همزن آزمایشگاهی چیست ؟ کاربرد و انواع آنها:

همزن آزمایشگاهی که با نام میکسر آزمایشگاهی هم شناخته می شود یکی از لوازم مهم  و متداول در هر آزمایشگاهی است. 
از مزایای همزن های آزمایشگاهی می توان به صرفه جویی در زمان، ایمنی بالا، استاندارد بالا در پاکیزگی، انعطاف پذیری و مخلوط کردن بالای نمونه ها اشاره کرد. برای تهیه و خرید همزن آزمایشگاهی ابتدا باید آگاه باشید که برای مخلوط کردن چه نمونه هایی از آن استفاده می کنید.

از این دستگاه در صنایع داروسازی، شیمی، صنایع رنگ سازی و بسیاری صنایع دیگر برای مخلوط کردن چند مایع استفاده می کنند. همچنین از این وسیله برای گرم کردن، خنک کردن و برهمکنش مواد بهره می برند. 
این دستگاه همزن عموما برقی است زیرا کار کردن با آن راحت تر است. کار کردن با همزن برقی به انجام کار سرعت بخشیده و مدت زمان همزدن را کوتاه می کند. مخصوصا در شرایطی که نیاز به همزدن طولانی مدت خواهد بود.
در زمان های معمولی که زمان اهمیت ویژه ای ندارد، نمونه ها توسط همزن دستی مخلوط می شوند و این کار توسط میله های همزن دستی انجام می شود. 
 

انواع همزن:

چنانچه برای استفاده در آزمایشگاه خود تصمیم دارید تا یک همزن مناسب خریداری کنید به شما پیشنهاد می کنیم تا این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. با آگاهی از کارکرد و ویژگی های هر یک از همزن های آزمایشگاهی آگاه خواهید شد که بهترین و مناسب ترین همزن برای شما چیست؟

همزن مکانیکی: 


این نوع همزن آزمایشگاهی برای مخلوط کردن و ترکیب شدن مایعات با تعداد دور و زمان مشخص مناسب می باشد. پرده های همزن مکانیکی ممکن است از نوع ملخی، توربینی و پره پارویی باشد. 
پره های ملخی در همزن های مکانیکی با توجه به جریان محوری، برای مایعاتی مناسب است که گرانروی کم دارند و در پایان ذرات جامد داخل سیال به صورت معلق باقی می مانند. 
پره های پارویی ساده ترین و ارزان ترین نوع در میان دیگر انواع همزن مکانیکی محسوب می شود. این مدل با توجه به شکل مماسی و شعاعی که در به حرکت در آوردن سیال فراهم می کند، مناسب طیف گسترده ای از گرانروی ها می باشد. 
پره های توربینی به دلیل ساختار متفاوت پره، جریان ها به صورت پرقدرت شکل می گیرد از اینرو این مدل مناسب مایعاتی با گرانروی کم می باشد.

همزن مغناطیسی: 

این نوع همزن که در آزمایشگاهها مورد استفاده است برای مخلوط شدن مایعات مناسب است.
برای استفاده از این همزن لازم است تا میله stir bar را داخل ارلن ظرف محتوی مایع گذاشته و ظرف روی صفحه قرار گیرد تا با چرخش صفحه که خاصیت مغناطیسی دارد، سبب ترکیب شدن نمونه های داخل ظرف شود. استفاده از این همزن علاوه بر ترکیب نمونه ها باعث گرم شدن آنها نیز خواهد شد.
 

همزن شیشه ای: 

جنس این همزن از پلی پروپیلن و بوروسیلیکات است. این جنس مقاومت بالایی در برابر شکستن دارد اما با وارد شدن استرس امکان شکستن آن وجود دارد. بعد از هر بار مصرف حتما باید آنرا شست. این مدل به راحتی تمیز شده و مقاومت شیمیایی بالایی از خود نشان می دهد.

مزایای میکسر آزمایشگاهی:

میکسر به وسیله ای گفته می شود که برای مخلوط کردن یکنواخت مایعات از آن استفاده می شود. تجهیزات و ابزار برای حصول نتایج مطمئن و درست در یک آزمایشگاه بسیار حیاتی است از اینرو مخلوط کردن، کشت و گرم کردن نمونه ها باید در یک شرایط درست و با تجهیزات مناسب صورت گیرد. 
مزایایی که استفاده از میکسر به همراه دارد شامل:

  • صرفه جویی در زمان: همانگونه که همه ما آگاه هستیم زمان طلا است و میزان زمانی که برای به انجام رساندن کارها صرف می شود باید به حداقل برسد. تجهیزات و ابزاری مانند همزن یا همان میکسر کمک می کند تا روند مخلوط کردن، هم زدن و گرم و سرد کردن نمونه های آزمایشگاهی به حداقل برسد. 
  • استاندارد بالا در پاکیزگی: یکی از عوامل ضروری و مهمی که در آزمایشگاهها بسیار مورد توجه قرار می گیرد، اصل پاکیزگی است. استفاده از انواع همزن های آزمایشگاهی کمک می کند تا نمونه ها توسط دستگاه با رعایت کلیه امور بهداشتی انجام شود. جلوگیری از تاثیر آلودگی محیط بر نمونه ها در آزمایشگاهها یکی از موارد مهمی است که بسیار به آن توجه می کنند.
  • مخلوط کردن کامل: از دیگر مزایای استفاده از میکسر مخلوط شدن یکنواخت نمونه ها است. برای اینکه نمونه ها به طور کامل و یکسانی با هم ترکیب شوند باید به روشی صحیح با هم مخلوط شوند. 
  • بهبود بهره وری: بهبود بهره وری از دیگر مزایای مهمی است که استفاده از میکسرهای آزمایشگاهی به وجود می آورند. 
  • حداکثر انعطاف پذیری: برای کارهای آزمایشگاهی که با حساسیت بالایی باید انجام شوند انواع همزن های مغناطیسی و مکانیکی که در بالا به آنها اشاره شد، وجود دارد که می توان با توجه به ویژگی آنها مناسب ترین همزن آزمایشگاهی را تهیه کرد.
  • نتایج ایمن: ایمنی در حین کار و نتیجه مطلوب باعث می شود تا استفاده از همزن های آزمایشگاهی بسیار متداول باشد. میزان ایمنی این دستگاهها بالا بوده و نتایج حاصل از کار کردن با آنها مثبت اعلام شده است. این دستگاهها با کیفیت و ایمنی بالایی تولید و عرضه می شوند.

 

شیکر آزمایشگاهی:

شیکرها هم نوعی همزن آزمایشگاهی هستند که برای مخلوط کردن و هم زدن نمونه هایی با حجم پایین مورد استفاده قرار می گیرند. شیکرهای آزمایشگاهی به پنج دسته تقسیم می شوند که در ادامه به این 5 دسته می پردازیم تا با آنها آشنا شوید:

  • شیکر صفحه ای: این نوع از شیکرها دارای حرکت افقی هستند که سبب مخلوط شدن نمونه های مایع داخل ظرف می شوند. 
  • شیکر انکوباتور: این مدل از شیکرهای آزمایشگاهی، تلفیقی از انکوباتور و شیکر است. این نوع جهت رشد سلول در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • شیکر لوله: شیکر لوله با نام شیکر ورتکس هم شناخته می شود. از این همزن برای مخلوط کردن مایع داخل لوله های آزمایشگاهی بهره می برند.
  • شیکر اوربیتالی: در آزمایشگاههای میکروبی از این مدل همزن استفاده می شود. برای مخلوط و کشت کردن کاربرد دارد و حرکت آن به شکل دایره وار و با سرعت کم می باشد.

کاربردهای همزن آزمایشگاهی:

همزن های آزمایشگاهی در انواع متنوعی در بازار وجود دارند که کاربرد هر یک مختلف است. برخی از این همزن ها در آزمایشگاه های بیوشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر در صنایع داروسازی کاربرد فراوانی دارند و برای ترکیب و مخلوط کردن نمونه ها برای تولید دارو مورد استفاده هستند. برخی از انواع آن مناسب در صنایع غذایی می باشند. کاربردهای دیگری چون علوم زیستی، طبی و بیوتکنولوژی را نیز می توان بر آن افزود. 

 

تفاوت شیکر و همزن: 

در بخش های قبلی در خصوص کاربرد های همزن های آزمایشگاهی و شیکر صحبت شد. این دو دستگاه برای کارهای آزمایشگاهی لازم و ضروری هستند و تنها تفاوت های کوچکی وجود دارد که باعث می شود تا از آنها با توجه به میزان حجم نمونه ها بهره برد. شیکر و همزن  هر دو از تجهیزات آزمایشگاهی هستند. تفاوت آنها در این است که از شیکر برای هم زدن نمونه در ظروف بزرگ استفاده می کنند اما همزن برای مخلوط کردن نمونه ها با میزان و زمان مشخصی است. برای انتخاب شیکر مناسب باید ابتدا به نوع نمونه، تعداد و اندازه ظرفی که نمونه ها در آن قرار دارند، توجه ویژه ای شود. از اینرو قبل از خریداری یک شیکر آزمایشگاهی باید تعیین کنید که برای چه نتایجی قرار است از آن استفاده نمایید. استفاده نادرست از تجهیزات آزمایشگاهی، نتایج نادرستی را به همراه خواهد داشت لذا انتخاب لوازم مناسب کمک می کند تا تمام مراحل آزمایشگاه به درستی همراه با نتایج مطلوب باشد.