دقت و کیفیت بالا، جهت تست های دقیق، و قیمت تجهیزات آزمایشگاهی فاکتوری مهم در خرید آن ها است. به طیف وسیعی از ابزار و لوازم قابل استفاده در آزمایشگاه، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و بیمارستان ها، تجهیزات آزمایشگاهی گفته می شود.

تولید تجهیزات آزمایشگاهی در ایران

تجهیزات آزمایشگاهی خواص مکانیک در حوزه های مختلفی از جمله صنایع خودرو، فولاد و صنایع پلیمر و پلاستیک قابل استفاده است.

این تجهیزات تولید کنندگان محدودی داشته؛ اما در سی سال اخیر ایران نیز به یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان بزرگ تجهیزات آزمایشگاهی تبدیل شده است و مانند شرکت های مطرح آمریکایی، آلمانی، اروپایی و چین در این حوزه پیچیده فعالیت دارد.

درواقع ورود ایرانیان به دانش فنی این حوزه، موجب شده تا کشور ما در زمینه صنعت آزمایشگاهی به کشوری خودکفا تبدیل شود و در سال های اخیر با وجود محدودیت های اعمال شده در واردات، حمایت از تولیدات داخلی افزایش یافته؛ همچنین ۳۰ الی ۴۰ درصد محصولات تولید شده به ۲۲ کشور دیگر صادر شود.

همین مسئله، توانایی مالی موردنیاز برای توسعه تجهیزات و تولید محصولات بیشتر با دانش و پیچیدگی های روز را گسترش می دهد.

در حال حاضر، بازار فروش این تجهیزات بسیار پر رونق بوده چرا که صنعت هر کشوری برای ارزیابی محصولات تولیدی خود، نیازمند به کارگیری تجهیزات کنترل کیفی و آزمایشگاهی است.

تفاوت قیمت تجهیزات آزمایشگاهی ایران و سایر کشورها

امروزه از مهم ترین حوزه های سلامتی هر جامعه تولید تجهیزات استاندارد آزمایشگاهی و پزشکی است و وجود آزمایشگاه ها برای تست و تشخیص دقیق بیماری افراد امری حیاتی به شمار می رود. در ادامه با انواع وسایل آزمایشگاهی، عملکرد و قیمت آن ها آشنا خواهید شد.

بررسی قیمت تجهیزات آزمایشگاهی از پراهمیت ترین فاکتورها در خرید آن هاست. از آنجایی که تجهیزات آزمایشگاهی با ظرفیت، قیمت، کیفیت و کاربری های متفاوت تولید و عرضه می شود و همچنین با نوسانات نرخ در بازار رو به رو هستیم، نمی توان قیمت مشخصی برای دستگاه ها و وسایل تعیین کرد.

تجهیزات آزمایشگاهی

اما آنچه که به وضوح مشخص شده، تفاوت قیمت تجهیزات آزمایشگاهی داخلی و خارجی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

در سالیان گذشته تجهیزات آزمایشگاهی از کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد ایران می شد؛ اما در ۳۰ سال گذشته با داخلی سازی ساخت این دستگاه ها، نه تنها وارداتی انجام نمی شود، بلکه صادرات تجهیزات آزمایشگاهی، به رفع بسیاری از مشکلات در زمینه خرید و فروش انجامیده است.

ظاهر و کیفیت تجهیزات پزشکی با تجهیزات اروپایی برابری می کند؛ ولی قیمت آن با تجهیزات آزمایشگاهی چینی یکسان بوده و این امر گمراه کننده موجب شده تا شرکت های اروپایی، سطح کیفیت تجهیزات ایرانی را استاندارد ندانند. به همین خاطر شرکت های تولید کننده ایرانی ناچار به افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی خود هستند.

از آنجایی که کشورهای دیگر در زمینه تولیدات تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی جلوتر از ما بوده اند طبیعی است تولیدات آن ها در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی، کمی زیباتر و پیشرفته تر باشد و همین موضوع بر قیمت خرید آن ها اثرگذار است.

علاوه بر این، قیمت تجهیزات آزمایشگاهی در ایران و سایر کشورها بسته به عواملی همچون جنس، شرکت سازنده، نوع کاربرد پتروشیمی، کود، پزشکی، صنعتی و ... خواهد بود.

عوامل مؤثر در قیمت تجهیزات آزمایشگاهی در ایران

دسترسی به منابع اصلی عمده تجهیزات آزمایشگاهی که به دو بخش تقسیم می شود:

  1. دسترسی به تولید کننده عمده تجهیزات: از آنجایی که این تولید کننده ها در داخل کشور فعالیت دارند و به دلیل تحریم، چالش های حمل و نقل و نوسانات بازار ارز در داخل کشور، میزان صادرات کمی کاهش یافته، خریدار عمده می تواند تجهیزات مورد نیاز خود را با قیمت مناسب عمده از تولیدکنندگان داخلی تهیه کند.
  2. دسترسی به وارد کننده عمده تجهیزات آزمایشگاهی: به دلیل وجود واسطه و دلال ها و سیستم ناقص در پروسه تولید، ارتباط با شرکت های وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی، یکی از بهترین راه های کاهش قیمت خرید این تجهیزات به شمار می رود.
  3. ارتباط پایدار بین فروشنده عمده و خریدار: اگر شما با یک تولید کننده یا وارد کننده ارتباط مستمری داشته باشید، و خریدهای عمده را از یک منبع انجام دهید، سود دهی متعارف و عالی دو طرفه ای خواهید داشت.

تجهیزات آزمایشگاهی ارزان، دوام بالایی ندارند و پس از مدتی باید هزینه ای صرف تعمیر یا خرید مجدد شود. از این رو کیفیت بالای محصول در تمام عناصر چرخه تولید تا مصرف بیشتر از قیمت تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت دارد.

 

انواع تجهیزات آزمایشگاهی

انواع تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات زیربنایی محیط آزمایشگاه را برای انجام فعالیت آماده کرده و شامل گزینه های زیر هستند:

  1. سکوبندی: سازه ای در اطراف آزمایشگاه بوده که روی آن قفسه، سینک، کابینت و شلف ها قرار‌ می گیرند.
  2. میزهای آزمایشگاهی با خاصیت ضد ارتعاش، در انواع متفاوت شست و شو، تحریر، و ... وجود دارند.
  3. کابینت های آزمایشگاهی جزو اصلی هر آزمایشگاه،  در دو نوع دیواری و زمینی به منظور نگهداری لوازم و مواد استفاده می شود.
  4. هود آزمایشگاهی برای خروج بخار و گازهای خطرناک در محیط آزمایشگاه قرار می گیرد.
  5. سینک آزمایشگاهی معمولاً در سه جنس سرامیکی، پروپیلن و اپوکسی ساخته شده و محلی برای شست و شوی مواد و ظروف آزمایشگاهی است.

دستگاه های آزمایشگاهی در دو نوع عمومی و تخصصی برای انجام تست، تحلیل، آنالیز و اندازه گیری به کار برده می شود.  فور (خشک کردن و استریل کردن لوازم با حرارت بالا)، هات پیلت مگنت (حرارت دادن به محلول با هم زدن)، انکوباتور (محیطی ایزوله برای کشت بافت و سلول) و ... از جمله دستگاه های موجود در آزمایشگاه هاست.

وسایل آزمایشگاهی شامل ظروف، لوله شور، برس، سه پایه، پنس، قیف، چراغ الکلی، توری نسوز، بشر و ... هستند.

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی (جهت حفظ سلامت پرسنل و محیط زیست)

  1. دوش های آزمایشگاهی معمولاً از جنس فولاد، برنجی یا استیل هستند که به صورت سقفی یا دیواری طراحی می شوند. برای افزایش مقاومت این دوش ها، آن ها را با رنگ الکترواستاتیک پوشش می دهند.
  2. چشم شوی آزمایشگاهی، با جنس استنلس استیل یا ورق گالوانیزه و از نوع تک چشمی یا دوچشمی هستند که به علت دارا بودن کاسه، از آن ها به صورت رومیزی به منظور پیشگیری از سرریز شدن آب استفاده می شود.

مزایای تجهیزات آزمایشگاهی

بشر به کمک تجهیزات آزمایشگاهی قادر به انجام آزمایش های متعدد با دقت بالا، کشفیات، اختراعات و اندازه گیری ها بوده است. در ادامه با مزایای این تجهیزات در انواع آزمایشگاه ها هستیم.

در آزمایشگاه های پزشکی با استفاده از تجهیزات مربوطه، شرایط جسمانی بیماران را می سنجند.

در آزمایشگاه های کشاورزی با کمک تجهیزات آزمایشگاهی، محصولات و مواد غذایی سالم تری تولید می کنند.

در آزمایشگاه های زیست شناسی، انواع موجودات را از نظر ساختارهای طبیعی و ژنتیک با تجهیزات آزمایشگاهی بررسی می کنند.

در آزمایشگاه های دارویی، انواع داروها با تجهیزات آزمایشگاهی تولید می شوند.

در آزمایشگاه های صنایع غذایی، سلامت و استاندارد محصول را از طریق تجهیزات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می دهند.

قیمت تجهیزات آزمایشگاهی

جمع بندی

خوشبختانه ایران در جهت تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی پیشرفت شایانی داشته؛ اما با توجه به استانداردها، CE تأییدیه اروپا و تحریم برای صدور مجوز، شرکت های تولید کننده با شیوه های دیگری محصولات خود را به سایر کشورها می رساند که همکاری با شرکت های خارجی یکی از این روش هاست.

مجهز کردن آزمایشگاه ها با مجموعه ابزار و لوازم ضروری، با کاربری های متفاوت برای فعالیت های محققین و دانشمندان ضروری است. ساخت این قطعات و تجهیزات، باید با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای معتبر و قیمت مناسب باشد تا ارائه خدمات به کشور و در پی آن افزایش سطح ایمنی جامعه افزایش یابد.