نحوه استفاده از کوره آزمایشگاهی و نگهداری آن

کوره آزمایشگاهی اجاق ‌های با دمای بالا هستند که در اکثر آزمایشگاه‌های بالینی، پزشکی قانونی، الکترونیک، پردازش مواد و تحقیقات یافت می‌شوند.

کوره آزمایشگاهی اجاق ‌های با دمای بالا هستند که در اکثر آزمایشگاه‌های بالینی، پزشکی قانونی، الکترونیک، پردازش مواد و تحقیقات یافت می‌شوند. کوره های آزمایشگاهی تهویه‌دار کنترل دمای یکنواخت و دقیق را برای عملکردهایی مانند گرم کردن، پخت، تبخیر، خشک کردن، استریل کردن و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی فراهم می‌کنند.
دمای کوره آزمایشگاهی معمولا از محیط تا بالای 300 درجه سانتی گراد متغیر است. آن ها در گرانش (طبیعی)، مکانیکی (اجباری) جابجایی و پمپ خلاء برای کاربردهای معمول گرمایش و خشک کردن موجود هستند. برای آزمایشگاه‌هایی با یکنواختی دما، پایداری و دقت مورد نیاز، کوره‌های پروتکل پیشرفته برای برآورده کردن چنین الزاماتی در دسترس هستند.
این مقاله کاربردها، نحوه استفاده و نگهداری یک کوره آزمایشگاهی را پوشش می دهد. 


کوره های هوای گرم  

 
کوره آزمایشگاهی برای خشک کردن و ضد عفونی کردن ظروف شیشه ای و فلزی و تست های حساس به دما استفاده می شود. خشک کردن آزمایشگاهی بسیار مهم است؛ زیرا خشک کردن خیلی سریع، خیلی کند یا ناهموار کل فرایند را مختل می کند. کوره ها دمایی بین دمای اتاق تا حدود 300 درجه سانتیگراد دارند. عناصر با دمای بالاتر از 300 درجه معمولا در زمینه های تخصصی تر مانند فیزیک و تجزیه و تحلیل مواد استفاده می شوند.


مشخصات کوره آزمایشگاهی


کوره آزمایشگاهی دارای بدنه فولادی، فن، تایمر، دماسنج، تنظیم کننده دما، ترموستات و سیستم کف می باشد. زمان استریل کردن کوره های هوای گرم 160 درجه سانتیگراد برای 2 ساعت، 171 درجه سانتیگراد برای 1 ساعت، 180 درجه سانتیگراد برای 30 دقیقه و 191 درجه سانتیگراد برای 6 تا 10 دقیقه است.

 

کوره آزمایشگاهی
 

کاربردها


کوره آزمایشگاهی در طیف گسترده ای از کاربردها در صنایعی مانند بیوتکنولوژی، داروسازی و تولید مواد استفاده می شود. این صنایع اغلب به فرایند پخت، بازپخت و خشک کردن مواد با ترکیبات شیمیایی و فیزیکی متفاوت نیاز دارند. بسیاری از این کاربردهای فرایندی در نتیجه نهایی منحصر به فرد هستند و بنابراین به انواع مختلفی از کوره های آزمایشگاهی نیاز دارند.
استفاده استاندارد برای اجاق های آزمایشگاهی شامل بسیاری از فرایندهای آزمایش و عیب یابی مانند موارد زیر است:

  •   گرم کردن و خشک کردن ظروف شیشه ای یا لوازم آزمایشگاهی اتوکلاو برای اهداف استریل کردن
  • آزمایش مواد برای تعیین استحکام کششی، تغییر شکل و انعطاف پذیری محصولات تولیدی، استحکام لحیم کاری در برد مدارها و موارد دیگر.
  • تست الکترونیک
  • تست Burn-in برای تشخیص خرابی های اولیه در مدارهای مجتمع ساخته شده
  •  تست قدرت لحیم کاری در بردهای مدار

استفاده تخصصی از کوره آزمایشگاهی در آزمایشگاه های بیولوژیکی، پزشکی قانونی و محیطی انجام می شود. علوم طبیعی از کوره های آزمایشگاهی برای پیشبرد سرعت تحقیق به روش های زیر استفاده می کنند:

  • آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی از اجاق‌های خلاء با پیکربندی خاص به عنوان اتاقک توسعه اثر انگشت استفاده می‌کنند.
  • آزمایشگاه‌های بیولوژیکی از کوره ‌های جابجایی گرانشی برای حذف آلاینده‌های میکروبیولوژیکی در ظروف آزمایشگاهی و کوره‌های خلاء برای چسباندن بسترها به سطح فیلترها و سایر محیط‌ها استفاده می‌کنند.
  • آزمایشگاه‌های محیطی اغلب نمونه‌ها را در کوره‌های آزمایشگاهی خشک می‌کنند و نمونه‌ها را قبل و بعد از خشک شدن وزن می‌کنند تا میزان رطوبت نمونه را تعیین کنند.

آزمایشگاه‌های محیطی

 

کاربردهای اصلی اجاق آزمایشگاهی تهویه شده چیست؟

کوره آزمایشگاهی بسته به فرآیند مورد نیاز برای کاربرد، برای عملکردهای زیر استفاده می شود:

آنیل کردن

فرایند بازپخت شامل حرارت دادن و سپس سرد شدن آهسته موادی مانند شیشه یا فولاد است تا تنش های داخلی کاهش یابد و شکل پذیری افزایش یابد . در این فرایند، اغلب در صنایع متالورژی، تولید تجهیزات پزشکی و صنایع علم مواد، از فر با دمای بالا استفاده می‌شود . مواد آنیل شده را می توان با سهولت بیشتری برش و شکل داد تا در تولید اقلامی مانند سرنگ و کاتتر استفاده شود.


پخت

پخت شامل سخت شدن ترکیب شیمیایی یک ماده از طریق ترکیب خشک کردن و پخت است. این فرآیند اغلب برای ساخت اپوکسی، چسب، پلاستیک و لاستیک در تحقیقات پلیمری، فناوری نانو و صنایع نیمه هادی استفاده می شود.


خشک کردن

خشک کردن حذف رطوبت از نمونه است که برای بسیاری از آزمایشگاه های زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی ضروری است. اجاق‌ آزمایشگاهی هوای اجباری و خلاء برای خشک کردن نمونه‌هایی استفاده می‌شوند که به راحتی شکسته می‌شوند، زیرا رطوبت را از بین می‌برند و نقطه جوش آب را پایین می‌آورند که اجازه می‌دهد نمونه در دمای پایین‌تری خشک شود.
کوره آزمایشگاهی جابجایی گرانشی اغلب برای خشک کردن ذرات ریز مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا ممکن است با جریان هوای زیاد پراکنده شوند و برای محافظت از آن ها به جریان هوای طبیعی تری نیاز دارند.


استریل کردن

استریل کردن توسط کوره آزمایشگاهی شامل حذف باکتری ها یا میکروارگانیسم ها است و معمولا برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود. دمای ایده آل باید حداقل 160 درجه سانتیگراد باشد و محتویات در این گرما به مدت 45 تا 60 دقیقه کنترل شود.
سپس یک دوره خنک شدن آهسته مورد نیاز است، زیرا خارج کردن سریع اقلام از فر می تواند باعث ترک خوردن آن ها شود. در حالی که خنک شدن تدریجی از ورود هوای بالقوه مضر به داخل فر جلوگیری می کند. سپس اقلام باید با دمای 60 درجه سانتیگراد خشک شوند.

 

استریل کردن

 

نحوه استفاده از کوره آزمایشگاهی

برای ضدعفونی سریع وسایل، ابتدا وسایل را بشویید و خشک کنید. سپس موارد را مرتب کنید. کوره آزمایشگاهی را به منبع برق متصل کنید و پس از روشن شدن بلافاصله منتظر بمانید تا گرم شود.
وسایل را داخل دستگاه قرار داده و آن را استریل کنید. بلافاصله بعد از زمان بندی اجازه دهید خنک شود. تجهیزات استریل شده را از کوره آزمایشگاهی خارج کرده و در مکانی مناسب نگهداری کنید.
اطمینان حاصل کنید که دستگاهی که بلافاصله در محلول ضدعفونی کننده قرار می گیرد قابل اشتعال نباشد. مثلا برای پارچه های استریل بهتر است از اتوکلاو استفاده کنید و .... در صورت عدم وجود ماده ضدعفونی کننده، مراقب باشید که فورا مواد قابل اشتعال را استریل نکنید.
اتصال دستگاه به منبع برق باید از یک سوکت استفاده شود. در ضمن هنگام کار با کوره آزمایشگاهی حتما درب آن را ببندید و داخل دستگاه را خشک کنید. اگر فضای داخلی دستگاه خیس است، ابتدا آن را با یک پارچه نخی تمیز خشک و سپس از دستگاه استفاده کنید.
هنگام خرید کوره آزمایشگاهی، مطمئن شوید که دستگاه دارای استانداردهای لازم است. از آنجایی که دستگاه حساس است و سازنده استانداردهای لازم را رعایت نمی کند، ممکن است خطرات زیادی وجود داشته باشد.
هرگز دستگاه را قبل از خنک شدن باز نکنید. زیرا ظروف شیشه ای ممکن است در اثر کاهش تورم ناگهانی بشکنند.
نحوه نگهداری کوره های آزمایشگاهی

  • همان گونه که گفته شد، مطمئن شوید که تجهیزات توسط آزمایشگاه های مرجع استاندارد و کالیبره شده اند. زیرا هیچ استفاده فوری، بدون محاسبه و قانون وجود ندارد.
  •  از سیم زمین استفاده کنید.
  • در صورت امکان از تایمر دستگاه در هنگام استفاده از رابط و با توجه به برنامه استریلیزاسیون مورد نظر خود استفاده کنید. این کار از کارکرد غیر ضروری دستگاه جلوگیری می کند.
  • دو یا چند شاخه را به یک پریز وصل نکنید.
  • هنگام جدا کردن دوشاخه، هرگز سیم برق یا یو پی اس را جدا نکنید. این بار اضافی بر روی سیستم وارد می کند و باعث از کار افتادن آن می شود.
  • برای جلوگیری از سوختگی احتمالی، هنگامی که درب بلافاصله باز می شود، صورت یا سایر نقاط حساس بدن به در نزدیک نشوید.
  • تغییرات سریع دما می تواند باعث ایجاد تنش در مواد شکننده شود که منجر به شکستگی یا حتی انفجار ظروف می شود. در صورت امکان، نمونه ها را به سرعت در دمای بالا خاموش نکنید.
  • از اکوره آزمایشگاهی برای تبخیر مواد شیمیایی فرار استفاده نکنید.
  • از دماسنج های جیوه ای برای اندازه گیری دما در اجاق های آزمایشگاهی استفاده نکنید.