دستگاه شیکر آزمایشگاهی معمولا دارای یک صفحه، یک دکمه تنظیم سرعت و همچنین تنظیم زمان چرخش می باشد. دستگاه را می توان روی میز و یا در سطح کف جایگذاری کرد. برخی از شیکر ها قابلیت نگهداری در فضای یخچال را نیز دارند. جهت خرید شیکر آزمایشگاهی نیاز به آشنایی با این نوع تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که در ادامه مطلب بیان می شود.

تعریف دستگاه شیکر آزمایشگاهی

دستگاه شیکر آزمایشگاهی یک دستگاه مخلوط کن آزمایشگاهی می باشد که انواع لوله های آزمایشگاهی ارلن و بالن دارای محلول بروی آن قرار خواهند گرفت و با زاویه مناسب یا به حالت رفت و برگشتی در مدت زمان مشخصی می چرخند تا به صورت کامل با هم مخلوط شوند. دستگاه شیکر جهت تحقیقات آزمایشگاهی شیمی، زیست فناوری، زیست و … مناسب می باشد. در چند سال اخیر دستگاهی قوی تر به نام استیرر به جای شیکر استفاده شده است. در صورتیکه برای مخلوط کردن در حجم های زیاد، شیکر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف حرکت دستگاه شیکر آزمایشگاهی

دستگاه های شیکر آزمایشگاهی در کل شامل حرکت های دورانی، رفت و برگشتی، چرخشی، الاکلنگی و نیز زاویه دار و لرزشی می باشند. شیکر ها ابعاد گوناگونی جهت قرار گرفتن ارلن، بالن، پلیت یا میکرو پلیت نیز دارند. شیکر ها جزء اساسی یک آزمایشگاه در نظر گرفته می شوند. چرا که عملیات مخلوط کردن که به عنوان یک کاتالیزور مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند تاثیر بالایی بر نتیجه آزمایش ایجاد کنند. 
در آزمایشگاه ها معمولا چندین دستگاه شیکر با قابلیت های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. انواع خاصی از شیکر ها قدرت گرمادهی تا دمای خاصی را خواهند داشت. در برخی آزمایشات دما اهمیت فراوانی پیدا می کند و معمولا تا درجه خاصی سرد و یا گرم خواهند شد.
 

انواع شیکرهای آزمایشگاهی

  • شیکر آزمایشگاهی ورتکس

شیکر ورتکس یا میکسر لوله به وسیله ای گفته می شود که در آزمایشگاه ها برای مخلوط شدن نمونه های داخل ویال های کوچک استفاده خواهد شد. اولین دستگاه ورتکس در سال 1962 توسط جک گرافت و هارولد گرافت ساخته شده است. اساس کار این شیکر مخلوط نمودن ویال های کوچک مایع از طریق صفحه ای که به کمک یک موتور الکتریکی به حالت دایره ای شروع به حرکت می کند خواهد بود.
 

شیکر آزمایشگاهی

  • شیکرهای آزمایشگاهی اوربیتالی

در جهت خرید شیکر آزمایشگاهی، نوعی دیگر از شیکر های مورد استفاده در آزمایشگاه ها شیکر های اوربیتالی می باشند، که باید مورد بررسی قرار گیرند. این شیکر ها به دلیل اندازه مناسب صفحه، سرعت چرخش، قطر دوران و همچنین تولید گرمای کمتر نسبت به دیگر شیکر ها یکی از مناسب ترین گزینه ها جهت استفاده در آزمایشگاه های میکروبی برای تهیه محیط کشت خواهد بود. از جمله مزایای دیگر شیکر اوربیتالی می توان به وجود گیره نگه دارنده و همچنین عدم لرزش به هنگام چرخش دایره ای صفحه اشاره کرد.
 

  • شیکرهای آزمایشگاهی صفحه ای

شیکر صفحه ای یا platform shaker نوعی شیکر با چرخش صفحه افقی می باشد. این نوع شیکر در ابعاد مختلفی یافت می شود که برای استفاده از آن، نمونه مورد نظر در ارلن مایر، شیشه و یا ویال ریخته خواهد شد و پس از تنظیم سرعت و زمان حرکت صفحه شیکر به حالت رفت و برگشتی شروع به مخلوط کردن نمونه خواهد کرد.

  • شیکرهای آزمایشگاهی انکوباتور

شیکر انکوباتور که با نام شیکر گرمایی نیز معروف شده اند، در واقع یک دستگاه دارای دو کارایی می باشد. شیکر انکوباتور به دلیل توانایی لرزش و همچنین ایجاد گرمای کنترل شده، اکسیژن و انرژی مورد نیاز برای رشد بهتر نمونه را به طور یکسان در محیط توزیع خواهد کرد به همین دلیل به عنوان یکی از لوازم پرکاربرد در آزمایشگاه های میکروبی و سلولی مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام خرید شیکر آزمایشگاهی به کارایی این شیکر نیز می توان دقت کرد.

خرید شیکر آزمایشگاهی

  • شیکرهای خورشیدی یا روتو شیکر

شیکر خورشیدی یا روتوشیکر(Rotoshaker) با توجه به قابلیت چرخش صفحه با زاویه های متفاوت نسبت به خط افق یکی از پرکاربرد ترین شیکر های آزمایشگاهی می باشد که در هنگام خرید شیکر آزمایشگاهی ویژگی منحصر بفرد آن می تواند تاثیرگذار باشد.
 روتوشکیر مثل شیکرهای دیگر در جهت مخلوط کردن و چرخاندن نمونه های آزمایشگاهی با سرعت و زاویه قابل تنظیم خواهند بود. نوع خورشیدی آن بیشترین کاربرد را در بخش هماتولوژی آزمایشگاه های تشخیص طبی در جهت انجام تست های مربوطه خواهد داشت و نوع صفحه ای آن در دیگر بخش های آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
معمولا تمامی آزمایشگاه‌ها، اعم از آزمایشگاه دانشگاه، آزمایشگاه غذا، آزمایشگاه زیست‌شناسی و یا دارویی، حداقل یک شیکر اوربیتالی خواهند داشت.

روتر شیکر

شما در آزمایشگاهتان شیکر آزمایشگاهی دارید یا قصد خرید از یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی را دارید؟ اگر به دنبال یافتن مناسب‌ترین شیکر آزمایشگاهی برای آزمایشگاه خود هستید و قصد خرید شیکر آزمایشگاهی را دارید، به مواردی که در ادامه بیان می شود دقت نمایید و به سوالات پرسیده شده برای انتخاب بهتر پاسخ دهید.

  • قصد دارید چه نوع ظرف‌هایی را برروی شیکر قرار دهید؟
  • آیا قصد دارید بطری‌ها، فلاسک‌ها، لوله‌ها، جعبه‌های ژل و یا صفحات را بروی شیکر قرار دهید؟
  • آیا شیکری نیاز دارید که توانایی تکان دادن، چندین نوع ظرف را به صورت همزمان داشته باشد؟
  • چه تعداد ظرف را می‌خواهید بروی شیکر قرار دهید؟
  • تعداد افرادی که از شیکر استفاده خواهند کرد و حداکثر تعداد ظروفی که هم‌زمان روی آن قرار می‌دهند، باید مورد توجه قرار گرفته شود.
  • چه محدوده‌ی سرعتی مورد نیاز شماست؟
  • حداقل و حداکثر سرعت مورد نیازتان چقدر خواهد بود؟
  • آیا محل و فضای موجود برای شیکر را تعیین نموده اید؟
  • طول، عرض و همچنین ارتفاع فضا را در نظر داشته باشید. یک شیکر رومیزی می‌خواهید و یا شیکر زمینی برایتان مناسب است؟
  • در چه محیطی از اوربیتال شیکر استفاده خواهید کرد؟
  • آیا می خواهید از دستگاه در اتاق سرد، یخچال و فریزر یا انکوباتور استفاده نمایید؟ آیا در محیط مرطوب قرار خواهند گرفت؟ آیا شیکر باید با CO2 سازگاری داشته باشد؟ آیا به یک شیکر انکوبه نیازمند هستید؟
  • مدل دیجیتال برای شما مناسب است یا مدل آنالوگ؟

در واقع اوربیتال شیکرهای دیجیتال در مقایسه با دیگر مدل‌های آنالوگ، امکان افزایش درجه حرارت آن ها، دقت در سرعت و نیز قابلیت تمیز کردن آسان را خواهند داشت. آن‌ها همچنین دارای یک کنترل پنل تخت می باشند و در مقایسه با مدل‌های دیجیتال، اوربیتال شیکرهای آنالوگ اغلب ارزان‌تر خواهند بود.

  •  قطر اوربیتالی مورد نیاز شما چقدر است؟
  • قطر اوربیتال بزرگتر باعث مخلوط شدن و هوادهی شدیدتر خواهد شد.
  • آیا مواد سازنده‌ی پلتفرم را مورد توجه قرار داده اید؟

اوربیتال شیکرهای مرسوم دارای پلتفرم و همچنین اتصالات از جنس فولاد ضد زنگ می باشند؛ مدل‌های اخیر گزینه‌های پلاستیکی و مغناطیسی را هم ارائه خواهند داد.

هزینه مورد نیاز دستگاه شیکر آزمایشگاهی

قیمت دستگاه شیکر آزمایشگاهی بسته به نوع و مارک آن متفاوت خواهد بود. معمولا دستگاه شیکر را به صورت حضوری و همچنین از وب سایت به صورت غیر حضوری می توان تهیه کرد. مهم ترین عامل در تعیین قیمت یک دستگاه شیکر آزمایشگاهی در نظر گرفتن پارامترهای تنظیم کننده از جمله دکمه تنظیم سرعت، دکمه تنظیم زمان، دکمه تنظیم زاویه چرخش می باشد.
شرکت آرکا راد تجارت با سابقه بیش از یک دهه تجربه موفق در جهت ارائه تجهیزات آزمایشگاهی، در این زمینه می تواند خدمات ویژه ای را به مشتریان عزیز عرضه نماید، برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در دفتر مرکزی 02144032040 تماس حاصل فرمایید.