از بین تجهیزات آزمایشگاهی متداولی که وجود دارند می توان میکروفیوژ ( میکرو سانتریفیوژ ) را نام برد که به منظور چرخاندن نمونه های اندک مایع در سرعت های بالا استفاده می شود . در بسیاری از کاربرد های زیست شناسی عمل سانتریفیوژ نمونه های اندک بسیار مهم است به عنوان مثال به شکل گلوله در آوردن اسید های نوکلئیک یا پروتئین ها از یک محلول ، ریز فیلتراسیون نمونه های آبی اندک یا به سادگی برای گرد هم آوری آخرین قطرات با ارزش مایع به داخل کف لوله ی آزمایشگاه . بیشتر اوقات ، میکروفیوژ ( میکرو سانتریفیوژ ) ها به شکل سانتریفیوژ های کوچک فشرده ی رو میزی هستند که به شکل مدل های های غیر یخچالی شده یا یخچالی شده دیده می شوند . هنگامی که قصد خرید یا انتخاب یک میکروفیوژ را برای آزمایشگاه خود دارید باید یک سری شاخص در نظر بگیرید که در سطور زیر ذکر می شوند.

مد نظر داشتن ظرفیت میکروفیوژ و اندازه ی نمونه:

ظرفیت یک میکروفیوژ ( میکرو سانتریفیوژ ) – حداکثر تعداد لوله های حاوی نمونه که امکان نگه داری آن ها در یک گردش وجود داشته باشد – و اندازه ی لوله های حاوی نمونه شاخص هایی هستند که ارتباط مستقیمی با میزان نمونه ی مورد نظر برای پردازش در یک زمان یا در یک روز ، دارند. به بیان دیگر ، چه نوع ظرفیت توان عملیاتی مورد نیاز شما می باشد؟ بسیاری از بخش های گرداننده ی میکروفیوژ ( میکرو سانتریفیوژ ) برای 18 تا 24 بار چرخاندن لوله های 1.5 یا 2 میلی لیتری بهینه می شوند .

بسیاری از کارخانه های تولید کننده اتصال دهنده های ( اتصال دهنده به معنی دستگاهی برای مرتبط کردن بخش های یک دستگاه است که نمی توان آن ها را به صورت مستقیم با هم وصل کرد ) چرخاننده یا قسمت های گرداننده ی متفاوتی را عرضه می کنند که امکان این وجود دارد که آن ها را برای جا دادن لوله هایی با اندازه های مختلف جایگزین کرد . مد نظر داشته باشید که آیا به اندازه های غیر طبیعی لوله نیاز خواهید داشت یا خیر و اطمینان خاطر حاصل کنید که مدل میکروفیوژ مورد انتخاب شما دارای اتصال دهنده هایی برای این مقصود باشد ( یا حداقل به صورت جداگانه آن ها را ارائه می دهد ).

سادگی استفاده را در خاطر داشته باشید

هنگام انتخاب هر نوع تجهیزات آزمایشگاهی استفاده ی آسان از آن یک شاخص مشخص به نظر می آید ، ولی برای بعضی از افراد نظیر محققاتی که در طول روز چندین بار از یک میکروفیوژ ( میکرو سانتریفیوژ ) استفاده می کنند یا هر روز با آن سر و کار دارند ، این امر می تواند تفاوت بارزی ایجاد کند . باید در ذهن داشته باشید که به کارگیری آسان تجهیزات در طول روز به معنای پرتکل های روان تر ، تعداد اشتباهات کمتر ، نتایج بهتر و نیاز به تکرار هایی با تعداد کمتر می باشد .