مزایا و معایب استفاده از پی اچ متر در آزمایشگاه ها 

pH  محلول با غلظت یون های هیدروژن موجود تعیین می شود. راه‌های مختلفی برای یافتن PH محلول وجود دارد، از جمله استفاده از نوارهای تست، متر و آزمایش‌های تیتراسیون سنتی. یک پی اچ متر نتیجه PH محلول را فورا روی یک صفحه نمایش قابل خواندن نشان می دهد. بسته به مدل خاص، ممکن است متر به پریز وصل شود یا در میدان با باتری استفاده شود. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب Ph متر می پردازیم.

PH  متر چقدر دقیق است؟

پی اچ متر ها از یک کامپیوتر یا رابط کاربری دیجیتال استفاده می کنند که PH فوری را روی یک صفحه نمایش خوانا به شما نشان می دهد. بنابراین تا زمانی که آن ها را به درستی ذخیره کنید و طبق دستورالعمل های سازنده از آن ها نگهداری کنید، بسیار دقیق و بادوام هستند.
PH  متر باید با استفاده از یک بافر استاندارد کالیبره شود. یک بافر به متر اجازه می دهد تا ولتاژ یک محلول را با مقدار pH مرتبط کند. PH متر ممکن است کمی متفاوت باشد، اما معمولا همه آن ها تا صدمین مکان دقیق هستند. PH متر ممکن است تحت تاثیر تداخل یونی قرار گیرد که گاهی اوقات از موقعیت کالیبراسیون خارج می شود، بنابراین مهم است که همیشه pH متر خود را قبل از استفاده کالیبره کنید.
برخی از پی اچ مترها نیاز به وصل شدن به پریز دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز به باتری دارند که معمولا در میدان مورد استفاده قرار می گیرند. 

مزایای پی اچ متر


برخی از مزایای پی اچ متر عبارتند از:

  • ساده برای استفاده

یکی از مزایای استفاده از پی اچ متر برای اندازه گیری اسیدیته محلول این است که استفاده از آن بسیار ساده تر از استفاده از نوارهای آزمایش یا تکمیل آزمایش تیتراسیون است. نوارهای تست و تیتراسیون هر دو از یک نشانگر رنگ استفاده می کنند. برخی از افراد ممکن است رنگی متفاوت از نتیجه را درک کنند. یک متر دارای چند دکمه برای کارکرد دستگاه است و بلافاصله نتیجه را می دهد. نتیجه را می توان روی یک صفحه نمایش دیجیتال ارائه داد که نتیجه دقیق تری نسبت به نوار تست می دهد.

  • کنترل های کالیبراسیون

اکثر کنتورها دارای قابلیت کالیبره کردن دستگاه هستند. این در هنگام انجام تحقیقات مهم است و باید نتیجه دقیقی به دست آید. اگر دستگاهی به درستی کالیبره نشده باشد، نتیجه ممکن است اشتباه شود. دستگاهی که بر اساس یک برنامه منظم کالیبره شده باشد برای سال های آینده قابل استفاده خواهد بود. یکی از راه های کالیبره کردن PH متر این است که پروب را در محلول بافری با pH مشخص فرو کنید و دکمه کالیبراسیون را فشار دهید. pH بافر خاص به دستگاه وارد می شود. برای دستورالعمل های دقیق، به دفترچه راهنمای عملکرد مدل خاصی که استفاده می کنید، مراجعه کنید.

  • قابل حمل

یکی دیگر از مزایای استفاده از پی اچ متر این است که قابل حمل است و به راحتی می توان از آن در صحرا استفاده کرد. برخی از تحقیقات در یک آزمایشگاه کنترل شده انجام می شود. تحقیقات دیگری در محیط زیست انجام می شود. هنگامی که تجهیزات دیگر را به یک مکان خاص حمل می کنید، یک متر کوچک با باتری گزینه بسیار خوبی است. از آنجایی که کنتورها قابل حمل هستند، یک ابزار دقیق با کیفیت آماده استفاده در محل است.

معایب پی اچ متر

  • یکی از معایب استفاده از پی اچ  متر این است که هزینه متر به طور قابل توجهی بالاتر از استفاده از نوارهای تست است. PH متر یک سرمایه گذاری بلند مدت برای به دست آوردن نتایج دقیق است.. برای کسانی که می خواهند گاه به گاه مطالعه کنند، نوارهای تست ممکن است گزینه بهتری باشد.
  • یکی دیگر از معایب استفاده از متر این است که برای جلوگیری از آلودگی باید مرتبا تمیز شود. اکثر پروب ها دارای یک نوک شیشه ای هستند که در صورت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خورنده ممکن است بشکند یا آسیب ببیند. این ها نکاتی هستند که باید قبل از خرید قابل توجه PH متر به آن ها فکر کنید.
  • در نهایت، پی اچ متر باید قبل از استفاده کالیبره شود که برای به دست آوردن نتایج دقیق حیاتی است. اگر PH  متر به درستی کالیبره نشود، نتایج ممکن است مخدوش شوند. برای جلوگیری از خطای انسانی هنگام استفاده از PH متر، همیشه برای دستورالعمل های دقیق استفاده به دفترچه راهنما مراجعه کنید. 

هنگام خرید PH متر به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید PH متر، به این نکته توجه داشته باشید که جنبه های مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید: دوام، دقت، دما، الکترودها و کالیبراسیون دستگاه. بنابراین، در تصمیم گیری خرید نهایی، حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • نیمکت یا همراه؟ به همین دلیل باید برنامه مالی شما در نظر گرفته شود. در نظر بگیرید که در کجا قرار است از آن استفاده کنید. آیا نیاز به سرد شدن دارد؟ آیا واقعا می خواهید از آن استفاده کنید؟
  • چه دقتی برای کاربرد خاص شما ضروری است؟ آیا به یک پیشخوان جیبی ارزان‌تر نیاز دارید؟ آیا به چرخ صندلی نیاز دارید؟ فکر کردن به قابلیت اطمینان و سازگاری این شمارنده ضروری است.
  • درجه حرارت: ایده خوبی است که نمونه های خود را قبل از زمان مناسب در دمای اتاق دریافت کنید. در آنجا، مطمئن شوید که یک متر طراحی شده با جبران دما را انتخاب کنید.
  • در مورد الکترود چطور؟ بدانید که ضروری است اطمینان حاصل شود که الکترود با کیفیت بالا ساخته شده و برای تمام کاربردهایی که استفاده خواهید کرد طراحی شده است.
  • تنظیم: توصیه می شود از داشتن یک جفت تامپون مطمئن شوید. متری را انتخاب کنید که دارای کالیبراسیون ساده یک مرحله ای باشد.

اشکال مختلف PH متر چیست؟

دانستن انواع PH متر و نوع pH متری که می توانید انتخاب کنید بسیار مهم است:

  • معمولی

اینها برای کمک به اندازه گیری مقیاس pH از صفر به دو در نظر گرفته شده اند. این باعث می شود آن ها برای هر گزینه مرتبط مفید باشند. تعدادی مدل وجود دارد که در حدود 10 هستند. اگرچه این نوع PH مترها برای محیط های آزمایشگاهی ایده آل نیستند.

  • پی اچ متر روی میز

این نوع PH سنج ها در هنگام دسترسی به دیتالاگرها، چاپگرها، بازوهای کاوشگر و لوازم جانبی برای عکسبرداری مناسب هستند. اکثر آنها دارای ویژگی هایی هستند و در ارائه دقت خوب هستند. علاوه بر اینها، آنها ممکن است یک تنوع معمولی یا گسترده ارائه دهند.

  • قابل حمل

اینها به گونه ای طراحی شده اند که مانند نسخه های رومیزی پیچیده باشند.  به همین دلیل است که جایگزین هایی برای مصارف آزمایشگاهی و صحرایی به شمار می روند.

  • PH متر بی سیم

همه اینها برای اتصال و توجه به ابعاد H به تلفن‌ها و تبلت‌ها متصل شده‌اند. آنها برای اندازه‌گیری ورودی‌های حسگر متمایز ساخته شده‌اند. انتقال اطلاعات در یک گوشی هوشمند یا تبلت رایانه ای که همراه با برنامه است اجرا می شود. این برنامه ای است که به تلفن اجازه می دهد فرستنده ها را ارائه کند و سازگار شود.

  • الکترودهای pH

این ها را می توان در تعدادی از سبک ها یافت که به همان اندازه برای کاربردهای آزمایشگاهی و صنعتی کاربردی هستند. این ها برای استفاده در حلال ها طراحی نشده اند، به عنوان مثال حلال هایی که حاوی یونهای هیدروژن حجیم نیستند.