آون آزمایشگاهی یا فور خشک‌کننده را می‌توان یکی از تجهیزات آزمایشگاهی در نظر داشت که از آن به‌عنوان یک وسیله در جهت خشک‌کردن و استریل کردن ظروف شیشه‌ای و فلزی استفاده می‌شود. کارخانه‌هایی که وظیفه‌ی تولید این نوع از ابزار را دارند، با توجه به انجام فعالیت‌های مختلفی که با این وسیله صورت می‌گیرد، انواع مختلف از آن را طراحی نموده‌اند.

برای مثال در برخی از مدل‌های آون، گرما به‌صورت طبیعی منتقل می‌شود اما در مدل دیگر ممکن است انتقال گرما با استفاده از پنکه صورت گیرد. محدوده دمایی که می‌توان گفت آون آزمایشگاهی در آن می‌تواند فعالیت داشته باشد، بین دمای اتاق تا 350 درجه سانتی گراد در نظر گرفته‌شده اما ممکن است شما آونی را مشاهده کنید که تا دمای 600 درجه می‌تواند فعالیت داشته باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از جمله مشخصات عمومی و فنی انواع آون آزمایشگاهی از قبیل انواع آون آزمایشگاهی و ظرفیت ها و دماهای متفاوت ان به قسمت دانلودهای سایت شرکت آرکا راد تجارت ARTECO به آدرس www.arkarad.com مراجعه نموده و با دانلود کاتالوگ های آون آزمایشگاهی این شرکت با محصولات ما بیشتر آشنا شوید و خرید مناسب و راحت تری را تجربه نمایید.

اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آون آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی را می‌توان متشکل از اجزای مختلف در نظر گرفت که در ادامه به تک‌تک اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن می‌پردازیم؛ همچنین باید گفت آون ها همگی در یک سایز و حجم نیستند، بلکه شما می‌توانید آن‌ها را در شکل‌های مختلف که از تعداد طبقات متفاوت در حجم‌های گوناگون موجود هستند، مشاهده کنید؛ شما می‌توانید متناسب با نیازی که به این دستگاه دارید، از حجم‌های مختلفی چون 55، 110 و 220 لیتری این وسیله استفاده کنید. اکنون بخش‌های مختلف آون آزمایشگاهی که در هرکدام از انواع آن یکسان است را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

محفظه‌ی داخلی

وسایلی را که قصد دارید با آون آزمایشگاهی استریل و ضدعفونی کنید، در بخش محفظه‌ی داخلی قرار می‌گیرند؛ این محفظه را اغلب با موادی از جنس استیل ضدزنگ و مقاوم در برابر حرارت بالا می‌سازند، همچنین لازم است بدانید که این محفظه محل قرارگیری دماسنج و ترموکوپل نیز است.

المنت‌های گرم‌کننده

از المنت‌های گرم‌کننده در جهت تامین حرارت برای عملکرد مناسب و صحیح دستگاه فور یا آون استفاده می‌شود، محل قرارگیری المنت‌های گرم‌کننده را می‌توان در مجاورت جداره‌های آون آزمایشگاهی با فور دانست که در تماس با این بخش قرار دارند. داخل هر آون می‌توان بسته به نیاز از یک تا دو المنت گرم‌کننده استفاده کرد.

عایق‌های حرارتی

از عایق‌های حرارتی در جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی استفاده می‌شود؛ اگر انرژی اتلاف نشود، محفظه‌ی آون به‌راحتی سرد نخواهد شد و همچنین از بیش‌ازحد گرم شدن محفظه نیز جلوگیری می‌کند.

سیستم کنترل دما

سیستم کنترل دما را می‌توان یک دماسنج عقربه‌ای، جیوه‌ای همراه با یک برد الکتریکی به همراه سنسور حرارتی دانست؛ نوع سیستم کنترل دما می‌تواند با توجه به نوع دستگاه در مدل‌های مختلفی چون ترموکوپل فلزی، جیوه‌ای یا میکروپروسسوری باشد.

سیستم حفاظتی

سیستم حفاظتی را می‌توان شامل بخش‌های گوناگون چون فیوزهای الکتریکی و سیستم قطع جریان دانست که در جهت محافظت از دستگاه و کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع آون آزمایشگاهی

شما می‌توانید در کاتالوگ آون آزمایشگاهی ، انواع مختلفی از آون که در آزمایشگاه‌ها موجود است را مشاهده کنید، در این بخش از متن تصمیم داریم برای شما انواع مختلف از این وسیله را نام ببریم تا شما متناسب با آن نوعی که می‌خواهید، یک مدل را انتخاب کنید. در واقع آون آزمایشگاهی انواع مختلفی دارد که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    آون با محفظه‌ی آلومینیومی تایمر دار
•    آون با محفظه‌ای به جنس آلومینیوم دیجیتالی
•    آون با محفظه آلومینیومی هوشمند فن دار
•    آون با محفظه آلومینیومی هوشمند
•    آون با محفظه‌ی استیل تایمر دار
•    آون با محفظه‌ای به جنس استیل دیجیتالی
•    آون با محفظه استیل هوشمند

انواع کاربرد فور

•    مهم‌ترین کاربرد فور و آون آزمایشگاهی را همان‌طور که در ابتدا گفته شد، می‌توان استریل و خشک‌کردن وسایل آزمایشگاهی و پزشکی در نظر گرفت.
•    شما می‌توانید از آون آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و تشخیص طبی استفاده کرد.
•    برخی از انواع آون آزمایشگاهی در جهت آماده کردن و یا خشک‌کردن نمونه‌های خاکی در آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و ژئوتکنیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
•    از آون نیز می‌توان در جهت آزمایش‌های لوازم و وسایل صنعتی نیز استفاده کرد، همچنین در مصارف عمومی از این دستگاه استفاده می‌شود.

اگر شما قصد تهیه‌ و خرید تجهیزات آزمایشگاهی را دارید، می‌توانید به سایت شرکت آرکا راد تجارت ARTECO به آدرس www.arkarad.com که یک شرکت وارد کننده و تامین کننده انواع تجهیزات آزمایشگاهی است، مراجعه کرده و در قسمت محصولات انواع تجهیزات آزمایشگاهی را مشاهده کنید، همچنین لازم به ذکر است که شما می‌توانید اطلاعات کاملی از معرفی آون آزمایشگاهی و اجزاء تشکیل دهنده آن و نیز طرز کار با آون آزمایشگاهی را در قسمت مقالات سایت مطالعه نموده و  انواع آون آزمایشگاهی را نیز از شرکت آرکا راد تجارت ARTECO با یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش تهیه کنید.