هود شیمیایی چیست

هود شیمیایی (هود شیمی) یا فیوم هود، یک تجهیزات حفاظتی است که برای تهویه دود، گاز، و بخارات حاصل از مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیان تعریف هود شیمیایی چیست؟ میتوان گفت، این ابزار معمولاً در آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌های صنعتی، و مکان‌های دیگری که از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌شود، نصب می‌شود. هدف اصلی از استفاده از هود شیمیایی، جلوگیری از تجمع دود، گازها، و بخارات شیمیایی در محیط کار است تا به کاربران و محیط زیست آسیبی وارد نشود.
هود شیمیایی معمولاً شامل یک سیستم تهویه، فیلترها، و سیستم اختلاط هوا است. دود، گازها، و بخارات شیمیایی از طریق هود جمع‌آوری می‌شوند و سپس از طریق یک سیستم تهویه به بیرون از محیط کار منتقل می‌شوند. فیلترها نیز به منظور تصفیه هوا و حذف مواد آلوده مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از هود شیمیایی برای حفظ سلامت کاربران و پیشگیری از آلودگی محیط زیست بسیار حیاتی است و در رعایت ایمنی در محیط‌های کاری بسیار موثر می‌باشد.

کاربرد هود شیمیایی

بعد از پاسخ به سوال، هود شیمیایی چیست؟ به کاربردهای آن می رسیم، در واقع هودهای بخار شیمیایی، اگر به درستی استفاده شوند، یکی از قابل اعتمادترین ابزارهای مهندسی در آزمایشگاه هستند. آنها به کارکنان محافظت می‌کنند:
حاوی بخار، گرد و غبار، گازها، و بخارهای تولید شده در داخل هود، و از بین بردن آنها هنگام ورود هوا به داخل محفظه هود و سپس خروج از طریق سیستم مکش هود آزمایشگاهی. هنگام عبور هوا از داخل هود، کمک به تهویه آزمایشگاه خواهد کرد.
محافظت از کارکنان با یک پنجره کشویی واضح، به نام ارسی، که شامل آئروسل است و از آسیب دیدگی در اثر پاشیده شدن، آتش‌سوزی یا انفجارهای جزئی که ممکن است در داخل محفظه رخ دهد جلوگیری می‌کند.

انواع هود شیمیایی

با توجه به تعریف هود شیمیایی چیست، می توان گفت این هودها به دو دسته کانال‌دار و بدون کانال تقسیم می‌شوند:

  1. کانال‌دار: این نوع هودها بدون فیلتر هستند و در بالای آنها یک کانال قرار دارد که به بیرون منتهی می‌شود. هوای آلوده از طریق این کانال و فن سانتریفیوژ خارج می‌شود و با افزایش این کانال و فن، احتمال آلودگی کمتر می‌شود.
  2. بدون کانال: این نوع هودها دارای فیلتر هستند که از کربن فعال ساخته شده‌اند. این فیلترها هوای آلوده را جذب کرده و تصفیه می‌کنند. هوای تصفیه شده سپس به آزمایشگاه بازمی‌گردد یا با استفاده از فن به بیرون هدایت می‌شود.

هودهای شیمیایی در آزمایشگاه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کلاس 1: دارای سیستم مکش در بالا هستند و هوای آلوده از شکاف جلوی هود خارج می‌شود. این نوع هودها برای کار با ترکیبات شیمیایی کم خطر استفاده می‌شوند.
  2. کلاس 2: دارای سیستم مکش در بالای دستگاه هستند و برای کار با سلول‌های یوکاریوتی، سلول‌های بافت گیاهی و حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. کلاس 3: قوی‌ترین هودها هستند و بیشترین محافظت را در برابر افراد و نمونه‌ها دارند. این هودها از هر جهت مهر و موم شده‌اند و هیچ ارتباطی با محیط زیست ندارند.

با استفاده از هودهای کلاس 3 می‌توان از آلودگی فردی و نمونه‌ها جلوگیری کرد، به‌ویژه زمانی که با نمونه‌های ویروسی سر و کار داریم.

اجزای هود شیمیایی

با توجه به کاربرد و پاسخ به سوال هود شیمیایی چیست؟ که قبل از این پاسخ داده شد، اجزای هود شیمیایی شامل:

  1. دیواره خارجی: می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند استیل، استنلس استیل، MDF ملامینه، MDF با روکش HPL و پلی پروپیلن باشد.
  2. دیواره داخلی: از جنس‌های مختلفی مانند HPL، استیل، استنلس استیل، PVC، MDF با روکش HPL و پلی پروپیلن تشکیل شده است.
  3. فن: برای مکش هوا و بخارات ایجاد شده توسط مواد شیمیایی استفاده می‌شود.
  4. فیلتر: برای تصفیه هوا از آلاینده‌ها و ذرات معلق استفاده می‌شود.
  5. شیرآلات: برای کنترل جریان هوا و مایعات در هود استفاده می‌شود.
  6. صفحه رویه: برای قرار دادن وسایل کاری و آزمایشی بر روی هود استفاده می‌شود.
  7. کاپ سینک: جهت جمع‌آوری مایعات و مواد شیمیایی از نمونه‌ها استفاده می‌شود.
  8. در محافظ یا SASH: برای ایمنی کاربران و محافظت از آزمایش‌ها در داخل هود استفاده می‌شود.
  9. کمد نگهداری مواد شیمیایی، اسید/باز: برای نگهداری ایمن مواد شیمیایی و مواد اسیدی یا باز استفاده می‌شود.
  10. کمد ساده نگهداری مواد: برای نگهداری وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

جمع بندی

هود‌های شیمیایی ابزارهایی اساسی در آزمایشگاه‌های شیمی و بیولوژی هستند که برای ایمنی کارکنان و حفاظت از محیط زیست بسیار حیاتی می‌باشند. این ابزارها دارای اجزای مختلفی مانند دیواره‌های خارجی و داخلی، فن، فیلتر، شیرآلات، صفحه رویه، کاپ سینک و در محافظ هستند. انواع مختلفی از هود‌های شیمیایی وجود دارند که به دو دسته کانال دار و بی کانال تقسیم می‌شوند، و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. با استفاده از هود‌های شیمیایی، آلودگی هوا و محیط کار کاهش یافته و ایمنی فردی و نمونه‌های آزمایشی تضمین می‌شود.
قیمت هود شیمیایی با توجه به اندازه، جنس و ویژگی‌های فنی آن متغیر است. برای اطلاعات دقیق‌تر و استعلام قیمت با پشتیبانی آرکا راد تجارت ARTECO تماس حاصل فرمائید.

سوالات متداول
  • هود شیمیایی چیست؟
    هود شیمیایی ابزاری است که برای تهویه دود، گاز و بخارات حاصل از مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزارها از کاربر و محیط کار محافظت می‌کنند.
  • چه کسانی از هود شیمیایی استفاده می‌کنند؟
    هودهای شیمیایی در آزمایشگاه‌های شیمی، بیولوژی، و دیگر زمینه‌های مرتبط با علوم پزشکی و شیمی کاربرد دارند. افرادی که با مواد شیمیایی کار می‌کنند به طور معمول از این ابزار استفاده می‌کنند.
  • چه فرآیندهایی در هود شیمیایی انجام می‌شود؟
    دود، گازها و بخارات حاصل از مواد شیمیایی در داخل هود شیمیایی تهویه می‌شوند. این مواد سپس از طریق فیلترها یا سیستم تهویه به بیرون هدایت می‌شوند، در نتیجه از کاربر و محیط کار دور می‌شوند.
  • هود شیمیایی چه مزایا و معایبی دارد؟
    مزایای استفاده از هود شیمیایی شامل حفاظت از افراد در برابر مواد شیمیایی خطرناک، کاهش آلودگی هوا و محیط کار، و افزایش ایمنی و بهداشت محیط کار می‌باشد. اما برخی از معایب آن شامل هزینه نگهداری و نصب، نیاز به فضای مناسب و پایدار، و احتمال نقصان عملکرد در صورت نقصان نگهداری و تعمیرات است.
  • هود شیمیایی چگونه عمل می‌کند؟
    این دستگاه با استفاده از سیستم تهویه و فیلترهای خاص، دود، گازها و بخارات حاصل از مواد شیمیایی را جذب کرده و از محیط کار دور می‌کند، در نتیجه افراد کارگاه و محیط کار در برابر این مواد مخرب محافظت می‌شوند.