با توجه به افزایش روز افزون تعداد افراد حاضر در لیست انتظار عمل پیوند عضو و تعداد بسیار کم افراد اهدا کننده عضو در دنیا، تولید بافت­های زنده و قابل پیوند در محیط آزمایشگاهی از چالش­های پیش­روی دانشمندان به شمار می­رود. هر چند روش­های مهندسی بافت توانسته­اند تا حدودی به موفقیت­هایی در این مسیر دست پیدا کنند، اما تلاش­ برای ساخت بافت‌هایی با هندسه و سلول­هایی مشابه بافت بدن همچنان ادامه دارد. روش چاپ سه بعدی زیستی از جمله راه حل­های نوین در این زمینه است که امکان قرارگیری سلول و مواد مختلف را در هندسه­ای مشابه بافت­های بدن فراهم می­کند.

 

با پیوستن آزمایشگاه چاپ سه بعدی زیستی (3D Bio Printing) امید آفرینان مهندسی آینده به شبکه آزمایشگاهی فناوری­های راهبردی، این امکان برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی فراهم شده است که از تسهیلات و تخفیفات ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای انجام پژوهش در زمینه چاپ سه بعدی زیستی در این آزمایشگاه استفاده کنند.

 

آزمایشگاه چاپ سه بعدی زیستی

 

امکان استفاده از انواع تکنولوژی­ های چاپ مکانیکی و نیوماتیک، چاپ مواد ترموپلاستیک با دمای بالا، امکان کراسلینک نوری و طول موج فرابنفش، امکان استفاده زیر هود و اختصاصی سازی دستگاه­ ها، از دیگر ویژگی­ های این آزمایشگاه است.

 

توانمندی ها و امکانات آزمایشگاه چاپ سه بعدی زیستی امید آفرینان مهندسی آینده در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در دسترس پژوهشگران و صنایع قرار گرفته است.

 

آزمایشگاه امید آفرینان مهندسی آینده