تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی

ویژگی قابل اندازه گیری نفت و مشتقات نفتی

تجهیزات آزمایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی بسیار تخصصی و گسترده تر است. شرکت آرکا راد تجارت تامین کننده انواع تجهیزات آزمایشگاه های نفت و فراورده های نفتی و پتروشیمی با برنده های آشنای دنیا است. ما در این مقاله به معرفی به برخی از تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه های نفت و گاز می پردازیم.

   خواص نفت و فراورده های نفتی  مورد بحث

  • ویسکوزیته (Viscosity)
  • چگالی (density)
  • وزن مخصوص gravity
  • حلالیت solubility
  • نقطه ریزش (pour point)  
  • نقطه ابری شدن (cloud point)
  • کسری از تقطیر
  • کشش بینابینی
  • فشار بخار
  • Flash point
  • اندازه گیری میزان کربن باقی مانده
  • میزان آب در ترکیبات نفتی و روغن

 ویسکوزیته (viscosity)

    ویسکوزیته مقاومت در برابر جاری شدن یک مایع است. هرچه ویسکوزیته پایین تر باشد ، مایع به آسانی جریان می یابد و روان تر است. به عنوان مثال ، آب ویسکوزیته کمی دارد و به راحتی جاری می شود ، در حالی که عسل با ویسکوزیته بالا به آرامی جاری می شود.

ویسکوزیته فراورده های نفتی  تا حد زیادی توسط میزان کسری سبک تر و سنگین تر که در آن موجود است تعیین می شود. هرچه درصد ترکیبات  سبک تر ، اشباع های کوچک بیشتر باشد و میزان آسفالتین نیز کمتر باشد ، ویسکوزیته پایین تر است .

مانند سایر خواص فیزیکی، ویسکوزیته تحت تاثیر دما است. با کاهش دما ویسکوزیته افزایش می یابد.

روغن و ترکیبات نفتی که به سرعت در دماهای بالا جریان می یابند می توانند در دماهای کم به یک توده کم تحرک و چسبناک تبدیل شوند. روغنهای ویسکوز به سرعت گسترش نمی یابند ، به راحتی به خاک نفوذ نمی کنند و پمپاژ آنها دشوار است.

ویسکومتر ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

    دستگاهی برای اندازه گیری ویسکوزیته سیال کاربرد دارد. برای اندازه گیری مایعاتی که در طی جریان یافتن ویسکوزیته آن ها تغییر می کند از دستگاهی به نام رئو متر استفاده می کنند. برای اندازه گیری ویسکوزیته دو روش وجود دارد. در یک روش سیال یا مایع مورد نظر در حال حرکت است و وسیله اندازه گیری ویسکوزیته ثابت است، در روش دوم سیال یا مایع مورد نظر ثابت است و وسیله اندازه گیری ویسکوزیته درون سیال در حال حرکت است. تکنیک های مختلف زیادی برای اندازه گیری ویسکوزیته وجود دارد که هر یک برای شرایط خاص و مواد مناسب هستند. انتخاب ویسکومتر مناسب از شماری از ابزارهای موجود برای پاسخگویی به نیاز به هر برنامه ، گزارشی دشوار است. ابزارهای امروزی از ساده تا پیچیده متفاوت است: از شمارش ثانیه برای مایع برای تخلیه چوب از تجهیزات ضبط و کنترل خودکار بسیار پیشرفته.

هر یک از ویسکومتر و رئومتر آزمایشگاه استاندارد ما با یک اسپرینگ داخلی تهیه شده است که برای محاسبه ویسکوزیته یک ماده استفاده می شود.

LV برای مواد ویسکوزیته کم است و می تواند نازکترین مواد را اندازه گیری کند. نمونه های معمولی شامل جوهر ، روغن و حلال است.

RV برای مواد ویسکوزیته متوسط نسبت به اندازه گیری شده با گشتاور LV است. نمونه های معمولی شامل کرم ها ، مواد غذایی و رنگ ها هستند.

HA برای مواد ویسکوزیته بالاتر از اندازه گیری شده با گشتاور RV است. نمونه های معمولی شامل ژل ، شکلات و اپوکسی است.

HB برای مواد ویسکوزیته حتی بالاتر از آن است که با گشتاور HA اندازه گیری می شود. نمونه های معمولی شامل آسفالت ، ترکیبات بتونه کاری است.

شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده انواع ویسکومتر های ابلهود ، ویسکومتر کینماتیک، از برندهای Brookfield امریکا و Kohler و سایر شرکت های معتبر دنیاست.

New DV2T Viscometer از یک نمایشگر رنگی 5 اینچی برخوردار است تا کاربران را از طریق ایجاد تست و جمع آوری داده ها برای اندازه گیری ویسکوزیته سریع و آسان راهنمایی کند. DV2T همچنین قابلیت برنامه نویسی قدرتمند و تحلیل نتایج را از جمله میانگین داده ها و محدودیت های QC با آلارم ارائه می دهد. دستورالعمل های کاربر با پروتکل های تست چند مرحله ای را می توان با استفاده از نرم افزار جدید ژنراتور برنامه ایجاد کرد و از طریق USB Flash Drive (هر دو با ابزار) در DV2T بارگذاری کرد. داده های تست را می توان به طور مستقیم روی یک چاپگر پرینت گرفت یا به رایانه ارسال کرد.

دقت 1.0 ± از دامنه با داده های آزمون نمایش داده شده

تکرار 0.2٪ ±

 

 

 

یک نمونه BVS3000 Brookfield Viscosity Liquid Bath System

   با استفاده از ویسکومتر چرخشی ، درجه حرارت کم ، ویسکوزیته پایین برشی روغن  دنده ، مایعات انتقال اتوماتیک ، روغن هیدرولیک و سایر روان کننده ها را تعیین می کند.

اندازه گیری ویسکوزیته بدون خطر افزایش دما

10 نمونه تورنت

یخچال و فریزر مکانیکی با نشانگر کنترل دمای دیجیتال

دامنه کار تا -55 درجه سانتی گراد

 

 

چگالی density

    گرم یا جرم حجمی، که به طور معمول به صورت گرم در هر سانتی متر مکعب بیان می شود.از این ویژگی در  صنعت نفت برای تعریف نفت خام سبک یا سنگین استفاده می شود. دانسیته از آن جهت دارای اهمیت است که  نشان می دهد فراورده نفتی خاص  در آب شناور خواهد شد یا فرو می رود. از آنجا که چگالی آب شیرین 1.0 گرم در سانتی متر در 15 درجه سانتیگراد و دانسیته انواع مشتقات نفتی از 0.7 تا 0.99 گرم بر سانتی متر مکعب است ، بیشتر فراورده های نفتی روی آب شناور می شوند. از آنجا که چگالی آب دریا 1.03 گرم در سانتی متر مکعب است ، حتی فراورده های نفتی و روغن های سنگین نیز معمولاً روی آن شناور می شوند. دانسیته مشتقات نفتی با گذشت زمان افزایش می یابد ، زیرا اجزای سبک تر تبخیر می شوند.

شاخص دیگر چگالی ، وزن مخصوص است که چگالی نسبی نفت یا روغن در مقایسه با آب است. اگر gravity مخصوص نفت یا روغن از 1 بیشتر باشد ، در آب فرو می رود. اگر کم تر از یک باشد بر روی آب شناور می شود.

حلالیت در آب ، اندازه گیری که نشان می دهد چه مقدار از نفت یا روغن در آب حل می شود. حلالیت از آن جهت اهمیت دارد که بخش های محلول روغن یا نفت  به خصوص در غلظت های بالاتر گاهی اوقات برای آبزیان سمی هستند .

Flash Point  ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

    کمترین دمایی که در آن دما ، بخارات بالای یک ماده قابل اشتعال فرار در هوا زمانی که که در معرض جرقه یا آتش قرار بگیرد، می گویند.

نقطه فلش گاهی اوقات با دمای احتراق خودبه خودی اشتباه می شود ، دمایی که باعث اشتعال خودبخودی می شود. نقطه آتش سوزی پایین ترین درجه حرارت است که بخارها پس از خارج شدن منبع احتراق سوزاننده می شوند. این بالاتر از flash point است ، زیرا ممکن است در flash point  بخارهای بیشتری به اندازه کافی سریع تولید نشود تا بتواند احتراق را ایجاد کند.

اندازه گیری flash point  نیاز به تولید شعله پایدار ندارد ، فقط به احتراق بخار و سوخت نیاز دارد

با توجه به نوع فراورده نفتی و مقدار موجود ، برای اندازه گیری flash point فراورده های نفتی چندین روش وجود دارد. در هر روش flash point، با استفاده از حرارت کنترل شده نمونه و ورود مرتب منبع جرقه به بخارات بالای مایع مورد آزمایش تا زمانی احتراق اتفاق بیفتد، تعیین می شود.  دو روش اساسی برای تعیین flash point وجود دارد :

 1- open cup    2- closed cup

روش سنتی برای محصولات با ویسکوزیته کم ، از جمله فراورده های  سبک و نفت خام تازه ، روش Tag cup است. از روش ASTM D 1310 پیروی می کند. روش TAG  به دلیل دقت برای حجم های 50-70 میلی لیتر از نفت هم استفاده می شود.

فراورده های سنگین ، از جمله فراورده های  سوختی متوسط و سنگین ، می توانند توسط یک آنالیزور Pensky-Martins ، باASTM D 93 اندازه گیری می شوند. مشابه روش Tag ، این روش همچنین از 50-70 میلی لیتر نفت خام استفاده می کند.

روش های اخیر توسعه یافته با استفاده از CLOSED –CUP TESTER  ، از حجم کمی بین 1 تا 3 میلی لیتر استفاده می کنند. سوخت های سبک مانند بنزین و دیزل را می توان با ASTM D6450 اندازه گیری کرد.

در حالی که سوخت های سنگین تر و نفت خام با بهترین روش ASTM D7094 اندازه گیری می شوند. ، که همزدن نمونه را فراهم می کند. مقادیر flash point تعیین شده با استفاده از این آزمایش های جدید با روش های سنتی ، با تکرار بهبود یافته ، سازگار است.

 

Tag Open Cup Flash Tester از کمپانی Koehler امریکا

    برای تعیین نقطه اشتعال و flash point مایعات تا دمای 325 فارنهایت ( 163 درجه سانتی گراد)و flash point برش های آسفالت در دمای کم تر از 200فارنهایت (93 درجه سانتی گراد) مورد استفاده قرار می گیرد.

مطابق با مشخصات ASTM D1310 ، D3143

تعیین flash point  به روش tag open cup مایعات و برش های آسفالت

شامل cup آزمایش نمونه ، حمام مایع برنجی آبکاری شده با سرریز سطح ثابت ، پرش احتراق محوری با چراغ خلبان و مهره مرجع ، نگهدارنده دماسنج محوری ، بخاری و پایه آلومینیومی می باشد.

 

 

 

 

 

Pour point یا نقطه ریزش ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

   پایین ترین دمایی که سیال نفتی در ان نقطه در شرایط استاندارد جریان دارد. که نشان دهنده حداقل دمای کار با محصول ، رفتار محصول بر اساس میزان واکس است و شاخص مهم در نگه داری و انتقال ترکیبات نفتی در مناطق سردسیر است.  لازم به ذکر است که نقطه ریزش دمای انجماد نیست. هرچه ترکیبات نفت خام تولید شده سنگین تر شوند ، نقطه ریزش اهمیت کمتری دارد.

 

دستگاه اندازه گیری نقطه ابری شدن (cloud point) و flash point مطابق با استاندارد های زیر:

ASTMD 2500, ASTM D5771, ASTM D5853, ASTM D5950, ASTM D97, IP 15, IP 219, IP 444, ISO 3015, ISO 3016, JIS K2269

 

 

 

 

 

Energy-Dispersive X-ray Sulfur-in-Oil Analyzer ECROS-7700 ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

برای تعیین گوگرد در نفت و فرآورده های نفتی مانند سوخت موتور ، نفتا ، روغن سنگین ، نفت خام و غیره با استفاده از روش Energy-Dispersive X-ray دستگاه آنالایزر ECROS-7700 از کمپانی ecohim  روسیه

 

مزایای دستگاه

  • تجزیه و تحلیل سریع و دقت بالا
  • جبران خودکار اثر ماتریس کربن
  • استفاده از سلولهای نمونه یکبار مصرف آسان
  • کیس فلزی محکم محافظت قابل توجهی از اشعه ایکس و ماندگاری طولانی مدت دارد
  • رابط کاربری گرافیکی کاربر پسند با صفحه لمسی اجازه می دهد تا کار بدون خطا آسان شود
  • پرینتر گرافیکی حرارتی بی صدا
  • GLP و LIMSمطابق با
  • کم حجم ترین آنالایزر  XRFسولفور
  • دارای استاندارد PE-7700 با ASTM D4294 و ISO20847

در فرآیند پالایش نفت خام ، ترکیبات گوگرد در کل محدوده جوش هیدروکربن ها وجود دارد. به منظور جلوگیری از خوردگی لوله ها و رعایت مشخصات محصولات نهایی ، از روش های مختلف سولفوریزاسیون استفاده می شود. سولفورزدایی می تواند در بسیاری از نقاط در داخل پالایشگاه ، از مواد اولیه خام تا جریانهای تقطیر رخ دهد. در حالی که ناخالصی های سبک تر (از جمله مرکاپتان و سولفیدها) از طریق هیدروترکینگ قابل حذف هستند ، ترکیبات سولفور سنگین تری می توانند با استفاده از رطوبت پس از فرآیند هیدروترکینگ از بین بروند. میزان مرکاپتان و H2S در روغن خام با یک تیتراسیون نقره سنجی رسوبی دو نقطه تعیین می شود.

 

 

روان کننده ها اصطکاک سطح تولید شده توسط مواد در تماس متقابل را کاهش می دهند ، گرما را منتقل می کنند و آلودگی های تولید شده در سیستم را دور می کنند. روان کننده های مایع حاوی 90٪ روغن پایه (اغلب روغن معدنی نفت ، اما گهگاهی روغن های مصنوعی) و مواد افزودنی کمتر از 10٪ هستند. مواد افزودنی موجود در روغنهای روان کننده (روغن روغن زیتون) برای روغنهای مختلف از جمله فشار شدید ، مهار خوردگی ، ضد کف ، ضد سایش و… خاصیت عملکردی متفاوتی دارند. در این صفحه اطلاعاتی در مورد تجزیه و تحلیل ICP-OES روغن های روان کننده و آلاینده ها با استفاده از ASTM D5185 ارائه شده است.

دستگاه اندازه گیری کربن باقی مانده ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

ظروف شیشه ای کامل برای تعیین آب در نفت خام با تقطیر D 4006 ASTM  از کمپانی Normalab

منتل برقی

فلاسک شیشه ای با ظرفیت 1000 میلی لیتر

کندانسور Liebig

trap 5 میلی لیتری

لوله دسیکاتور

 

  این دستگاه برای تعیین نیتروژن با استفاده از روش کجلدال ، راه حل های کامل و جامع را برای آزمایشگاه به صورت جداگانه در اختیار کاربر قرار می دهد. روش كجدال از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • واحد هضم
  • اسکراب
  • تقطیر بخار
  • تیتراسیون
  • سیستم هضم مادون قرمز

    سیستم های هضم مادون قرمز مجهز به گرمایش مادون قرمز شیشه کوارتز کارآمد هستند. کیفیت و موقعیت بخاری مادون قرمز کوهلر فازهای گرمایش یکسان و دمای هضم را در تمام اسلاتهای نمونه کاربر تضمین می کند. گرمایش مستقیم توسط بخاری های مادون قرمز از طولانی شدن زمان گرم شدن و سرمایش سیستم های بلوک گرمایش معمولی جلوگیری می کند.

برخی از مزایای گرم کننده کوارتز عبارتند از:

     • اثر یکنواخت در طول کل فرایند

     • عایق بندی محفظه ، هیچگونه اتلاف انرژی از طریق انتقال حرارت نیست

     • خروجی کامل گرما در مدت زمان 1 دقیقه ، بدون نیاز به پیش گرم شدن می تواند ظرف مدت یک دقیقه به دمای تابش 830 درجه سانتیگراد برسد و نمونه ها را در 10 دقیقه تا دمای جوش آنها 10 درجه سانتیگراد گرم کند.

سیستم های هضم سریع در مدل های آنالوگ یا قابل برنامه ریزی در دسترس هستند. تنظیمات زیر نیز موجود است:

  •  6 موقعیت ، 250 میلی لیتر
  •  12 موقعیت ، 100 میلی لیتر
  •  12 موقعیت ، 250 میلی لیتر
  •  4 موقعیت ، 500 میلی لیتر
  • 4  موقعیت ، 750 میلی لیتر

سیستم هضم

سیستم های هضم با محفظه مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده از فولاد ضد زنگ. هود گرمایش و استخراج با راندمان بالا

   بالا بردن دستی یا اتوماتیک

 تک دکمه کنترل برای برنامه نویسی به خصوص آسان و سریع

 برنامه آزادانه قابل تنظیم برای دما و زمان هضم

سیستم های استاندارد - حجم 250 میلی لیتر (8 ، 12 یا 20 شکاف نمونه)

میکرو سیستمها - حجم 100 میلی لیتر (16 ، 24 یا 40 شکاف نمونه)

 

 

 

 

 

 

دستگاه تقطیر بخار سری koehler علاوه بر این بهینه به سیستم هضم Kjeldahl است. بسته به نیاز ، کاربر می تواند بین پنج دستگاه تقطیر بخار اتوماتیک را انتخاب کند. این پنج مدل مختلف دارای طرح پایه یکسان هستند ، با این حال سهولت استفاده و میزان اتوماسیون آنها متفاوت است.

واحد تیتراسیون

مرحله آخر در فرآیند تعیین نیتروژن تیتراسیون است. تیتراسیون دستی Koehler یا یک تیتراسیون اتوماتیک برای تکمیل تعیین نیتروژن ، تیتراسیون مطمئن ، ایمن و سریع را تضمین می کند.

ایستگاه تیتراسیون دستی شامل:

     • یک بورت با نمایشگر دیجیتال

     • همزن مغناطیسی با نگهدارنده مناسب برای ارلن مایر

صفحه نمایش به عنوان یک پس زمینه خنثی عمل می کند که به کاربر امکان می دهد دقیقاً تغییر رنگ در انتهای تیتراسیون را تعیین کند. این بدان معنی است که تیتراسیون همیشه تحت شرایط نوری مشابه انجام می شود. این باعث افزایش صحت و تکرارپذیری نتایج می شود.

  دستگاه آندازه گیری میزان آب در نفت به روش کارل فیشر ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

فرآورده های نفتی مخلوطی از هیدروکربن های زنجیره ای بلند یا آروماتیک هستند. آنها به سختی در متانول محلول نیستند. بنابراین تعیین آب توسط کارل فیشر نیاز به افزودن حلال دارد. برای روغن های سبک ، الکل های زنجیره ای مناسب هستند. برای حل شدن روغنهای سنگین تولوئن ، زایلن یا کلروفرم اضافه می شود. برای روغن های روان کننده ، وجود رطوبت می تواند منجر به خوردگی و سایش زودرس شود ، افزایش بار باقی مانده و در نتیجه روغن کاری کم شده و وصل شدن زودرس فیلترها ، امپدانس در اثر افزودنی ها و پشتیبانی نامطلوب از رشد باکتری های مضر.

برای تیتراسیون حجمی KF حلال های خاص برای روغن در دسترس هستند. با توجه به عناصر کم غلظت آب با ضریب کم (2 میلی گرم در میلی لیتر یا 1 میلی گرم در میلی لیتر) توصیه می شود. در حین تعیین کولومتری بدون دیافراگم ، 20٪ حلال در محلول می تواند به محیط نمونه اضافه شود ، یا 40٪ محلول در حلالیت آنالیت در صورت کولومتری با دیافراگم باشد. توجه داشته باشید که روغنها معمولاً ترکیباتی ناهمگن با توزیع نابرابر آب هستند و بنابراین باید قبل از تعیین KF همگن شوند (به عنوان مثال با  Ultra-Turrax مواد افزودنی موجود در روغن می توانند در طول تعیین KF واکنش های جانبی ایجاد کنند. در اینجا ، تجزیه و تحلیل کولومتریک مستقیم امکان پذیر نیست ، تیتراسیون حجمی فقط به صورت مشروط است. به عنوان یک روش جایگزین ، روش KF آون می تواند در ترکیب با کولومتری مورد استفاده قرار گیرد ، در نتیجه آزاد سازی آب در دماهای بین 120 تا 140 درجه سانتیگراد به دست می آید.

   تعیین آب نفت خام فقط با استفاده از روش حجمی قابل انجام است. باقیمانده قیر ممکن است از طریق آلودگی الکترود ژنراتور باعث ایجاد اختلال در سلول کولومتری شود. تولوئن و کلروفرم حلال های مناسب هستند. حلال های خاص روغن برای تیتراسیون یک و دو جزء در دسترس هستند

تیتراتور کلومتریک به روش کارل فیشر مدل PE-9210 ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

برای اندازه گیری میزان رطوبت در نمونه ها براساس روش کارل فیشر از دستگاه رطوبت سنج خودکار رطوبت سنج PE-9210 استفاده می شود.

از تیتراژ می توان در آزمایشگاههای تاسیسات صنعتی ، مؤسسات تحقیقاتی ، مقامات کنترل ، مؤسسات آموزشی و غیره استفاده کرد. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) در راستای تامین تجهیزات ازمایشگاه نفت و گاز فعالیت می نماید.

کاربرد های دستگاه :

فراورده های نفتی

ISO 12937: 2000 "فرآورده های نفتی. تعیین آب. روش تیتراسیون کولومتریک کارل فیشر"

https://ecohim.ru/files/project_4845/good/1530169955_1_mini7.jpg روشهای استاندارد  ASTM D4928-00 (2010) "تست آب در نفت خام توسط تیتراسیون كولومتریک كارل فیشر

ویژگی ها و مزایا:

- الگوی عملکرد سازگار با هدف حفظ دقت بالا در تیتراسیون نمونه هایی با رطوبت کم

- صفحه لمسی رنگی VGA 5.7 ""

- نمایش گرافیکی روش تیتراسیون

- حفظ بازخورد اندازه گیری و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری اندازه گیری

- دو USB A برای اتصال به کامپیوتر و انتقال داده ها و اتصال به چاپگر

- آنالیز خودکار میزان رطوبت در ppm ،٪ ، mg ، میکروگرم

- تصحیح مقادیر خالی

- پردازش داده های آماری از نتایج اندازه گیری

 

تعیین میزان TAN و TBN در ترکیبات نفتی ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

    سیستم آنالیز کاملاً اتوماتیک کنترل شده PC ، برای تعیین مستقیم مقادیر TAN یا TBN در محصولات نفتی  تا 59 نمونه طراحی شده است. تجزیه و تحلیل مطابق با استانداردهای ASTM D664 و D2896 انجام می شود. این سیستم به دلیل مقاومت ویژه در برابر حلال های مورد استفاده در این برنامه قابل توجه است. جمع آوری داده ها و کنترل کامل سیستم از طریق نرم افزار اثبات شده تیتراسیون tiamo انجام می شود.

 

 

تیتراتور TAN-TBN مدل Koehler K90500 / K90590 ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

برای تعیین تعداد اسید کل ((TAN) ، تعداد باز کل (TBN) ، سولفور مرکاپتان ، محتوای کلرید و کارل فیشر محتوای آب فرآورده های نفتی ، روان کننده ها ، روغن عایق ترانسفورماتور و نفت خام است. تیتراسیون یک روش اصلی تجزیه و تحلیل شیمیایی است که به موجب آن غلظت یک ماده شیمیایی در محلول با واکنش  آن با مقدار مشخصی از یک ماده شیمیایی دیگر تعیین می شود. تیتراسیون خودکار این تجزیه و تحلیل را با استفاده از یک دستگاه توزیع کننده موتور محرک ، ظرف واکنش در حال هم خرودن و الکترودها انجام می دهد که با اندازه گیری اختلاف پتانسیل بین دو الکترود ، واکنش کامل می شود. تیتراسیون خودکار باعث افزایش دقت ، تکرارپذیری  و همچنین به حداقل رساندن خطاها در محاسبه و داده ها می شود. تیتراسیون یک روش اصلی تجزیه و تحلیل شیمیایی است که به موجب آن می توان غلظت یک ماده شیمیایی در محلول را با واکنش آن به مقدار اندازه گیری شده از یک ماده شیمیایی دیگر تعیین کرد. تیتراتور خودکار این تجزیه و تحلیل را با استفاده از یک دستگاه توزیع کننده موتور محرک ، ظرف واکنش و الکترودها انجام می دهد که با اندازه گیری اختلاف پتانسیل بین دو الکترود، تکمیل واکنش را حس می کند. مطابق استاندارد: ASTM D94, D664, D2896, D3227, D4377, D4739, D4929

 

Principle: Volume determination by equivalence point, end point or pH STAT.

Modes of Operation: Incremental, Equilibrium, Cut-off by pH, pH STAT Titration

Control: Microcontroller based

mV range: ± 3200 mV.

TAN Range: 0.01 to 260 mg KOH/g

Accuracy: ± 0.1 mV (± 0.0016 pH).

Amplifier input impedance: > 10 ohms

Burette Resolution: 1/5000(5ml),1/10000(10ml),1/5000(25 ml)

Filling time: Less than 20 seconds

Keyboard: Alphanumeric splash waterproof polyester

Display: 40 x 2 line back lighted liquid crystal display (LCD).

Titration Head: Manual stand with swiveling arm.

Stirrer System: Microcontroller based variable speed, high torque vortex stirrer with digital indication. (Magnetic Stirrer optional)

دستگاه اکتان سنج بنزین ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

بنزین فرایند مستقیم دارای عدد اکتان 7 می باشد در حالی که فرآورده آن دارای عدد اکتان 9 میباشند بنابراین از فرایند های شیمیایی برای افزایش عدد اکتان از 7 به 9 استفاده می شود.

    بنزین از ترکیب هیدروکربنهای سبک شامل پارافینها، اولفینها، نفتالینها و آروماتیکها تشکیل شده است. نسبت هیدروژن به کربن آن بین 6/1 تا 4/2 متغیر است. فرمول عمده بنزین C8H15 با وزن مولکولی 111 میباشد. فرمول بنزین با هیدروژن فراوان C7H17 میباشد. افزودنیهای بنزین شامل بهبود دهندههای عدد اکتان،  جهت کنترل رسوب روی انژکتورها و سوپاپها، ضدیخ برای جلوگیری از یخزدگی سوخت، شویندهها زنگ بر و آنتی اکسیدان جهت کاهش تشکیل چسبندگی در بنزین ذخیره شده در باک میباشند. مواد بسیاری برای باال بردن عدد اکتان بنزین مورد آزمایش قرار گرفته اند. در حال حاضر، سرب فقط برای بنزین هواپیما استفاده میشود و در بنزین خودروهای سواری مورد استفاده قرار نمیگیرد. الکلها، اترها و متیل سیکلو نپتا دی نیل منگنزتریکربونیل هم اکنون به عنوان بهبوددهندههای عدد اکتان استفاده میشوند.

دستگاه اندازه گیری اکتان و ستان پرتابل SHATOX SX-250 portable octane/cetane analyzer

قابلیت های این دستگاه

تعیین سطح اکتان بنزین، با ASTM D 2699-86 ، ASTM D 2700-86 مطابقت دارد.

تعیین سطح دیزل سوخت دیزل، با ASTM D 4737-03 ، ASTM D 613 ، EN ISO 5165 مطابقت دارد.

تعیین دمای جامد سازی و نوع سوخت دیزل (پارامتر مرجع).

تعیین محتوای نفت سفید در سوخت دیزل (پارامتر مرجع).

تعیین زمان تجزیه بنزین (پایداری اکسیداتیو). با ASTM D 525 مطابقت دارد.

تعیین میزان خلوص (تصفیه) روغن ترانسفورماتور ، صنعتی و روغن

تعیین نفوذپذیری دی الکتریک فرآورده های نفتی (EPS)

تعیین مقدار آب در دیزل (٪)

دامنه اندازه گیری میزان اکتان بنزین مورد نظر: 40–135

حداکثر میزان خطای قابل قبول اندازه گیری عدد اکتان : ± 0.5

حداکثر خطای  قابل قبول بین عدد اکتان موازی: ± 0.2

محدوده زمان تفکیک اکسیداسیون بنزین: 50-2400 دقیقه

محدوده اندازه گیری سطح ستان: 20–100  CN

دامنه خلوص اندازه گیری شده روغن موتور:  95-100 %

 

دستگاه رنگ سنج مشتقات نفتی ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

    بخش مهمی از روش پالایش اندازه گیری رنگ است. رنگ نشانه ای از نوع و کیفیت است. در بعضی موارد از سوخت هوایی و سوخت دیزل برای حمل و نقل استفاده می شود. سایر فرآورده های نفتی مورد نیاز هستند که بی رنگ مانند موم های با کیفیت مواد غذایی باشند.

 ASTM D1500; IP 196; BS 2049; BS 5859; ISO 2049; FTM 791 102; NF T60-104; JIS K2580

سیستم اندازه گیری بصری جمع و جور ، برای اندازه گیری مقیاس تک

خود محتوا ، شامل همه چیز لازم برای اندازه گیری مقیاس است

آسان برای استفاده ، سریع و دقیق

-مشاهده زمینه برای دقت بهینه

 

 

 

دستگاه اندازه گیری فشار بخار ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) با بیش از ده سال فعالیت در عرصه تامین تجهیزات آزمایشگاه و مواد شیمیایی فعالیت می نماید.

SetaVap4 Automatic Vapour Pressure Analyser - 80600-0

SetaVap4 یک آنالایزر فشار بخار کاملاً خودکار است که تجزیه و تحلیل سریع ، مطمئن و دقیقی از طیف گسترده ای از مایعات فرار ، از جمله بنزین ، حلال ها و روغن خام سبک را فراهم می کند.

ویژگی های دستگاه

تست سریع ، خودکار

روش تست ساده

طراحی جمع و جور ، مستحکم  برای مصارف قابل حمل یا آزمایشگاهی

نمایش زمان واقعی پیشرفت تست و ذخیره سازی برای 500000 نتیجه

اتصال USB  و یا کد QOR

نرم افزار کنترل کیفیت آماری (SQC) برای تجزیه و تحلیل نتایج برای مطابق با  ASTM D6299

دستگاه اندازه گیری دانستیه یا دانسیته سنج

دانسیته سنج مدل DMA 4200 M از کمپانی Anton Paar GmbH ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

مخصوص اندازه گیری دانسیته نمونه سنگین پتروشیمی است.

دانسیته را در دماهای بین -10 تا 200 درجه سانتیگراد و فشارهای بالا تا 500 بار اندازه گیری می کند. روش تحریک پالس استفاده شده توسط DMA 4200 M پایدارترین نتایج چگالی را بر اساس دانش جامع از خصوصیات نوسان ارائه می دهد.

تاثیر ویسکوزیته با اصلاح سریع ویسکوزیته جدید از بین می رود و از چگالی با دقت حداکثر 0.0002 گرم در سانتی متر مکعب اطمینان حاصل می کند. ویژگی جدید اثر دما درمدل DMA 4200 M اندازه گیری سریع چگالی را در هر دما بین 0 تا 150 درجه سانتیگراد در فشار محیط امکان پذیر می کند. DMA 4200 M اندازه گیری چگالی نمونه های سنگین نفت را بهبود می بخشد ، تسریع می کند و تسهیل می کند.

ویژگی های دستگاه

  • حجم نمونه کوچک از 2 میلی لیتر تا 3 میلی لیتر
  • اندازه گیری 10 برابر سریعتر از روش های دستی مانند پیکنومتر (ASTM D70)
  • مصرف کم حلال برای تمیز کردن روتین
  • مقاومت شیمیایی بالا در برابر گازهای اسیدی ، اسید هیدروکلریک و اسید هیدروفلوئوریک
  • هیچ گونه خطر خوردگی و شکستگی وجود ندارد
  • روش تحریک پالس ثبت شده برای اندازه گیری سریع (AT 516420 B1)
  • ساخته شده از Hastelloy C276 ، آلیاژ مقاوم تر از فولاد

سانتریفوژ آزمایشگاه ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

سانتریفیوژ وسیله ای مناسب برای تعیین رسوب و میزان آب در روغن خام ، روغنهای سوختی ، سوختهای تقطیر میانی و بیودیزل فراهم می کند. همچنین در تعیین ، رسوبات ،ویژگی های تغییرپذیری ، رسوبات  نامحلول در روغنهای روانکاری شده استفاده می شود سانتریفوژ کوهلر

مطابق با استاندارد های ASTM D91, D96, D893, D1290, D1796, D1966, D2273, D2709, D2711, D4007, D5546, FTM 791, ISO 4734, ISO 9030, DIN 51793, NF M 07-020

https://koehlerinstrument.com/products/image/cache/catalog/KC4040-1000x1000.jpg سرعت: 500 – 4000 rpm (1 rpm steps)

Max RCF: 3800 g

محدوده دما: دمای محیط تا 90 درحه سانتی گراد

 

 

 

 

 

 

 

 

 Seta Copper Corrosion Block Bath - 11308-0حمام خوردگی مس

]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

مطابق با استاندارد ASTM D130

ASTM D4814

IP 154

BS EN ISO 2160 & BS 2000-154 & ISO 2160

بلوک حمام حرارتی دقیق با کنترل کننده ریز پردازنده حمام  چهار چاه آزمایش تهیه شده و به منظور تهیه لوله های آزمایش خوردگی مس طراحی شده است. هیتر دارای دمای محیط تا 200 درجه سانتی گراد است. هیتر مجهز به یک تایمر شمارش معکوس از 1 تا 999 دقیقه است ،با زنگ اخطاردما، می توانید از 0.5 تا 10 درجه سانتیگراد را برای انحراف توان و ویژگی توقف تأخیر شروع کنید که به شما امکان می دهد هیتر با فاصله زمانی از پیش تعیین شده بعد از یک بار روشن یا خاموش شود.

گرمایش خشک تا چهار نمونه آزمایش

چهار لوله آزمایش OD 25 میلی متر را در خود جای می دهد

زمان گرم شدن سریع

دقت 0.1 درجه سانتی گراد در دمای 150 درجه سانتی گراد

شاخص هشدار خطا

زمان سنج عملکرد برای شروع / توقف تأخیر (1 دقیقه - 72 ساعت)

 

دستگاه تعیین نقطه ذوب خودکار ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

نقطه ذوب یک جامد کریستالی ، دمایی است که در آن انتقال فاز جامد به مایع رخ می دهد.

https://koehlerinstrument.com/products/image/cache/catalog/K90100-1000x1000.jpg

 

 

 

 

Conforms to the specifications of:  

BP Appendix 5-Method 6; GLP 

Visual Image: 10x magnified displayed on monitor

Temperature Range: ambient + 5 to 315°C

Heating Rates: 0.2, 0.5, 1.0, 2.0, 3.0, 6.0, 12.0°C/min

Temperature Readability: 0.1°C

Cooling Time: 20 minutes (300°C to ambient)

Temperature Accuracy:

±0.5°C (ambient + 5 to 200°C)
±0.8°C (200 to 315°C)

Sample size: 5 mg (approximately)

Sample Holder:Glass Slide ≤1mm ±0.02mm thick

Sample Cover: Glass Coverslip ±0.17mm thick

Temperature Sensor: Pt-100 (2 wire RTD)

Test Storage: Up to 20 tests with parameter

رفراکتومتر اتوماتیک نفت و فراورده های نفتی ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

ضریب شکست یک خاصیت فیزیکی اساسی است که در رابطه با سایر خواص برای توصیف هیدروکربنهای خالص و مخلوطهای آنها استفاده می شود. این یک خواص مفید برای اندازه گیری غلظت ، تعیین خلوص و شناسایی شیمیایی است. رفرکتومتر اتوماتیک KOEHLER ابزار نوری دقیق برای اندازه گیری های ضریب شکست برای فرآورده های نفتی استفاده می کند.

Measurement Scales: Refractive Index (RI), BRIX (% sucrose), Temperature Corrected RI, Temperature Corrected BRIX, Ten User-Programmable Scales

https://koehlerinstrument.com/products/image/cache/catalog/K27550-1000x1000.jpg Illumination: 589nm light emitting diode with interference filter
(estimated life: 100,000 hrs)

Range: Dissolved Solids: 0 to 95% solids

Refractive Index: 1.29000 to 1.70000nD (nD - Sodium D-Line Refractive Index)

Readability:
Standard Mode: 0.1% Solids 0.0001nD
Extended Mode: 0.01% Solids 0.00001nD

Precision: Standard Mode: ±0.02% Solids ± 0.00002nD

Extended Display Mode: Refractive Index Standard Oils ± 0.00002 - Typical clear aqueous samples, % Solids Temperature Compensated, as sucrose ±0.02%

Calibration Fluid: refractive index standard oil, NIST traceable nominal value 1.495 RI, 67.61 BRIX

دستگاه تست خوردگی ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

توانایی گریس در محافظت در برابر خوردگی در حضور آب را اندازه گیری می کند.

مطابق با استاندارد های ASTM D6138, ISO 11007, DIN 51802

صفحه نمایش لمسی اجازه می دهد تا تنظیمات ساده ای را برای تعیین تنظیمات آزمایش شخصی سازی شده یا انجام تست استاندارد انجام دهید. واحد های اضافه این اجازه را می دهد تا از حداکثر 8 موقعیت ، 2 نمونه آزمایش را به جایگاه اصلی اضافه کنید.

 

دستگاه آنالایزر نمک در نفت خام ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

مقدار نمک با اندازه گیری میزان هدایت محلول نفت خام در یک حلال قطبی زمانی که در معرض جریان الکتریکی متناوب قرار می گیرد تعیین می شود و با مقایسه هدایت حاصل از یک منحنی کالیبراسیون مخلوط های نمک شناخته شده بدست می آید.

مطابق با استانداردASTM D3230 و گواهیGOST و تست IP 265 

قابلیت اندازه گیری نمک ، هدایت و دمای نمونه های نفت خام و اندازه گیری pH نمونه های آبی

غلظت نمک در محدوده 0 تا 150 PTB (lb / 1000 bbl)

قابل حمل برای تست های میدانی یا آزمایشگاهی با حداکثر 8 ساعت کار مداوم از باتری های قابل شارژ داخلی Ni-Cd