آزمایشگاه های میکروبیولوژی، تجهیزات آزمایشگاهی مهم بسیاری برای انجام کارهای معمول خود نیاز دارند. در این قسمت در مورد برخی از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز این نوع آزمایشگاه ها به صورت مختصر بیان می شود. سپس در مورد نحوه نگه داری تجهیزات آزمایشگاهی مطالبی را ارائه می دهیم. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده انواع تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز آزمایشگاه هاست.

تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز در آزمایشگاه میکروبیولوژی

آزمایشگاه میکروبیولوژی مکانی برای بررسی، رشد و مطالعه میکروارگانیسم ها، به نام میکروب ها است. میکروبها می توانند شامل باکتری و ویروس و ... باشند. آزمایشگاههای میکروبیولوژی به تجهیزات آزمایشگاهی لازم برای رشد مناسب و کشت این موجودات نیاز دارند.

تجهیزات آزمایشگاهی کوچک تر

قطعات کوچکتر تجهیزات آزمایشگاهی موجود در آزمایشگاههای میکروبیولوژی اغلب برای تهیه محیط رشد استفاده می شوند. این قطعات با اندازه متوسط که به اطمینان از صحت و دقت کمک می کنند. میتوان به ترازوی آزمایشگاهی، pH متر، شیکر و تجهیزات کشت میکروبی اشاره نمود.

تجهیزات آزمایشگاهی بزرگ تر 

از جمله تجهیزات آزمایشگاهی ضروری برای آزمایشگاه میکروبیولوژی کوره ( آون آزمایشگاهی ) برای استریل کردن است، برای استریل کردن ظروف شیشه ای مانند لوله های آزمایش ، پیپت ها و ظروف پتری استفاده می شود. 
انکوباتور یکی از تجهیزات آزمایشگاهی مهم در آزمایشگاه های میکروبیولوژی به شمار می رود،  محفظه ای که شرایط مناسب برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم می کند و دمای خاصی را حفظ می کند اهمیت ویژه ای دارد ، زیرا اکثر میکروارگانیسم هاترجیح می دهند در دماهای گرمتر از دمای اتاق رشد کنند. انکوباتورها عموماً طیف وسیعی از دما را دارند. صفحه انتخاب دیجیتال به اطمینان از دقیق بودن دما کمک می کند.
با توجه به هدف و نوع کار آزمایشگاه در دماهای مختلف کار می کند. از آن در کشت ، تکثیر و و تست های شناسایی میکروارگانیسم ها استفاده می شود. از آن جا که این دستگاه مهم و ضروری در آزمایشگاه های میکروبیولوژی و زیستی ...است، کیفیت و استاندارد این دستگاه ها اهمیت ویژه ای دارد. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده بهترین برند های انکوباتور روز دنیا در ایران است.

  • انکوباتورهای ساخت کمپانی memmert   آلمان دارای قابلیت های منحصر به فردی می باشد.
  • منو با قابلیت کار کردن  دسترسی آسان
  • سرعت جریان هوا قابل کنترل
  • دارای برنامه ریزی دمایی
  • هوای تازه گرم شده از نوسانات ناگهانی دما جلوگیری می کند
  • استفاده از استیل ضد زنگ، با کیفیت بالا مقاوم در برابر خوردگی، تمیز کردن آسان برای محفظه و گرمایش دقیق و یکنواخت در تمام محفظه
  • طیف وسیعی از برنامه ها و عملگرها

انکوباتور یخچال دار  IPS -MEMMERT   256 لیتری

  • محدوده دما:  0 تا 70 درجه سانتیگراد

  • صفحه نمایش لمسی و دیجیتال

  • دارای دقت دمایی 0.1 درجه سانتیگراد
  • دارای سیستم گردش هوای داخلی
  • جنس بدنه خارجی و محفظه داخلی : استیل ضد زنگ 
  • صفحه نمایش :دیجیتال و لمسی
  • دارای قابلیت برنامه ریزی و رسم نمودار، هم چنین پورت اتصال به کامپیوتر و پرینتر 
  • تعداد سینی داخلی 2 عدد است و تا 9 عدد قابل افزایش است 

 

انکوباتور CO2 دار

این نوع از انکوباتور با استفاده از پارامترهای دما، رطوبت و CO2 شرایط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم های زنده فراهم می کند. انکوباتور CO2 دار مدل IC med با دو صفحه نمایش و نرم افزار Atmo CONTROL

  • در سایزهای : 50/105/150/240

  • محدوده دمایی: +18°C  تا +50°C
  • رطوبت : 40 -97 % rh    
  • غلظت CO2 : 0 تا 20% 
  • غلظت O2: 1 تا 20%

 

انکوباتور شیکردار از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز به خصوص در آزمایشگاه های میکروبیولوژی است. در آزمایشگاههای میکروبیولوژی جزو دستگاههای پیشرو است که بر اساس اصل لرزش در دماهای مختلف با توجه به هدف و نوع کار در آزمایشگاه طراحی شده است. این دستگاه علاوه بر تامین گرمای لازم برای رشد میکروارگانیسم ها  امکان بهم خوردن محلول به صورت اوربیتالی و یا دورانی را نیز در صورت لزوم مهیا می کند.

یخچال و فریزر آزمایشگاهی

یخچال و فریزر آزمایشگاهی عملکرد مقابل انکوباتور را دارد. در حالی که دستگاه های انکوباتور به افزایش دما کمک می کنند ، یخچال ها درجه حرارت را کاهش می دهند. یخچال و فریزرها بیشتر برای ذخیره سازی استفاده می شوند. آنها می توانند محیط کشت، مواد شیمیایی ذخیره کنند. یخچال و فریزر های آزمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی است که در اکثر آزمایشگاه ها ضروری است. 

اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو با استفاده از دما و فشار بالای حاصل از بخار آب، به سادگی عمل سترون سازی را انجام می دهد. امروزه در بین تجهیزات آزمایشگاهی که عمل پاکسازی و استریل انجام می دهند دستگاه اتوکلاو از اهمیت ویژه ای برخوردار است اتوکلاو در ابعاد و اندازه های مختلف بسته به کاربری مورد استفاده ساخته می شود.  درون اتوکلاور با بخار آب دما به بالای 120درجه سانتی گراد میرسد ولی فشار همچنان در atm 1ثابت است. این دما و فشار برای سترون سازی مناسب است.

سانتریفوژ

یکی دیگر از تجهیزات آزمایشگاهی مهم، سانتریفوژ است. در سانتریفوژ آزمایشگاهی ترکیبات موجود در یک محلول بر اساس وزن ملکولی و چگالی با استفاده از نیروی گریز از مرکز به صورت فاز های جدا از هم تفکیک شوند. سانتریفوژ ها به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شوند.
شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده انواع سانتریوفوژهای دور بالا، دور پایین معمولی، سانتریفوژ یخچال دار با دور بالا و اولترا سانتریفوژ از برند های شناخته شده دنیا سانتریفوژ از جمله کمپانی  HETTICH آلمان است.

سانتریفیوژ ساده و یخچالدار رومیزی مدل UNIVERSAL320/320R برند HETTICH آلمان

  • تعداد دور در دقیقه RPM15000
  • حداکثر سرعت : 15000 
  • حداقل ظرفیت:4×100ml/32×15ml
  • دارای سیستم Running time : 1se°C-99min
  • دامنه دمایی سانتریفیوژ یخچالدار  °C20-°C40 
  • مدل یخچال دار و بدون یخچال داراست.
  • دارای قابلیت برنامه ریزی است

انواع میکروسکوپ های نوری، میکروسکوپ Invert  میکروسکوپ الکترونی TEM-SEM-AFM 
   

شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) در راستای تامین تجهیزات آزمایشگاهی، انواع میکروسکوپ های مورد نیاز با برند شناخته شده OPTIKA ,و... را فراهم می نماید. از انواع میکروسکوپ های بیولوژی می توان به نمونه های سری B  برند OPTIKA  ساخت ایتالیا اشاره نمود، میکروسکوپ بیولوژی بیشتر در زمینه مشاهده بافت های سلولی موجودات زنده استفاده می شود.
میکروسکوپ آزمایشی تحقیقاتی مدل B500 Bi دو چشمی از کمپانی OPTIKA  ایتالیا.

 


نگه داری تجهیزات آزمایشگاهی 

حفظ و نگه داری تجهیزات آزمایشگاه با توجه به هزینه بالای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
شما می دانید که اتومبیل شما دستگاهی است که به مراقبت و نگه داری نیاز دارد. شما باید روغن را تعویض کنید ، میزان آب رادیاتور را بررسی کنید از سالم بودن چرخ ها و لاستیک مطمئن باشید تا بتوانید رانندگی ایمنی و بدون نقصی داشته باشید. تجهیزات آزمایشگاهی فرقی ندارد! برای اینکه تجهیزات آزمایشگاهی شما بتوانند به درستی کار کنند ، باید به درستی از آن مراقبت و نگهداری کنید. 

مراقبت و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی بخش جدایی ناپذیر از تضمین کیفیت در آزمایشگاه است. تجهیزات آزمایشگاهی به خوبی نگهداری شده، این اطمنیان را می دهند که داده ها قابل اطمنیان و ثابت هستند که به نوبه خود در بهره وری و یکپارچگی داده ها تأثیر می گذارد. علاوه بر این، از آنجایی که تجهیزات آزمایشگاهی عموماً بخش قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص میدهند ، با نگه داری و تعمیر صحیح و روتین می توان به کاهش هزینه ها کمک کرد. علاوه بر این ، تعمیر و نگهداری روتین تضمین می کند که تجهیزات آزمایشگاهی از طریق تشخیص و تعمیر قطعات و تجهیزات معیوب از تجهیزات ایمنی برخوردار باشد.
روش های مختلفی که تضمین می کند که تجهیزات آزمایشگاهی شما به خوبی نگهداری و مراقبت می شوند، شامل موارد زیر است:
 

تدوین مراحل کار استاندارد برای کلیه تجهیزات آزمایشگاهی

  • تهیه مستندات مربوط به هر دستگاه خاص ، تشریح تعمیرات و تعمیرات انجام شده.

  • تشریح یک برنامه نگهداری پیشگیرانه برای هرکدام از تجهیزات آزمایشگاهی

  • آموزش فنی کارکنان و مدیریتی در مورد استفاده صحیح و مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی

1-1روش عملیاتی استاندارد برای نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی (Standard Operation Procedure (SOP))  
 

روشهای عملکردی استاندارد (SOP) برای کلیه تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده، ضروری است. دستورالعمل های دقیق در مورد استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی باید از دفترچه راهنمای کارخانه سازنده تهیه شود. SOP را می توان توسط مدیر آزمایشگاه ، یک کارشناس فنی تجهیزات یا کارشناسان آزمایشگاه که به طور مکرر با تجهیزات آزمایشگاهی خاص کار می کنند ، نوشت. SOP همچنین باید به راحتی در محل کار قابل دسترسی باشد

یک SOP مناسب شامل موارد زیر است :

عنوان و توضیحات محتوا / هدف SOP 

تعاریف همه اختصارات استفاده شده
خلاصه مدارک شناسایی و آموزشی پرسنل مسئول تجهیزات آزمایشگاهی و یا افراد درگیر در استفاده از آن
دستورالعمل های دقیق برای استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ، شامل باید ها و نباید در استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی
توضیحی از کنترل کیفیت و نگهداری

دستورالعمل های مربوط به مدیریت پسماند ، در صورت لزوم اسناد مرجع ، مانند کتابچه راهنمای استفاده شده برای تهیه SOP و وب سایت های  شرکت های سازنده تا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به آن ها رجوع شود.

1-2 مستندات نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی 
   

یک مجموعه از اسناد جامع از کلیه اطلاعات مربوط به یک تجهیزات خاص است. یک بایگانی مرجع برای نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی است که می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیشینه دستگاه استفاده کرد. معمولاً توسط مدیر آزمایشگاه یا مسئول تجهیزات آزمایشگاه سازماندهی می شود. گزارش مربوط به تعمیر و نگهداری، مشخصات و توضیحات تجهیزات مانند نام تجهیزات، شماره مدل، تولید کننده، تاریخ خرید، گارانتی، مدل و غیره را نشان می دهد، این توضیحات شامل کار تعمیر، جایگزینی قطعات، آزمایش ها، اندازه گیری ها، تنظیمات یا تمیز کردن اساسی که برروی تجهیزات آزمایشگاهی انجام می شود.
   

شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) در راستای کسب رضایتمندی مشتری دفترچه راهنما و برگه ضمانت نامه (گارانتی) وخدمات پس از فروش مربوط به هر دستگاه را به همراه دستگاه ارائه می نماید.
   

نگه داری و تعمیرات منظم و دقیق تجهیزات آزمایشگاهی می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:
روند شفاف سازی و مشخص نمودن هزینه تعمیر، حفظ و نگه داری تجهیزات آزمایشگاهی به مدیران آزمایشگاه در مورد تصمیم گیری در مورد مدل تجهیزات آزمایشگاهی و انتخاب برند های مناسب کمک شایانی می نماید.
   

شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) با تامین بهترین برندهای تجهیزات آزمایشگاهی این اطمینان به مدیران آزمایشگاه را در مورد کارایی و عملکرد تجهیزات آزمایشگاهی ارائه می دهد.
به وسایلی که مرتباً دچار سایش و پارگی و آسیب می شوند توجه نمایید. اگر علت نقص مربوط به اپراتوردستگاه باشد، می توانید آموزش مجدد کارکنان آزمایشگاه را در اولویت قرار دهید.

1-3 برنامه نگهداری پیشگیرانه
   

یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه تضمین می کند که تجهیزات آزمایشگاهی با حداقل وقفه ها کار می کنند، که سبب می شود کارایی تجهیزات آزمایشگاهی به حداکثر برسد و هزینه های کلی کاهش یابد. عمدتاً برای تجهیزات دارای قطعات متحرک، جریان گاز یا مایع، سیستم های نوری و فیلترها توصیه می شود. نگهداری و کنترل کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی تحت یک برنامه زمانی مشخص انجام می شود و نتایج مستند می شوند.
اسناد نگهداری پیشگیرانه باید به تفصیل شرح داده شود:
•    هشدارهای مربوط به خطا در تجهیزات و اقدامات مربوطه که باید انجام شود.
•    عیب یابی اساسی هنگام نقص تجهیزات
•    گزارشات مربوط به خطا و نقص فنی 
•    سرویس و کالیبراسیون انجام شده بر روی تجهیزات آزمایشگاهی و تاریخ های مربوط به کالیبراسیون های بعدی

1-4 آموزش کارکنان آزمایشگاه در زمینه نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی
   

یک دوره آموزش فنی کارکنان و مدیریت آزمایشگاه کافی نیست و باید به طور منظم با دوره های اضافی که هنگام خرید تجهیزات جدید یا مدل های بهبود یافته ، در برنامه ریزی گنجانده شود. آموزش اولیه باید با آموزش و نظارت متخصص انجام شود، در حالی که آموزش های بعدی می تواند بصورت داخلی انجام شود تا تکنیک کارکنان بروز رسانی شود. مدیر آزمایشگاه یا مسئول کنترل کیفیت آزمایشگاه وظیفه اطمینان از مهارت کافی کارمندان را به عهده دارند.

برای آموزش مناسب کارکنان در مورد مراقبت و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی؛    

کلیه اسناد و مدارک لازم از جمله SOP ها، کتابچه راهنمای استفاده و نگه داری تجهیزات آزمایشگاهی را باید تهیه کنید. 
اطمینان حاصل کنید که کارکنان ، همراه با ارائه تئوری، یک تمرین عملی در زمینه کار و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دارند.
کلیه کارمندان را در مورد مراقبت های پیشگیرانه آموزش دهید، در مورد مراقبت های عمومی از تجهیزات آزمایشگاهی مانند روغن کاری و بررسی آسیب های احتمالی را آموزش دهید.
در پایان آموزش ، برای ارزیابی اثربخشی آموزش ، می توانید سیستم امتیاز دهی استفاده کنید.

1-5 نکات مربوط به مراقبت های عمومی در مورد تجهیزات آزمایشگاهی

 

1-5-1 تمیز کردن

 
•تمیز کردن منظم تجهیزات آزمایشگاهی این اطمنیان را می دهدکه در صورت لزوم آماده استفاده است، آلودگی های سخت ایجاد نمی شود و نمونه آزمایش توسط ناخالصی های حاصل از آزمایش های قبلی آلوده نمی شوند.
مطمئن شوید که:
•تجهیزات همیشه قبل و بعد از هر بار استفاده تمیزکاری می شوند.
•مواد مخصوص تمیز کردن مخصوص تجهیزات آزمایشگاه استفاده شود.
•علاوه بر تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی قبل و بعد از هر بار استفاده، تمیز کردن اساسی به صورت دوره ای نیز نیاز است. ممکن است مستلزم جدا کردن برای قطعات قابل دسترسی است.
همیشه دستورالعمل های سازنده را در مورد فرایند تمیز کردن دنبال کنید. بعضی از قسمتهای تجهیزات آزمایشگاهی ممکن است نیاز به حلالهای بسیار خاص ، مواد تمیز کننده یا روش خشک کردن داشته باشند.

1-5-2 کالیبراسیون 
   

کالیبراسیون شامل مقایسه اندازه گیری تجهیزات در برابر واحد استاندارد اندازه گیری، به منظور تأیید صحت آن و انجام تنظیمات لازم است. کالیبراسیون منظم تجهیزات آزمایشگاهی باید انجام شود زیرا با گذشت زمان، انحراف نسبت به واحد استاندارد اندازه گیری ایجاد می شود. کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی سبب افزایش اعتبار داده ها و ایمنی در طول آزمایش می شود. یک متخصص مستقل، که می تواند در صورت لزوم گواهینامه های کالیبراسیون را ارائه دهد، می تواند فرایند کالیبراسیون را انجام دهد.

کالیبراسیون باید زمانی انجام شود که؛

  • زمان توصیه شده توسط سازنده شرکت سازنده فرا رسیده باشد.
  • •    تجهیزات با نیرویی برخورد کنند، بر روی زمین سقوط کند یا درگیر هرگونه تصادف یا حادثه امنیتی شده باشند.
  • •    در هنگام استفاده از تجهیزات ، امواج یا اصوات غیرمعمول ایجاد شود.
  • •    داده ها و نتایج سوال بر انگیز و خارج از محدوده نتایج قبلی باشد.
  • •    اندازه گیری های بسیار مهم، که دقت داده ها از اهمیت بالایی برخوردار است، کالیبراسیون باید انجام شود.

1-5-3 تعمیرات و بهسازی
 

تجهیزات آزمایشگاهی به طور کلی پرهزینه هستند، تعمیرات و بهسازی آنها طول عمر تجهیزات را طولانی تر می کند و در نتیجه آزمایشگاه هزینه های جدید را صرفه جویی می کند.
موارد زیر نکاتی است که باید در نظر بگیرید؛
•    تجهیزات آزمایشگاهی معیوب یا فرسوده را بدون هیچ گونه تأخیری تعمیر کنید. وسایل معیوب و یا ناقص ممکن است وسط آزمایش منجر به توقف ناگهانی دستگاه شود و از کار بیافتد. همچنین می توانند خطرات ایمنی ایجاد کند.
•    تعمیرات جزئی را می توان توسط کارشناسان آزمایشگاه انجام داد، در حالی که تعمیرات عمده باید توسط فرد متخصص در حوزه دستگاه و یا تجهیزات خاص انجام شود.
•    تجهیزات آزمایشگاهی قدیمی را تعمیر کنید و با تمیز کردن کامل، صیقل دادن در مواقع ضروری ، روغن کاری قطعات متحرک و تعویض قطعات کوچک فرسوده، از آن ها استفاده نمایید.

1-5-4 جایگزینی 
   

قطعات و اجزای غیر قابل تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی، باید تعویض شوند. توصیه می شود وسایل را از منابع شناخته شده خریداری کنید که می توانند کیفیت را تضمین کرده و پشتیبانی فنی ارائه دهند. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) ، تجهیزات آزمایشگاهی با ضمانت کیفیت و اصل بودن ارائه می نماید، که این امر نگهداری را آسانتر می نمایند و طول عمر بالاتر تجهیزات، منجر به کاهش هزینه ها می شود. تجهیزات غیر معیوب که بسیار قدیمی هستند نیز باید تعویض شوند ، در حالی که ممکن است برخی از فرسودگی ها در حین کار آن قابل توجه نباشند ، تجهیزات آزمایشگاهی منسوخ قابل اعتماد نیستند و پشتیبانی فنی از نظر سرویس دهی و کسب قطعات یدکی ممکن است محدود باشد.
   

مراقبت و نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی باید یک روال معمول باشد و در روش کار استاندارد آزمایشگاه تعبیه شود. این امر باعث می شود طول عمر تجهیزات طولانی شود و داده های جمع آوری شده در آزمایشگاه قابل اطمینان باشد.
    در این قسمت در مورد چگونگی انجام این کار ، به طور خاص برای میکروسکوپ و سانتریفوژ صحبت خواهیم کرد زیرا در آزمایشگاه بسیار رایج هستند. این مراقبت و نگهداری مناسب به شما کمک می کند تجهیزات آزمایشگاهی خود را تا حد امکان به درستی و با دوام بیشتر به کار بگیرید.

نگهداری میکروسکوپ
   

در هر قسمت از میکروسکوپ باید مراقبت های ویژه ای انجام شود. نگهداری باید طبق برنامه زمانی انجام شود.
 

نگه داری روزانه از یک میکروسکوپ نوری:

سطوح نوری
•    از برس مو مناسب و خوب استفاده کنید تا گرد و غبار را از تمام سطوح نوری جدا کنید.
•    اثر روغن و اثر انگشت را فورا از سطح لنز ها با استفاده از دستمال مخصوص لنزپاک کنید.
•    به جز دستمال مخصوص لنز از هیچ دستمال دیگری استفاده نکنید چون احتمال ایجاد خراش برای سطوح وجود دارد
•    در هنگام پاک کردن لنز برای جلوگیری از آسیب به پوشش لنز از فشار بسیار کمی استفاده کنید.

محلول های مناسب تمیز کردن
•    برای تمیز کردن معمولی از محلول های مبتنی بر آب استفاده کنید
•    اگر مجبور به استفاده از حلالهای آلی هستید ، از آنها در مقادیر بسیار کم و فقط در صورت لزوم برای پاک کردن روغن از لنزها استفاده کنید.
•    از آنجا که تولید کنندگان میکروسکوپ در مورد استفاده از حلال موافق نیستند ، باید به توصیه های هر شرکت توجه نمود.
•    حلال توصیه شده 1 ، 1 ، 1- تری کلرواتان است. برای از بین بردن چربی مناسب است و و مهر و موم های لنز را نرم نمی کند.
•    زایلن ، هرگونه الکل ، استون یا هر کتون دیگر هرگز نباید به عنوان مایعات تمیز کننده استفاده شوند.

لامپ 
برای از بین بردن اثر چربی از انگشتان دست
؛
•    لامپ را بعد از نصب در نگهدارنده لامپ تمیز کنید ، برای این کار از دستمال مخصوص لنز که با 70٪ ایزوپروپیل یا اتیل الکل مرطوب شده است، استفاده نمایید.
•    هنگام تعویض یا برداشتن لامپ ، اطمینان حاصل کنید که لامپ خنک است و سوئیچ در حالت خاموش قرار دارد.

نگه داری صحیح سانتریفوژ

قبل از هر بار استفاده باید به نکات زیر توجه کنیم:
لوله های حامل ( فالکون، میکروتیوب و لوله آزمایش ..)، استوانه ها و روتور را برای بررسی ترک ها و خوردگی به دقت نگاه کنید و بررسی نمایید.
در صورت مشاهده هرگونه نقص ، فوراً آن را تعویض کنید و یا خارج کنید.
محل قرارگیری لوله های حاوی نمونه به صورت مقابل هم و زوج بوده و حجم محلول داخل لوله ها باید یکسان باشد.

بررسی های دوره ای
•    سرعت را در تمام دورهای مورد استفاده منظم با یک نور استروبوسکوپی بررسی کنید تا صحت تنظیمات سرعت سنج داخلی را بررسی کنید.
•    ثبت نتایج 
•    این عمل را هر شش ماه یا سالانه انجام دهید.
•    کاسه سانتریفیوژ ، سطل ، سینی و روتور را با سفید کننده خانگی یا 10 % محلول فنولیک ضد عفونی کنید.
•    پس از ضد عفونی، قطعات را با آب گرم بشویید و یک آبکشی نهایی را با آب مقطر انجام دهید.
•    قطعات را با یک حوله جاذب تمیز خشک کنید تا از خوردگی جلوگیری شود.