. آن ها ممکن است به زیبایی مدل های جدیدتر نباشند، اما به همان اندازه کار می کنند.

 

  • افت بهره وری تجهیزات آزمایشگاهی

مانند هر محیط کاری، بهره وری در آزمایشگاه مهم است. کارایی را می توان با قرار دادن تجهیزات، لوازم جانبی و ذخیره سازی در مکان های بهینه در طرح اصلی گنجاند. همچنین انواع مختلفی از محصولات آزمایشگاهی وجود دارد که می توانید از آن ها برای بهبود بهره وری استفاده کنید، از جمله:

  • مبلمان آزمایشگاهی با قابلیت تنظیم ارتفاع: ایستگاه های کاری با ارتفاع قابل تنظیم کار در آزمایشگاه را برای تکنسین ها بسیار راحت تر می کند.
  • درب های خودبسته: هودهای بخار با درب های خودبسته محیط کار ایمن تری را فراهم می کنند.
  • مبلمان متحرک: ایستگاه‌ های کاری و واحدهای ذخیره ‌سازی را می‌ توان به چرخ ‌های قابل قفل مجهز کرد تا به شما امکان انتقال آن ها در سراسر آزمایشگاه را بدهد.
  • نورپردازی LED: هودهای بخار امروزی معمولا با نور LED به عنوان استاندارد عرضه می شوند تا دانشمندان بتوانند کار خود را آسان تر انجام دهند.

نکات مراقبت عمومی برای تجهیزات آزمایشگاهی

برخی از نکات نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی عبارتند از:

  • تمیز کردن

تمیز کردن منظم تجهیزات آزمایشگاه تضمین می ‌کند که در صورت نیاز برای استفاده آماده است، لکه‌ ها/مواد سرسخت محکم نمی‌ شوند و آزمایش ‌ها با ناخالصی ‌های حاصل از آزمایش ‌های قبلی آلوده نمی گردند. مطمئن شوید که؛
تجهیزات همیشه قبل و بعد از هر بار استفاده تمیز می شوند.
معرف ها و مواد کمکی تمیز کننده مورد استفاده برای مراقبت از تجهیزات آزمایشگاه خاص هستند.
علاوه بر تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی قبل و بعد از هر بار استفاده، یک برنامه برای تمیز کردن عمیق تر نیز لازم است. این ممکن است شامل جدا کردن ماشین‌ های خاص برای تمیز کردن قطعاتی باشد که دسترسی به آن‌ ها سخت است.
همیشه دستورالعمل های سازنده را در مورد سیاست تمیز کردن دنبال کنید. برخی از بخش‌ های تجهیزات ممکن است به حلال ‌های بسیار خاص، مواد تمیزکننده یا روش‌ های خشک کردن نیاز داشته باشند.

تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی

  • کالیبراسیون

کالیبراسیون شامل مقایسه اندازه‌گیری‌های تجهیزات با واحد اندازه‌گیری استاندارد، به منظور تایید صحت آن و انجام تنظیمات لازم است. کالیبراسیون منظم تجهیزات آزمایشگاهی باید انجام شود؛ زیرا با گذشت زمان، سوگیری ها در رابطه با واحد اندازه گیری استاندارد ایجاد می شود.
این از داده های نامعتبر محافظت کرده و ایمنی را در طول آزمایش تضمین می کند. یک متخصص مستقل که در صورت لزوم گواهی کالیبراسیون ارائه می دهد، باید در این فرایند مشارکت داشته باشد. کالیبراسیون باید زمانی انجام شود که؛

  • زمان توصیه شده توسط سازنده می گذرد.
  • این تجهیزات روی زمین می افتد یا درگیر یک حادثه یا رویداد نگران کننده ایمنی است.
  • هنگام استفاده از تجهیزات، الگوها یا صداهای غیرعادی وجود دارد.
  • اندازه گیری های به دست آمده مشکوک هستند.
  • اندازه‌گیری‌های بسیار حیاتی که در آن دقت داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، باید انجام شوند.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

تعمیرات و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی عموما پرهزینه هستند و تعمیرات و نوسازی طول عمر تجهیزات را افزایش داده و هزینه‌های خرید جدید آزمایشگاه را کاهش می‌دهد. موارد زیر نکات قابل تامل است؛

  • تجهیزات آزمایشگاهی معیوب یا فرسوده را بدون هیچ تاخیری تعمیر یا نوسازی کنید. ماشین‌های معیوب ممکن است در میانه آزمایش به طور ناگهانی کار نکنند و منجر به تلفات شوند و همچنین منبع نگرانی‌های ایمنی باشند.
  • تعمیرات جزئی را می توان توسط یک پرسنل اختصاصی انجام داد. در حالی که تعمیرات اساسی باید به متخصصانی که از ماشین یا تجهیزات خاص اطلاع دارند هدایت شود.
  • با تمیز کردن کامل، صیقل دادن در جاهایی که لازم است، روغن کاری قطعات متحرک و جایگزینی قطعات کوچک فرسوده، تجهیزات قدیمی را نوسازی کنید تا به آن ها جان تازه ای بدهید.

تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی

جایگزینی کیفیت

تجهیزاتی که قابل تعمیر یا نوسازی نیستند باید تعویض شوند. توصیه می شود تجهیزات آزمایشگاهی را از منابع شناخته شده خریداری کنید که کیفیت را تضمین می کنند و پشتیبانی فنی ارائه می دهند. نگهداری تجهیزات با کیفیت بالا آسان تر است و دوام آن به کاهش هزینه ها در دراز مدت منجر می شود.
تجهیزات غیر معیوب که خیلی قدیمی هستند نیز باید تعویض شوند. در حالی که ممکن است مقداری فرسودگی در حین کار قابل توجه نباشد، ماشین های قدیمی قابل اعتماد نیستند و پشتیبانی فنی از نظر سرویس و تهیه قطعات یدکی ممکن است محدود باشد.

سخن آخر
مراقبت و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی باید به صورت روتین و در چارچوب روش عملیاتی استاندارد آزمایشگاه تعبیه شده باشد. این تضمین می کند که طول عمر تجهیزات طولانی شده و داده های جمع آوری شده در آزمایشگاه قابل اعتماد هستند.