پرفروش ترین تجهیزات آزمایشگاهی در سال 2021

معرفی کلی تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی، وسایلی هستند که در آزمایشگاه های شیمیایی و کنترل کیفی صنایع، مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از استفاده از این نوع تجهیزات، انجام آزمایش های شیمیایی به بهترین نحو ممکن می باشد. در واقع این تجهیزات، امکان انجام یک آزمایش عالی در سطح ایمنی بالا را برای شما فراهم می کنند. همانطور که می دانید در آزمایشگاه ها، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، ممکن است سلامت فرد آزمایش کننده مورد تهدید قرار گیرد. این تجهیزات به گونه ای طراحی شده اند که با فراهم آوردن امکان کمترین دخالت انسانی در انجام فرآیندهای شیمیایی، ایمنی افراد را افزایش می دهند. در این محتوا قصد داریم به معرفی پرفروش ترین تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه های شیمیایی پرداخته و نحوه عملکرد هر کدام را نیز بررسی کنیم. پس ما را همراهی کنید.

پرفروش ترین تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه در سال 2021

همانطور که می دانید، تجهیزات آزمایشگاهی نیز مانند سایر تجهیزات، به رده های متنوعی تقسیم می شوند. بخشی از این تجهیزات به دلیل استفاده بیشتر، از فروش بیشتری نیز برخوردار هستند. در این بخش از محتوا قصد داریم به معرفی پرفروش ترین تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه ها در سال 2021 پرداخته و وظیفه آنها را برای شما شرح دهیم.

  • اتوکلاو ها: اتوکلاو های آزمایشگاهی، یکی از مهمترین و پرفروش ترین تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه محسوب می شوند. وظیفه اصلی این اتوکلاو ها، استریل کردن محصولات دارویی و بهداشتی، با استفاده از فرآیند گرم کردن با بخار می باشد. یک اتوکلاو خوب، قادر است مواد دارویی و آزمایشگاهی را به وسیله تحت فشار قرار دادن و گرم کردن، در مدت زمانی کوتاه استریلیزه کند. فرآیند استریلیزاسیون مواد، برای از بین بردن باکتری ها، میکروب ها و قارچ های موجود در آن انجام می شود. در واقع اتوکلاو ها با عملکرد خود باعث استاندارد شدن سطح ایمنی مواد دارویی خواهند شد.
  • سانتریفیوژ ها: از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی پرفروش در سال 2021 می توان به سانتریفیوژ ها اشاره کرد. سانتریفیوژ دستگاهی است که با استفاده از نیروی گریز از مرکز، به جداسازی اجزای موجود در یک ماده می پردازد. این دستگاه ها معمولا از چند روتور و شفت تشکیل شده اند. مایع مورد نظر در محفظه این سانتریفیوژ ها قرار می گیرد و تحت چرخش سریع نیروی گریز مرکز بر آن اعمال می شود. این نیرو، باعث می شود تا اجزای سنگین و سبک یک سیال جدا شده و در لایه های مختلف قرار گیرند. اجزای سنگین تر در قسمت زیرین محفظه و اجزای سبک تر در قسمت بالایی آن قرار خواهند گرفت. این دستگاه ها در آزمایشگاه های خون، آزمایشگاه های شیمیایی، صنایع پزشکی و محصولات دارویی و... مورد استفاده قرار می گیرند.
  • شیکر و میکسر: شیکر و میکسر های آزمایشگاهی، از جمله تجهیزاتی هستند که به منظور مخلوط کردن و همگن کردن مواد و سیالات، در آزمایشگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع، این تجهیزات به عنوان یک کاتالیزور عمل می کنند و سرعت انجام یک واکنش شیمیایی را افزایش می دهند. شیکر های آزمایشگاهی از تجهیزات پرکاربرد در آزمایشگاه به شمار می روند چرا که میکس شدن مداوم محلول در فرآورده های شیمیایی امری مهم و ضروری محسوب می شود.
  • ترمو سایکلر: ترمو سایکلر یا PCR، یکی از تجهیزات آزمایشگاهی مهم در آزمایشگاه های زیست شناسی به شمار می رود. وظیفه این دستگاه، ایجاد دمایی مناسب برای تشخیص DNA و شناسایی عوامل بیماری زا مانند، ویروس ها، باکتری ها، ژنوم ها و... می باشند.
  • بیورکتور ها: بیورکتور ها، تجهیزاتی هستند که در آزمایشگاه ها جهت ایجاد محیطی فعال برای زیست انواع میکروب ها و باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرند. این مکانیسم باعث می شود که مواردی مانند کنترل PH، کنترل درصد آلودگی و... در مواد غذایی و بهداشتی صورت گیرد. در نتیجه محصولی استاندارد و با تضمین سلامت بالا به دست مصرف کننده خواهد رسید. از بیورکتور ها، بیشتر در آزمایشگاه های سنجش و کنترل کیفیت محصولات مختلف استفاده می شود.
  • هودهای تهویه هوا: در محیط های آزمایشگاهی، به دلیل انجام انواع و اقسام واکنش های شیمیایی، ممکن است، بخارات و گازهای سمی، فضای آزمایشگاه را فرا گیرند و سلامت افراد درون آزمایشگاه را با خطراتی جدی مواجه کنند. از این رو، وجود دستگاه های مناسب برای تهویه هوا در آزمایشگاه های شیمیایی الزامی محسوب می شود. در سال 2021، فروش هودهای تهویه هوا، با استقبال گسترده ای از سمت آزمایشگاه ها مواجه شد. استفاده از هودهای تهویه، ایمنی افراد درون آزمایشگاه را افزایش خواهد داد.
  • هات پلیت: یکی از پرفروش ترین تجهیزات آزمایشگاهی، هات پلیت می باشد. هات پلیت، به عنوان یک صفحه حرارتی برای گرم کردن و حل شدن مواد موجود در محلول ها مورد استفاده قرار می گیرد. امکان کنترل میزان حرارت و دما در این دستگاه، آن را به دستگاهی محبوب در آزمایشگاه ها تبدیل کرده است.

البته بسیاری دیگر از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه نیز، از کاربرد و مزایای ویژه ای برخوردار هستند. اما موارد نامبرده، از جمله پرکاربردترین و پرفروش ترین نمونه های حاضر در بازارهای جهانی به شمار می روند.

معرفی پرفروش ترین تجهیزات ایمنی آزمایشگاه ها

همانطور که می دانید، افرادی که در آزمایشگاه کار می کنند، به دلیل استفاده مداوم از مواد شیمیایی، ممکن است مورد آسیب هایی جدی قرار گیرند. بنابراین، استفاده از تجهیزات ایمنی برای افراد حاضر در آزمایشگاه، نیازی مبرم و ضروری محسوب می شود. از مهمترین تجهیزات ایمنی آزمایشگاه می توان به، ماسک ها و دستکش های آزمایشگاهی اشاره کرد. ساختار این ماسک ها و دستکش ها به گونه ای است که با لمس و تنفس مواد شیمیایی، آسیبی به انسان وارد نشود.

از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده در ایمنی افراد، که بسیار پرفروش هستند می توان به عینک های محافظ اشاره کرد. عینک های محافظ شیمیایی نقش مهمی در ایمنی افراد ایفا می کنند و از جمله مواردی هستند که وجود آنها در آزمایشگاه ها الزامی است. از موارد دیگر تجهیزات ایمنی پرفروش در آزمایشگاه ها، انواع دوش های چشمی می باشند. این دوش ها برای شستشوی اضطراری چشم مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که می دانید، ممکن است در آزمایشگاه ها، بخارات سمی حاصل از مواد شیمیایی چشم را آلوده کند یا حتی پاشیدن مواد شیمیایی به سمت چشم، سلامت آن را با خطر جدی مواجه کند. در این موارد از دوش های شستشوی چشم استفاده خواهد شد.

نتیجه گیری و جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده، می توان گفت که تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه، به طور کلی به منظور بهینه سازی و افزایش راندمان کاری در آزمایشگاه ها و افزایش ایمنی افراد، مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از این تجهیزات به دلیل عملکرد ویژه ای که از خود ارائه می دهند با استقبال بیشتری از سوی انواع آزمایشگاه مواجه می شوند. از جمله این تجهیزات می توان به اتوکلاوها، سانتریفیوژها، ترمو سایکلرها، هات پلیت ها و شیکرها اشاره کرد. این تجهیزات به طرز شگفت انگیزی باعث پیشرفت تولید و فرآوری محصولات در آزمایشگاه ها می شوند.

 از طرفی در آزمایشگاه های شیمیایی، به دلیل استفاده مداوم از مواد شیمیایی و انجام واکنش های گوناگون، ممکن است سلامت افراد با مشکلاتی جدی مواجه شود. بنابراین استفاده از تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه ها، بسیار ضروری محسوب می شود. این تجهیزات شامل دستکش ها و ماسک های مقاوم، عینک های محافظ و دوش های شستشوی اضطراری چشمی می باشند. با استفاده از این تجهیزات می توان ایمنی افراد شاغل در آزمایشگاه را تا حد زیادی افزایش داد.