آون آزمایشگاهی یا فور آزمایشگاهی    

آون آزمایشگاهی یا فور آزمایشگاهی، یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که معمولا دارای محدوده دمای محیط تا دمای 300 درجه سانتی گراد هستند ، آون آزمایشگاهی به عنوان یکی از تجهیزات اصلی آزمایشگاه های شیمی ، زیست شناسی ،داروسازی و پزشکی قانونی است. آون آزمایشگاهی که دمای آن ها به بیش از 300 درجه سانتی گراد می رسد ، به طور کلی برای کاربردهای تخصصی تر در فیزیک ، الکترونیک و پردازش مواد مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده انواع تجهیزات آزمایشگاهی از جمله آون آزمایشگاهی مورد استفاده در صنایع شیمیایی، داروسازی، پژوهشی آموزشی، صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، پتروشیمی و نساجی ... می باشد. 
آون آزمایشگاهی از نظر شدت (طبیعی) ، انتقال مکانیکی (کانوکشن) و آون آزمایشگاهی با پمپ خلا برای کاربردهای معمول گرمایش و خشک کردن در دسترس هستند. برای آزمایشگاه های مختلف با توجه به نیازهای متقاضی، انواع آون آزمایشگاهی با پروتکل پیشرفته با امکاناتی نظیر یکنواختی دما ، دقت و ایمنی در شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) در دسترس است.


 آون آزمایشگاهی همرفت طبیعی (Natural convection)
برای انتقال گرما به نمونه ها به اختلاف دما درون آون آزمایشگاهی وابسته است.   برای کاربردهایی مانند خشک کردن (drying)، پخت (baking) ، استریل کردن (sterilizing )، incubation  و پیش گرمایش استفاده می شوند. 
 

 آون آزمایشگاهی Heating/Drying Ovens (Forced Convection) (
این نوع از آون آزمایشگاهی دارای یک فن است که با استفاده از فن ، هوای اطراف محفظه داخلی به گردش در می آید. در ادامه به شرح کامل این نوع آون آزمایشگاهی می پردازیم.
 

آون آزمایشگاهی خلاء (Vacuum drying oven)
ظرف مدت کوتاهی هوای خشک را درون محفظه وارد می کنند که رطوبت را جذب می کند و بلافاصله توسط پمپ خلاء استخراج می شود.
این آون آزمایشگاهی شامل چندین ویژگی از جمله کنترل دمای بالا ، خلاء و ریز پردازنده هستند. از این آون آزمایشگاهی می توان برای خشک کردن نمونه ، پخت ، آنیل کردن ، بهبود ، استریلیزه کردن ، تبخیر و آب زدایی و سایر کارهای آزمایشگاهی عمومی استفاده کرد. این آون آزمایشگاهی از نظر مقرون به صرفه ، مقاوم و همه کاره هم برای ساخت و هم برای نیازهای آزمایشگاهی مناسب هستند.
آون آزمایشگاهی خلاء ، یکی از دستگاهای مورد نیاز آزمایشگاه های بالینی و تحقیقاتی ، طی مدت زمان کوتاهی هوای خشک را درون یک محفظه وارد می کنند که این امر رطوبت را جذب می کند. سپس بلافاصله توسط پمپ خلاء استخراج می شود. آون آزمایشگاهی خشک کن خلاء برای فرآیندهای ظریف خشک کردن و سایر کاربردها از جمله تعیین رطوبت ، مواد جامد گازی ، آزمایش طول عمر، آبکاری ، مطالعات مقاومت شیمیایی ، خشک کردن کاغذ ، لاستیک و منسوجات ، خشک کردن ، استریل کردن  ، خارج کردن مایعات گازی ، ذخیره سازی خلاء و ... استفاده می شوند.
 یک آون آزمایشگاهی خلا خوب دارای یکنواختی و پایداری ، آب بندی درب خوب و خلاء قابل تنظیم است. به دنبال ویژگی های اضافی از قبیل خلاء جداگانه و خطوط دریچه ، واشر قالب بندی شده با سیلیکون با درجه حرارت بالا ، دستگیره درب های فشار و کنترل ترموستات هیدرولیکی باشید. با وجود گزینه های زیادی امکان یافتن یک واحد آسان و راحت با حداکثر ایمنی مناسب برای نیازهای آزمایشگاهی شما وجود دارد.

کاربردهای  آون آزمایشگاهی یا فور آزمایشگاهی به عنوان تجهیزات آزمایشگاهی

1-خشک کردن drying
یکی از تجهیزات آزمایشگاهی برای خشک کردن نمونه ها جهت از بین بردن رطوبت در آزمایشگاه های زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی ، شیمیایی و ... آون آزمایشگاهی است. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده انواع آون های آزمایشگاهی با بالاترین کیفیت و استاندارد است. خشک کردن یک عمل اساسی در بخش های مختلف صنایع فرآیند شیمیایی  مواد غذایی ، داروسازی ، مواد شیمیایی ، پلاستیک ، چوب ، کاغذ و سایر صنایع از تجهیزات خشک کن برای از بین بردن رطوبت هنگام پردازش محصول استفاده می کنند
آون آزمایشگاهی کانوکشن همرفتی مناسب نمونه هایی اسن که به راحتی خراب می شوند ، زیرا رطوبت را از بین می برد و نقطه جوش آب را پایین می آورد و اجازه می دهد نمونه در دمای پایین خشک شود.
در همین حال ، آون آزمایشگاهی همرفت گرانشی اغلب برای خشک کردن ذرات ریز مورد استفاده قرار می گیرند زیرا این مواد احتمالاً با جریان هوا زیاد پراکنده می شوند و برای محافظت از این نمونه های ظریف نیاز به جریان هوای طبیعی تری دارند. 

 Annealing2- پخت یا 
به منظور کاهش سختی و یا افزایش انعطلاف پذیری موادی مثل شیشه و یا استیل از فرایند حرارت دادن و سپس سرد کردن در اصطلاح پخت استفاده می شود. 
فرایند پخت ، شامل حرارت دادن و سپس خنک کردن موادی مثل شیشه و استیل ، به منظور کاهش سختی و یا افزایش انعطاف پذیری انجام می شود.
آون آزمایشگاهی با درجه حرارت بالا در این فرآیند ، که اغلب در کاربرد متالورژی ، ساخت دستگاه های پزشکی و صنایع علوم مواد استفاده می شود.
این مواد آنیل شده را می توان در زمان کمتر و به راحتی و با سرعت شکل داد تا در تولید مواردی مانند سرنگ و سوند از آن استفاده شود

3- بهبود باند (Die-bond curing)
آون آزمایشگاهی از طریق ترکیبی از خشک کردن و بیک کردن ، مواد را به منظور محکم ترشدن پیوند های شیمیایی ترکیبات شیمیایی بهبود می بخشد. از این کاربرد آون آزمایشگاهی برای ایجاد چسب، پلاستیک، لاستیک و اپوکسی است که در تحقیقات مربوط به فناوری نانو ، مطالعه نیمه رسانا ها و پلیمری مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش استحکام باند نیز در چسباندن قطعات به طور مستقیم بر روی مدار به طور فوق العاده ای مفید است ، که بسیاری از آنها در سیستم های پزشکی، فضایی و نظامی کاربرد دارند.

Polyimide baking - 4
گروهی از پلیمرها به نام پلی ایمیدها هستند که بسیار مستحکم هستند و در برابر حرارت های بالا و مواد شیمایی مقاومت بالایی دارند این ویژگی پلی ایمید ها سبب شده در بسیاری از کاربردهای دشوار صنعتی، جایگزین شیشه و فلزاتی مانند فولاد می‌شوند. این پلیمرها به صورت مایع به آون آزمایشگاهی  اضافه می شود ، به صورت حرارتی پخته می شود تا یک فیلم نازک یا یک لایه برای مصارف مختلف استفاده شود. 

5- استریل کردن (Sterilizing)
یکی از کاربردهای اساسی آون آزمایشگاهی ، استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و ظروف شیشه ای در آزمایشگاه هاست. دمای ایده آل جهت استریل کردن با آون های آزمایشگاهی باید حداقل 60 درجه سانتی گراد به مدت45 تا 60 دقیقه آنجام شود تا محتویات داخل آون به خوبی استریل شوند.
روند خنک سازی آون آزمایشگاهی باید به صورت آهسته انجام شود، زیرا پایین آوردن سریع دمای آون آزمایشگاهی می تواند باعث ترک خوردگی ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی می شود ، در حالی که خنک شدن تدریجی مانع از ورود هوای بالقوه مضر ، حاوی ارگانیسم های آلوده کننده به داخل آون آزمایشگاهی می شود.
علاوه بر این ، تمام مواردی که نیاز به استریل شدن دارند نیز باید خشک شوند - دمای 60 درجه سانتی گراد  هنگام استفاده از ظروف شیشه ای مناسب است. 
یکی از محصولات شرکت JP SELECTA  که شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) نماینده انحصاری این شرکت در ایران است. آون آزمایشگاهی مخصوص استریل کردن و خشک کردن که دارای ویژگی های زیر است:

آون آزمایشگاهی مدل 2000787  Poupinel dry heat sterilizer “Dryterm


•    کاربرد: برای استریل کردن ابزارهای متنوع جراحی و غیر جراحی 
•    تنظیمات دمایی از °C60 تا بالاتر از °C250 
•     پایداری دمایی : °C  ±10 
•    افزایش سریع دما 
•    درب فلپ
•    کنترلر دما به صورت ترموستات هیدرولیکی
•    قفل دستگاه برای دستگیره ترموستات 
•    تایمر 0 تا 120 دقیقه با خاموش شدن خودکار.
•    محفظه داخلی از جنس استیل ضد زنگ AISI 304 ، دو شلف سوراخ دار با قطر10  میلی متر . پوشش بیرونی با روکش اپوکسی.
هنگام انتخاب آون آزمایشگاهی ، برنامه ها ، ابعاد ، ظرفیت و بودجه آزمایشگاه را در نظر بگیرید. به دنبال ویژگی هایی باشید که حداکثر نمونه و محافظت از کاربر را تضمین می کند. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده تجهیزات آزمایشگاهی با بالاترین کیفیت است. 

 

نمونه آون آزمایشگاهی چند منظوره با برند JP SELECTA  موجود در شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO)

مدل Universal precision ovens “Digitronic-TFT” 


•    فن کمکی چرخشی، توربو
•    مناسب برای آزمون های باکتریولوژی، فرایند های خشک کردن و استریل کردن
•    تنظیم دما : °C5 تا °C250
•    پایداری : °C ±0.3 تا بالاتر از °C100
•    یکنواختی دما : °C ±1 تا C100
•    دارای ترموستات ایمنی
•    47 لیتری 

یک نمونه از آون آزمایشگاهی خلا برند JP SELECTA  در شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO)

آون آزمایشگاهی خلا مدل 4001490  مدل دیجیتالی محدوده دمایی °C35 تا °C200 و دقت ±2 °C

ویژگی ها
•    کنترل الکترونیکی دیجیتال: دما ، فشار خلاء و تایمر برنامه ریزی شده انتخاب شده.
•    سنسور دما Pt100 
•    ورودی خودکار هوا در پایان فرایند
•    سیستم گرمایشی به طور یکنواخت در اطراف محفظه تعبیه شده است.
•    محفظه از استیل ضد زنگ
•    سینی ساخته شده از آلومینیوم آنودایز شده
•    درب با پنجره شیشه ای نشکن 
•    پورت خلاء
•    دریچه هوا در جلو
•    اتصال پمپ خلاء در پشت
•    پوشش بیرونی اپوکسی 
•    خروجی رابط
•     رابط RS-232 برای پارامترهای متصل به رایانه یا چاپگر

مزایای آون آزمایشگاهی خلا 

خشک کردن خلاء یک فناوری مناسب است که سالهاست با موفقیت در صنایع داروسازی ، مواد غذایی ، پلاستیک و نساجی مورد استفاده قرار می گیرد.
مهمترین مزیت برای آون آزمایشگاهی  خلاء ، صرفه جویی در مصرف انرژی آن است ، انرژی کمتری برای خشک کردن ، کاهش هزینه های اقتصادی و زیست محیطی مربوط به خشک کردن یک محصول برای ذخیره سازی ، فروش یا اهداف دیگر نیاز است. فرایندهای خشک کردن خلاء نیز تمایل به کار با سرعت بیشتری نسبت به سایر روشهای خشک کردن دارند و زمان پردازش کاهش می یابد که این امر می تواند در بعضی از امکاناتی که محصولات به سرعت در آن انتقال می یابند مهم باشد. یکی دیگر از مزایای مهم این نوع آون این است که  مواد در این روش از فرآیند خشک شدن کمتر آسیب می بیند. در مورد مواد غذایی و دارویی ، این ویژگی دارای اهمیت ویژه ای است، زیرا سایر فرایندهای خشک کردن می توانند کیفیت را کاهش داده و باعث خشک شدن مواد غذایی شوند و یا بر قدرت محصول دارویی حساس به گرما تأثیر بگذارند.
در اینجا چند مثال از چگونگی استفاده علوم زیستی از آون آزمایشگاهی برای پیشبرد سرعت تحقیقات آورده شده است:
آزمایشگاه های پزشکی قانونی از آون آزمایشگاهی خلاء به عنوان محفظه توسعه اثر انگشت استفاده می کنند. آزمایشگاه های بیولوژیکی از آون آزمایشگاهی آون خلا برای چسباندن بستر ها به سطح فیلتر ها و سایر بسترها استفاده می کنند. هم چنین برای تعیین میزان رطوبت نیر مورد استفاده است.

آون آزمایشگاهی حرارتی/ خشک کن ( همرفتی)  Heating/Drying Ovens (Forced Convection)

آون آزمایشگاهی کانوکشن فن دار ، یک فن درون دیواره آون آزمایشگاهی ساخته می شوند که هوای گرم موجود در آون آزمایشگاهی را مجبور به گردش در سراسر آن می کند. سیستم گردش هوا اجباری هم یکنواختی دمای استثنایی و هم بازیابی سریع گرما را فراهم می کند. آنها معمولاً در دماهای با دامنه محیط از حداکثر بین 200 تا 300 درجه سانتیگراد کار می کنند. آون آزمایشگاهی هوای ورودی اغلب در مراحل مربوط به کشت ها و نمونه ها در هنگام کنترل دقیق حرارت یکنواخت مورد استفاده قرار می گیرند

(Heating/Drying Ovens (Natural Convection آون آزمایشگاهی 

آون آزمایشگاهی همرفت طبیعی برای انتقال گرما به نمونه ها به اختلاف دما در آون آزمایشگاهی وابسته هستند. آنها برای خشک کردن برنامه های مورد نیاز برای گردش هوا ملایم در پخت ، تهویه ، پخت و پیش گرم مورد استفاده قرار می گیرند. آون آزمایشگاهی همرفت طبیعی برای استریل کردن سازی ، خشک کردن و انجام کارهای ذخیره سازی حرارتی ایده آل هستند که نیازی به میزان خشک شدن زیاد یا پارامترهای زمانی خاص ندارند. به دنبال ویژگی های ایمنی باشید که از گرمای بیش از حد ، یکنواختی درجه حرارت عالی ، گرم شدن سریع و زمان ریکاوری جلوگیری می کند.

یک نمونه آون آزمایشگاهی با قابلیت (Natural Convection)  با برند JP SELECTA از شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO)

آون آزمایشگاهی natural convection  مدل Drying and sterilization ovens “Digitheat-TFT” 

•    قابلیت تنظیم دما : °C 5+ تا °C 250
•    پایداری: : °C3 ± تا °C 150    
•    یکنواختی: : °C1 ± تا ° C 150

 


 

Hybridization Ovens آون آزمایشگاهی هیبریداسیون 

آون آزمایشگاهی هیبریداسیون، آون آزمایشگاهی همرفتی هستند که برای سنجش های مولکولی مورد استفاده قرار می گیرند. آون آزمایشگاهی هیبریداسیون در آزمایشگاههای زیست شناسی مولکولی ، آزمایشگاه های تحقیقاتی و آزمایشگاههای دیگری که DNA ، RNA یا شناسایی پروتئین لازم دارند انجام می شود. چرخش ثابت صفحات داخل آون آزمایشگاهی هیبریداسیون بدین معنی است که پروبهای مورد استفاده برای شناسایی پروتئین ها به طور مساوی روی غشاها توزیع می شوند و به نتیجه قابل اطمینان تری منجر می شوند. آون آزمایشگاهی هیبریداسیون می توانند در محدوده دمای آنها ، چگونگی کنترل دمای مطلوب و حساسیت تنظیم دما ، متفاوت باشند. از دیگر ویژگیهای مقایسه می توان به ظرفیت ، ابعاد خارجی و سرعت و تغییرپذیری چرخش اشاره کرد