وظیفه اصلی یک هود آزمایشگاهی تخلیه هر نوع ماده ای است که ممکن است باعث آسیب شود، مانند بخار، آئروسل، گازها، بخارات و گرد و غبار.

هودهای آزمایشگاهی نقش اساسی در هر آزمایشگاه ایفا می کنند و با ارائه یک سیستم تهویه، تکنسین ها را از مواد شیمیایی سمی در امان نگه می دارند. وظیفه اصلی یک هود آزمایشگاهی تخلیه هر نوع ماده ای است که ممکن است باعث آسیب شود، مانند بخار، آئروسل، گازها، بخارات و گرد و غبار. آن ها همچنین در هنگام وقوع یک واکنش شیمیایی، مانعی بین آزمایشگاه ایجاد می کنند.
با این حال، برای اینکه یک هود بخار بتواند این معیار مهم حفاظتی را فراهم کند، برای تکنسین ها و کارگران آزمایشگاه مهم است که از آن به طور موثر و صحیح استفاده کنند. در اینجا چند نکته برای نحوه استفاده درست در اطمینان از محافظت کافی هود بخار آزمایشگاهی در برابر بخارات سمی، نشت مواد شیمیایی و واکنش های خطرناک آورده شده است.


شیوه های کاری مناسب هود آزمایشگاهی


سطح حفاظتی که توسط یک هود بخار ارائه می شود تحت تاثیر نحوه استفاده از هود است. هیچ دود هود، هر چند به خوبی طراحی شده باشد، نمی تواند مهار کافی را فراهم کند، مگر اینکه از روش های آزمایشگاهی خوب استفاده شود، به شرح زیر:
کاربر هود باید پیکربندی عملیاتی معمولی (NOC) هود آزمایشگاهی را بداند. باید آزمایش‌هایی را طراحی کند تا هر زمان که مواد خطرناک در معرض خطر هستند، این پیکربندی حفظ شود. NOC به موقعیت ارسی اشاره دارد که در هنگام نصب و تایید هود تعیین شده است (یعنی حداکثر موقعیت ارسی ایمن چقدر باز است). این جایی است که برچسب نظرسنجی با فلش قرار دارد.
قبل از استفاده از هود، کاربر باید برچسب هود را بررسی کرده تا تعیین کند که ارسی باید در کجا قرار گیرد تا برای آن واحد خاص در آن بهینه باشد.
کاربر هود آزمایشگاهی همچنین باید گیج مغناطیسی یا دیگر نشانگر عملکرد هود را بررسی کرده و میزان قرائت آن را با مقدار مشخص شده در برچسب بررسی هود مقایسه کند. اگر قرائت به طور قابل توجهی (20٪ یا بیشتر برای گیج مگنهلیک) با مقدار روی برچسب متفاوت باشد، ممکن است هود به درستی کار نکند.
 

 

اختلالات هوا را به حداقل برسانید

هود آزمایشگاهی اختلالات جریان هوا اثربخشی هود بخار را کاهش می دهد. به همین دلیل است که پیدا کردن یک سایت مناسب برای حفظ نظم کاری خوب ضروری است. هنگام نصب دودکش، آن را در جایی قرار دهید که بتوان از جریان های متقاطع جلوگیری کرد. بسیاری از چیزها می توانند یک جریان متقاطع ایجاد کنند، از جمله:
•    ترافیک عابر پیاده
•    باز و بسته شدن درها
•    پنجره ها
•    عرضه کننده های هوا
•    فن های خارجی

اگرچه اجتناب از مناطق پرترافیک برای اطمینان از حداکثر مهار مهم است، اما نحوه حرکت کارگر آزمایشگاه در اطراف هود آزمایشگاهی نیز مهم است. از حرکات سریع داخل یا خارج کاپوت که ممکن است باعث اختلال در هوا شود، خودداری کنید.


اطمینان حاصل کنید که اگزوز کار می کند

قبل از شروع کار، تکنسین های آزمایشگاه باید همیشه از کارکرد اگزوز اطمینان حاصل کنند. تخلیه دود کار اصلی هود آزمایشگاهی است، بنابراین اگر این قسمت از سیستم تهویه کار نکند، هود به طور موثر عمل نمی کند.
هنگام اطمینان از کارکرد اگزوز، بافل ها را بررسی کنید. این ها پارتیشن های متحرک هستند که در پشت هود باز می شوند. آن ها جریان هوا را یکنواخت نگه می دارند که باعث افزایش کارایی می گردد. هر گونه مانعی را که ممکن است مانع جریان هوا شود را بررسی کنید.
همچنین، اگر هود آزمایشگاهی دارای نمایشگر جریان هوا است، به طور مرتب وضعیت مانیتور را بررسی کنید. اطمینان از عملکرد مناسب به شما امکان می دهد هر گونه تغییر مشکوک در جریان هوا را بهتر بررسی نمایید.
 

هود آزمایشگاهی اختلالات جریان هوا

 

رویه های خوب را تمرین کنید

دستگاه بخور آزمایشگاهی حتی در تجهیزاتی که دارای طراحی استثنایی هود بخار هستند، کارایی بالا تنها در صورتی امکان پذیر است که از تجهیزات به طور مؤثر استفاده شود. پیروی از روش های عملیاتی مناسب کلیدی است.
هر نوع هود با مجموعه دستورالعمل ها و رویه های سازنده خود ارائه می شود. با این حال، نمونه‌هایی از روش‌های خوب هود آزمایشگاهی معمولا شامل موارد زیر است:
•    هنگامی که یک دستگاه بزرگ در قسمت داخلی هود وجود دارد، بلوک هایی را زیر تجهیزات قرار دهید تا هوا در زیر آن جریان یابد.
•    کاپوت را همیشه بسته نگه دارید؛ مگر در هنگام راه اندازی دستگاه یا هنگام کار در هود.
•    ظروف یا تجهیزات را در فاصله شش اینچ یا بیشتر از سطح هود نگه دارید.
•    برای به حداکثر رساندن عملکرد، در صورت امکان، ارسی هود را بسته نگه دارید. اگر برق قطع شد، ارسی هود را تا یک اینچ پایین بیاورید. این یک جلوه دودکش ایجاد می کند که اجازه می دهد مقداری هوا به جریان در هود ادامه دهد.
•    در مورد مواد خاص مانند محصولات کاغذی، دستمال مرطوب شیمیایی و فویل آلومینیومی بسیار مراقب باشید. مواد سبک وزن مانند اینها می توانند به راحتی به اگزوز مکیده شوند و جریان هوا را مختل کنند.
•    در صورت استفاده از دودکش روی نیمکت، از مانع ارسی کشویی استفاده کنید. 


نگهداری از هود آزمایشگاهی را در اولویت قرار دهید

برای اطمینان از عملکرد موثر و با کارایی بخار هود آزمایشگاهی، استفاده از روش‌های نگهداری مناسب و به روز ضروری است. برخی از روش های نگهداری که باید اجرا شوند عبارتند از:
•    اقلام از جمله مواد شیمیایی را در کاپوت نگهداری نکنید. آن ها نه تنها جریان هوا را مسدود می کنند، بلکه می توانند در مهار نیز اختلال ایجاد کنند. مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت توصیه می کند حداقل 50 درصد از سطح کار خود را همیشه تمیز نگه دارید.
•    مواد شیمیایی خطرناک را در کابینت های ایمنی تایید شده نگهداری کنید. اگر برای یک روش به مواد شیمیایی نیاز دارید، فقط کمترین مقدار را در هود نگه دارید. کابینت های ایمنی زیستی عملکرد متفاوتی دارند و به طور خاص برای محافظت در برابر قرار گرفتن در معرض مواد بیولوژیکی طراحی شده اند. 
•    اگر از یک هود آزمایشگاهی بدون کانال استفاده می کنید، حتما فیلترهای هود خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمیز هستند یا نیاز به تعویض دارند. وقتی فیلترهای کربن تمیز هستند، نقش مهمی در حذف بخارات و ذرات خطرناک از آزمایشگاه دارند.
•    هود را قبل از استفاده نه تنها از نظر جریان هوا مسدود شده، بلکه تلاطم بیش از حد نیز ارزیابی کنید.
•    برای اطمینان از عملکرد ایمن، حداقل هر سال هود را تست کنید. آزمایش‌های معمولی ممکن است شامل اندازه‌گیری سرعت و آزمایش دود باشد. گواهی‌دهنده‌ها همچنین آزمایش‌های مهار گاز ردیاب را انجام خواهند داد. این نوع آزمایش ها به ویژه مهم هستند زیرا سرعت ظاهر همیشه به طور دقیق نشتی در هود بخار را پیش بینی نمی کند.
•    فورا ریزش ها را تمیز کنید. اگر پاشیده شد، اطمینان حاصل کنید که شیشه روی هود تمیز شده است.
 

 

نگهداری از هود آزمایشگاهی

سخن آخر

اگر هود آزمایشگاهی شما به درستی کار نمی کند، فورا با سازنده تماس بگیرید تا هود بخار شما آزمایش شود. تعمیر و نگهداری مناسب برای اطمینان از عملکرد درست هود آزمایشگاهی و ایمنی تکنسین ها از واکنش های خطرناک و بخارات سمی کلیدی است.