هات پلیت یکی از لوازم مهم در آزمایشگاه‌های مختلف است. هات پلیت آزمایشگاهی را با نام اجاق بشقابی یا هیتر نیز می‌شناسند. این اجاق بشقابی همانند یک اجاق معمولی عمل می‌کند و شرایط ترکیب، گرم شدن و آزمایش مواد مختلف را فراهم می‌آورد. 
هات پلیت آزمایشگاهی در مدل‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود. برخی از هیترهای آزمایشگاهی علاوه بر گرم کردن مواد، عملیاتی نظیر همزدن و حرارت‌دهی را نیز انجام می‌دهند. 

اجزای هیتر آزمایشگاهی

هیتر آزمایشگاهی از صفحه‌ای مسطح به شکل بشقاب تشکیل شده است. این صفحه از فلزات رسانا همچون آلومینیوم، چدن یا سرامیک تهیه شده و دارای دو المنت حرارتی است. این اجاق بشقابی دارای نور مادون قرمز، پیچ چرخش، مقاوم الکتریکی، المنت گرمایی، سیستم کنترل روشن و خاموش و موتور است. 

خرید هات پلیت مگنت‌دار 

خرید هات پلیت مگنت‌دار به عنوان یکی از اجاق‌های بشقابی آزمایشگاهی محبوب و کاربردی مورد توجه قرار می‌گیرد. سرعت چرخش و دمای این پلیت را می‌توان به شکل دلخواه تنظیم کرد. 
اجاق بشقابی مگنت‌دار همانطور که از نامش پیداست، دارای آهنرباست و همین موضوع امکان حل شدن ترکیبات و مایعات مختلف را به وجود می‌آورد. آهنربای موجود در پلیت باعث میکس شدن مایعات در جریان آزمایش می‌شود. در پلیت‌های مگنت‌دار فرآیند میکس مواد جامد یا مایعات بدون تماس فیزیکی دست انجام می‌شود. ترکیب بدون تماس فیزیکی، باعث محبوبیت بیشتر استفاده از اجاق بشقابی مگنت‌دار شده است.  

اجاق بشقابی فقط برای گرم کردن مایعات کارایی ندارد. در واقع از اجاق بشقابی مگنت‌دار می‌توان برای گرم کردن مواد جامد نیز استفاده کرد.
اندازه و شکل ظاهری مگنت با توجه به مایع ترکیبی و سرعت چرخش متفاوت است. امکان تنظیم سرعت با توجه به نیاز کاربر یا استفاده بهینه از انرژی به وسیله برد الکترونیکی به کار رفته در هیتر آزمایشگاهی مگنت‌دار فراهم می‌شود. برای کنترل دمای صفحه حرارت دهنده از یک ترموستات قیاسی با حباب حسگر استفاده می‌شود. 

مزیت استفاده از اجاق بشقابی مگنت‌دار چند شعله چیست؟

اجاق بشقابی مگنت‌دار می‌تواند یک شعله یا چند شعله داشته باشد. اجاق‌های بشقابی چند شعله در آزمایشگاه‌های بزرگ بسیار کارایی دارند. در واقع با این اجاق‌ها می‌توان چند نوع مواد را به شکل همزمان(با حفظ شرایط یکسان) ترکیب، گرم یا آزمایش کرد. 
بیشتر هیترهای مگنت‌دار با یک طیف دمایی عرضه می‌شوند. بنابراین می‌توان دمای پلیت را بر روی دمای مورد نظر تنظیم کرد. برخی از پلیت‌ها با تایمر عرضه می‌شوند. تایمرها بعد از مدتی منبع حرارتی را خاموش می‌کنند. 

نکات مهم در خرید هات پلیت مگنت‌دار چیست؟

برای خرید هات پلیت مگنت‌دار نکات مهمی را مورد توجه قرار دهید:

  • بشقاب در نظر گرفته شده برای اجاق‌های آزمایشگاهی با اندازه و حجم مختلف عرضه می‌شود. شما باید ظرفیت و سایز پلیت را بر مبنای نیاز و نوع کار آزمایشگاهی انتخاب کنید. 
  • دقت دمایی از دیگر موارد مهم برای خرید اجاق بشقابی است. در واقع این  اجاق‌ها باید دقت دمایی بالایی داشته باشند. این مسئله برای تست‌های آزمایشگاهی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال شما فقط با طیف دمایی دقیق می‌توانید نقطه جوش مایعات یا زمان مورد نیاز برای ترکیب مواد را به دست آورید. 
  • برای هیترهای آزمایشگاهی مگنت‌دار نیاز به منبع تغذیه داریم. این منبع تغذیه باید در هنگام خرید هیتر مورد توجه قرار بگیرد. 

مشخصات اجاق بشقابی مگنت‌دار

  •  صفحه گرم شونده اجاق بشقابی در جنس آلومینیوم تهیه می‌شود و قطر این صفحه برابر با 17 سانتی‌متر است. 

•    دقت دمایی تعریف شده برای اجاق بشقابی مگنت‌دار برابر با 20 درجه و طیف دمایی پلیت از 70 درجه سانتی‌گراد است.
•    هیتر آزمایشگاهی مگنت‌دار با یک همزن مغناطیسی عرضه می‌شود. این همزن با توجه به نوع و ظرف مگنت ترکیب محلول را انجام می‌دهد. مقدار دور همزن مغناطیسی به عواملی نظیر ظرفیت و اندازه ظرف و سایز مگنت به کار رفته در ظرف بستگی دارد. در وضعیت کلی همزن مغناطیسی در هر دقیقه  حدود 2000 دور می‌زند. تغییر غلظت مایع و تغییر سایز مگنت میزان دور همزمان مغناطیسی را تغییر می‌دهد. 

طرز کار اجاق بشقابی مگنت‌دار

اجاق بشقابی مگنت‌دار مجهز به یک آهنربا در زیر صفحه اصلی است. صفحه اصلی اجاق به وسیله موتور حرکت می‌کند. زمانی که قطب‌های همنام آهنربا در کنار هم واقع می‌شوند، یکدیگر را دفع می‌کنند. دفع قطب‌های همنام آهنربا سبب حرکت صفحه اجاق بشقابی می‌شود.
اگر قطب‌های آهنربای زیر صفحه‌ی اجاق بشقابی قادر به دفع قطب‌های همنام مگنت داخل ظرف نباشند، مگنت حرکت نخواهد کرد. 
اجاق بشقابی مگنت‌دار به شکل آنالوگ، دیجیتال، چند خانه و تک خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجاق‌های بشقابی دیجیتال بیشتر از نمونه‌های آنالوگ کارایی دارند. چون کار کردن با آن‌ها راحت و آسان است. 

قیمت هات پلیت مگنت‌دار

قیمت هات پلیت مگنت‌دار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. اندازه و ظرفیت صفحه گرم شونده از جمله پارامترهای تاثیرگذار در قیمت نهایی اجاق بشقابی است. همچنین دقت دمایی، تعداد شعله‌ها، قدرت همزن مغناطیسی و جنس صفحه گرم شونده در قیمت هات پلیت مگنت‌دار تاثیر بسیاری دارند. 

هات پلیت استیرر چیست؟

خرید هات پلیت استیرر به عنوان یکی از هیترهای آزمایشگاهی فوق‌العاده و پرطرفدار اهمیت دارد. اجاق بشقابی استیرر به شکل رومیزی در فضای آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. استیر از مشعل گازی یا دو المنت حرارتی الکتریکی تولید شده است. این هیتر دارای یک آهنربای موتوری بوده و به کمک آن میله همزن را به چرخش در می‌آورد. با چرخش میله، همزمان شرایط برای حل شدن مواد و نمونه‌های آزمایشگاهی فراهم می‌گردد. 

سرعت همزدن و تنظیمات دما از قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای هات پلیت استیرر است. این پلیت دارای صفحه نمایش دیجیتالی بوده و برای تفکیک نمونه‌های آزمایشگاهی، عدم تشکیل نقطه داغ و ممانعت از ایجاد گرمای بیش از اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیکر آزمایشگاهی

خرید شیکر آزمایشگاهی به عنوان یکی از انواع اجاق‌های بشقابی به کار رفته در فضای آزمایشگاهی حائز اهمیت است. شیکر دارای صفحه‌ی متحرک بوده و برای همزدن، تکان دادن و هوادهی مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. صفحه‌ی متحرک شیکر به صور گوناگون همچون الاکلنگی، رفت و برگشتی، لرزشی و دورانی فعال است. سرعت حرکت صفحه قابلیت تنظیم دارد. 
شیکر آزمایشگاهی می‌تواند به شکل تایمردار باشد. این تایمرها امکان فعالیت در فضای آزمایشگاه‌ها را ساده‌تر می‌کنند. شیکرهای آزمایشگاهی با ارلن، لوله و ... به بازار عرضه می‏‌شوند و دارای ابعاد گوناگون هستند.

ورتکس میکسر

ورتکس میکسر مدل دیگری از شیکرهای آزمایشگاهی است. این دستگاه برای نگهداری انتهای لوله دارای یک هد کوچک است. شیکر لوله برای میکس کردن و تفکیک رسوب  نمونه‌ها بعد از سانتریفیوژ بسیاری کاربردی است. 

هات پلیت آزمایشگاهی آزوناکس AZONAX

هات پلیت آزمایشگاهی آزوناکس یکی از برندهای معروف و معتبر در فروش هات پلیت آزمایشگاهی است که با کیفیت عالی و قیمت اقتصادی و نیز گارانتی و خدمات پس از فروش گزینه مناسبی برای هر آزمایشگاه می باشد. قبل از خرید هات پلیت از اعتبار برند آن‌ها مطمئن شوید. 

جمع بندی 

اجاق‌های بشقابی یا هات پلیت آزمایشگاه از تنوع زیادی برخوردار هستند. این پلیت‌ها برای تفکیک سازی نمونه‌ها، تست، گرم کردن، ترکیب کردن و حرارت‌دهی مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت آرکا راد تجارت  با برند تولیدی آزوناکس AZONAX از شرکت‌های معتبر و مطمئن در زمینه تولید ، واردات و فروش هات پلیت و عرضه تجهیزات و محصولات آزمایشگاهی است.