بهترین دستگاه هات پلیت برای تجهیزات آزمایشگاهی

در این محتوا نکاتی در مورد یکی از تجهیزات آزمایشگاهی به نام هات پلیت ارائه خواهیم کرد. در ابتدا به معرفی کلی و بررسی کاربرد آن در آزمایشگاه های شیمیایی می پردازیم و در ادامه انواع مختلف آن را معرفی کرده و روش های استفاده از آن را نیز بیان خواهیم کرد. سپس به بیان ویژگی های لازم برای انتخاب بهترین نوع این تجهیزات آزمایشگاهی می پردازیم تا بتوانید مناسب ترین نمونه را برای آزمایشگاه خود انتخاب کنید.

دستگاه هات پلیت چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه هات پلیت یکی از تجهیزات مورد نیاز در آزمایشگاه ها محسوب می شود. اگر بخواهیم از لحاظ لغوی به این ترکیب نگاه کنیم، این ترکیب از دو واژه هات و پلیت تشکیل شده است. همانطور که می دانید هات به معنای داغ و پلیت نیز به معنای صفحه یا بشقاب می باشد. بنابراین دستگاه هات پلیت، صفحه ای حرارتی است که وظیفه انتقال حرارت و گرما را برعهده دارد. در آزمایشگاه های شیمیایی، جهت ترکیب بعضی از محلول ها، نیاز به وجود گرما احساس می شود. در واقع گرما می تواند سرعت حل شدن مواد در محلول ها و سیالات را افزایش دهد. صفحه های حرارتی، وظیفه انتقال این گرما به محلول ها را برعهده دارند. این گرما از طریق اشعه های مادون قرمز و المنت های حرارتی ایجاد خواهد شد.

در صفحه های حرارتی امکانی وجود دارد که می توان درجه مورد نیاز برای انجام یک واکنش شیمیایی را طی دستورالعملی به دستگاه داد و صفحه مطابق همان دمای پیشنهادی عملیات محلول سازی یا انجام واکنش را پیش خواهد برد. همانطور که می دانید، افزایش یا کاهش دمای مورد نیاز برای انجام واکنش های شیمیایی ممکن است با احتراق یا انفجار روبرو شود. صفحه های حرارتی با ثابت نگه داشتن میزان دمای مورد نظر، ایمنی کار در آزمایشگاه را افزایش می دهند. در این محتوا قصد داریم، ضمن توضیح کلی در مورد عملکرد این صفحه های حرارتی، انواع مختلف آنها را نیز مورد بررسی قرار داده و ویژگی های بهترین نوع آنها را برای شما بیان کنیم. پس ما را همراهی کنید.

هات پلیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی انواع صفحه حرارتی و بررسی نحوه عملکرد آنها

هات پلیت ها، انواع مختلفی دارند. اما از جمله مهمترین انواع آنها در نمونه های آزمایشگاهی می توان به صفحه های حرارتی استیرر و صفحه های حرارتی مگنت اشاره کرد. این دو نوع صفحه گرمایی، نقش عمده ای در انجام واکنش ها و فعالیت های آزمایشگاهی دارند. در این بخش از محتوا به معرفی این انواع صفحه گرمایی پرداخته و نحوه عملکرد آنها را بررسی خواهیم کرد.

صفحه حرارتی استیرر: این انواع صفحه حرارتی، به یک آهن ربای موتور دار مجهز هستند که که وظیفه این آهن ربا، به حرکت درآوردن همزن فلزی موجود در دستگاه است. در واقع حرکت مداوم همزن به حل شدن مواد در محلول یا سیالات کمک می کند. از طرفی دستگاه های حرارتی استیرر، دارای نمایشگر دما می باشند و شما به راحتی می توانید، دمای مورد نیاز برای انجام تمامی واکنش های شیمیایی را کنترل کنید. تا حادثه ای رخ ندهد و ایمنی آزمایشگاه و افراد شاغل در آن افزایش یابد. این دستگاه، به دلیل داشتن نمایشگر کنترل دما، مورد کاربرد و استفاده ویژه ای در آزمایشگاه ها قرار می گیرد.

 

صفحه حرارتی مگنت: این صفحه ها نیاز با تجهیز به یک آهنربای مغناطیسی، همزن را به حرکت در می آورند. در واقع محلول حین گرم شدن، میکس نیز خواهد شد و بدین ترتیب عملیات حل شدن یا انجام واکنش شیمیایی با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت. این مدل صفحه های حرارتی در انواع گوناگونی تولید می شوند. از انواع مختلف این صفحه های حرارتی می توان به انواع، تک صفحه ای، چند صفحه ای، آنالوگ و دیجیتال اشاره کرد. دستگاه های مگنت تک صفحه ای تنها دارای یک پلیت برای گرم کردن محلول می باشند اما دستگاه های چند صفحه ای، می توانند به طور همزمان چند محلول را گرم کنند. دستگاه های آنالوگ این محصول نیز، انواع بسیار ساده ای هستند که در سالهای اخیر و با تولید انواع دیجیتال، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه های دیجیتال مگنت، همانند نمونه های استیرر، دارای نمایشگر حرارتی هستند و می توانید با استفاده از آنها دمای مورد نیاز برای محلول سازی یا انجام واکنش های شیمیایی را تحت کنترل داشته باشید.

همانطور که گفته شد، انواع دیگری از صفحه های حرارتی نیز در بازار تجهیزات آزمایشگاهی یافت می شوند. اما بیشترین فروش و استفاده در این زمینه را این دو نوع صفحه حرارتی، به خود اختصاص داده اند. 

هات پلیت

 

بررسی انواع روش گرم کردن مواد با صفحه های حرارتی

همانطور که بررسی شد، مهمترین وظیفه یک هات پلیت، ایجاد گرمای مورد نیاز برای انجام یک فرآیند شیمیایی یا محلول سازی می باشد. لازم است بدانید، صفحه های حرارتی به دو روش عمده این حرارت را به مواد مورد استفاده در آزمایش های شیمیایی، انتقال می دهند. روش اول روش تعلیق است، در این روش ماده موجود در ظرف های آزمایشگاهی به صورت مستقیم روی حرارت این صفحه ها قرار نمی گیرد. بلکه با استفاده از تجهیزاتی، آن را با اندکی فاصله نسبت به صفحه حرارتی قرار می دهیم. این روش بیشتر برای واکنش هایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیازمند گرمایی اندک برای شروع واکنش می باشند. در این روش ظرف محلول کم کم گرم می شود و واکنش صورت خواهد گرفت.


روش دوم برای واکنش هایی که به دمای بالا نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش سطح ظرف محلول و بخشی از صفحه حرارتی توسط قلع پوشانده می شوند. همانطور که می دانید، قلع به عنوان یک رسانای خوب گرمایی عمل می کند و می تواند گرما را به صورت یکنواخت در تمامی قسمت های ظرف پخش کند و باعث انجام واکنش در دمای بالا شود. 
 

هات پلیت های چند صفحه ای

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی های بهترین هات پلیت های مورد استفاده در آزمایشگاه ها

با وجود بیان نکاتی کلی در مورد انواع صفحه حرارتی، ممکن است در انتخاب بهترین نوع آن دچار سردرگمی شوید. در این بخش از محتوا با بیان ویژگی های مورد نیاز در یک صفحه حرارتی مناسب، شما را برای خرید بهترین نوع آن یاری خواهیم کرد.

1.داشتن نمایشگر دیجیتال: یکی از مهمترین شاخصه ها و ویژگی های بهترین صفحه حرارتی، داشتن یک نمایشگر دیجیتال می باشد. البته خوشبختانه در سالهای اخیر، بیشتر انواع و نمونه های این صفحه های حرارتی به نمایشگر مجهز شده اند. وجود نمایشگر در این صفحه ها به شما امکان کنترل شرایط وقوع واکنش را می دهد و می توانید ایمنی آزمایشگاه خود را تا حد زیادی تضمین نمایید.

2.داشتن چند صفحه حرارتی: از دیگر ویژگی های مهم در انتخاب نوع مناسب هات پلیت برای آزمایشگاه، می توان به تعداد صفحات گرم کننده موجود در آن اشاره کرد. دو یا چند صفحه ای بودن این دستگاه های حرارتی به شما این امکان را می دهد که بتوانید در آن واحد، چند فرآیند را انجام دهید و راندمان کار خود را بالا ببرید. از طرفی با انتخاب یک صفحه حرارتی چند کفه ای نیاز به خرج اضافه برای خرید چند دستگاه حرارتی مختلف نخواهید داشت. بنابراین با صرف هزینه ای متوسط، می توانید کارایی چند دستگاه حرارتی را از یک دستگاه واحد دریافت نمایید.

3.تعداد بیشتر المنت های حرارتی: منبع گرما و حرارت ایجاد شده در صفحه های حرارتی، المنت های حرارتی می باشند. هر صفحه حرارتی حداقل دارای  المنت گرمایی می باشد. دستگاه هایی که المنت های گرم کننده بیشتری را تحت پوشش خود قرار می دهند، می توانند سرعت انجام واکنش ها و راندمان کار در آزمایشگاه های شیمیایی را افزایش دهند. بنابراین این دستگاه ها نمونه هایی مناسب تر به شمار می روند.
با استفاده از نکات مطرح شده و در نظر گرفتن ویژگی های لازم برای یک صفحه حرارتی مناسب، می توانید بهترین نوع این دستگاه ها را برای آزمایشگاه خود انتخاب نمایید. امیدواریم مطالب ذکر شده، زمینه ای مناسب برای آشنایی شما با انواع مختلف صفحه های حرارتی و نحوه عملکرد آنها را برای شما فراهم نماید.

صفحه حرارتی