انواع انکوباتور آزمایشگاهی و تولید آن ها

داشتن یک محیط پایدار و بدون آلاینده جنبه اساسی هر نوع آزمایشگاهی به ویژه در زمینه میکروبیولوژی است. انکوباتور آزمایشگاهی این ویژگی مهم را فراهم می کند که به شما امکان می دهد با محصولات میکروبیولوژیکی، کشت سلولی و محصولات بافتی با شرایط خاصی کار کنید که عوامل رشد مانند دما، رطوبت، تهویه و CO2 را تنظیم می کند.
 انکوباتور بهترین تجهیزات کشت و نگهداری کشت های باکتریایی است. انکوباتورها برای هر آزمایشگاهی که کشت سلولی و کشت بافت را انجام می دهد ضروری است. از سلول ها در برابر تغییرات دما، رطوبت، CO2  و اکسیژن محافظت می کند. محدوده دما ممکن است (بسته به مدل) از 0 درجه سانتیگراد تا 80 درجه سانتیگراد متفاوت باشد. اما معمولا از 5 درجه سانتی گراد و 37 درجه سانتی گراد استفاده می شود.

هدف از انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟

هدف از انکوباتور ارائه یک محیط کنترل شده و عاری از آلودگی برای کار ایمن و قابل اعتماد با کشت سلولی و بافتی با تنظیم شرایطی مانند دما، رطوبت و CO2 است.
انکوباتورهای آزمایشگاهی برای رشد و ذخیره سازی کشت های باکتریایی، کشت سلولی و بافتی، مطالعات بیوشیمیایی و خونی، کارهای دارویی و تجزیه و تحلیل مواد غذایی ضروری هستند.

اصل/ کارکرد دستگاه انکوباتور 

  • انکوباتور بر این اصل است که میکرو ارگانیسم ها برای رشد به برخی پارامترها نیاز دارند.
  • همه انکوباتورها بر این مفهوم بنا شده اند که وقتی شرایط بهینه دما، رطوبت، سطح اکسیژن و دی اکسید کربن برای موجودات فراهم شوند، آن ها رشد کرده و تقسیم می شوند تا ارگانیسم های بیشتری را تشکیل دهند.
  • در یک انکوباتور، ترموستات دمای ثابتی را حفظ می کند که می توان آن را از طریق دماسنج خواند.
  • دما در طول گرمایش و بدون گرمایش حفظ می گردد.
  • در طول چرخه گرمایش، ترموستات انکوباتور آزمایشگاهی را گرم می کند و در دوره بدون گرمایش، گرمایش متوقف شده و با تابش گرما به محیط اطراف، انکوباتور خنک می شود.
  • عایق از بیرون، شرایط ایزوله ای را در داخل کابینت ایجاد می کند که به میکروب ها اجازه می دهد تا به طور موثر رشد کنند.
  • به طور مشابه، پارامترهای دیگری مانند رطوبت و جریان هوا نیز از طریق مکانیسم‌های مختلفی حفظ می‌شوند که محیطی مشابه با محیط طبیعی موجودات زنده ایجاد می‌کنند.
  • به طور مشابه، تنظیماتی برای حفظ غلظت CO2 برای متعادل کردن pH و رطوبت مورد نیاز برای رشد موجودات فراهم شده است.
  • انکوباتور آزماشیگاهی دارای تنوع است که امکان حرکت مداوم کشت مورد نیاز برای مطالعات هوادهی و حلالیت سلولی را فراهم می کند.

انواع انکوباتور آزمایشگاهی


انواع انکوباتور 

بر اساس وجود یک پارامتر خاص یا هدف دستگاه جوجه کشی، انکوباتورها به انواع زیر تقسیم می شوند:

دستگاه رومیزی :

  • این رایج ترین نوع انکوباتور است که در اکثر آزمایشگاه ها استفاده می شود.
  • این دستگاه های انکوباتور از انواع اصلی دستگاه های جوجه کشی با کنترل دما و عایق هستند.

دستگاه CO2 :

  • انکوباتور آزمایشگاهی CO2 انواع خاصی از انکوباتورها هستند که با کنترل اتوماتیک CO2 و رطوبت ارائه می شوند.
  • این انکوباتور برای رشد باکتری هایی به کار می رود که به غلظت 5 تا 10 درصد CO2 نیاز دارند.
  • برای کنترل رطوبت، آب در زیر کابینت دستگاه حفظ می گردد.

دستگاه خنک شده :

  • برای جوجه کشی در دماهای کمتر از محیط، انکوباتورها با سیستم های تبرید اصلاح شده با کنترل های گرمایش و سرمایش تعبیه شده اند.
  • به این نوع انکوباتور، انکوباتور خنک کننده می گویند.
  • در انکوباتور خنک کننده، کنترل های گرمایش و سرمایش باید به طور مناسب متعادل باشند.

دستگاه شیکر :

  • دستگاه انکوباتور شیکر با کنترل ترموستاتیک قطعه دیگری از دستگاه است که برای پرورش میکروارگانیسم ها استفاده می شود.
  • مزیت آن این است که انتقال سریع و یکنواخت گرما را به ظرف کشت می دهد و هم زدن آن باعث افزایش هوادهی و در نتیجه تسریع رشد می شود.
  • با این حال، این انکوباتور فقط برای محیط کشت مایع قابل استفاده است.

دستگاه قابل حمل :

  • انکوباتورهای قابل حمل از نظر اندازه کوچک تر هستند و در کارهای میدانی مانند میکروبیولوژی محیطی و بررسی آب استفاده می شوند.

موارد استفاده از انواع دستگاه انکوباتور :

  1. انکوباتورها  کاربرد گسترده ای در حوزه های مختلف ازجمله کشت سلولی، مطالعات دارویی، هماتولوژیک و بیوشیمیایی دارند.
  2. برخی از کاربردهای دستگاه جوجه کشی در زیر آورده شده است:
  3. از انکوباتورها برای رشد کشت میکروبی یا کشت سلولی استفاده می شود.
  4. برخی از دستگاه های برای افزایش سرعت رشد موجودات استفاده می شود که دارای سرعت رشد طولانی در محیط طبیعی هستند.
  5. انکوباتورهای خاص برای تولید مثل کلنی های میکروبی و تعیین متعاقب آن نیاز به اکسیژن بیوشیمیایی استفاده می شود.
  6. این ها همچنین برای پرورش حشرات و جوجه کشی تخم ها در جانورشناسی به کار می روند.
  7. انکوباتور همچنین شرایط کنترل شده ای را برای نگهداری نمونه ها قبل از پردازش در آزمایشگاه ها فراهم می کنند.

نکاتی هنگام خرید انکوباتور آزمایشگاهی


در هنگام خرید به چه ویژگی هایی باید توجه کرد؟

  1. هنگام انتخاب انکوباتور معمولا باید به فضا توجه کرد. آزمایشگاه شما ممکن است فضای فیزیکی بیش از حد را نداشته باشد. این بدان معنی است که شما باید یک مدل جمع و جور انتخاب کنید. 
  2. مصرف برق نیز عامل مهمی است. به خاطر داشته باشید که انکوباتور آزمایشگاهی شما به طور نامحدود روشن می شود..
  3. همچنین ممکن است بخواهید یک دستگاه جوجه کشی با منبع تغذیه پشتیبان خریداری کنید، مگر اینکه قبلا در سیستم مدیریت ساختمان شما گنجانده شده باشد. این بدان معنی است که انکوباتور شما می تواند در صورت قطع برق به کار خود ادامه دهد. این امر به ویژه برای کاربرانی که نمونه حیاتی را ذخیره می‌کنند یا نمی‌توانند در آزمایش‌های خود وقفه ایجاد کنند، مهم است.
  4. هزینه انکوباتور باید مقرون به صرفه و استفاده از آن باید آسان باشد. 
  5. نظارت بر دمای دستگاه جوجه کشی: در صورت بروز نقص دما، کاربر باید فورا از وجود مشکل مطلع شود. این به کاربر اجازه می دهد تا اقدامات اصلاحی لازم را با عجله انجام دهد. برخی از انکوباتورها دارای زنگ هشدار داخلی هستند.
  6. به حداقل رساندن آلودگی در انکوباتور: آلودگی نمونه ها نیز چیزی است که باید در نظر گرفته شود. برخی از انکوباتورهای آزمایشگاهیئدارای چرخه های ضدعفونی با دمای بالا، فیلترهای HEPA و سطوح داخلی مس ضد میکروبی هستند. این امر خطر آلودگی متقاطع نمونه ها را به حداقل می رساند.

تولید و انواع انکوباتور آزمایشگاهی


انکوباتور آزمایشگاهی در اندازه ها و پیکربندی های مختلف تولید می شود. آن ها را می توان در نسخه های رومیزی، زیر پیشخوان و روی زمین تولید کرد. همچنین بسته به نوع شرایط مورد نیاز، می توان آن ها را با تنظیم کننده های رطوبت، CO2 و O2 نصب کرد.
همان گونه که اشاره شد، در تولید برخی از انکوباتورها از شیکر نیز استفاده می کنند. این به ویژه برای کاربرانی مفید است که می خواهند نمونه را هوادهی کرده، از لخته شدن خودداری کنند یا آزمایش های حلالیت را انجام دهند.
در واقع برای انطباق با تمام نیازهای شما، طیف بسیار گسترده ای از انکوباتور برای کاربردهای مختلف، از 60 لیتر تا 1300 لیتر، با یا بدون یخچال تولید می شود.
انکوباتورهای آزمایشگاهی به لطف ویژگی دمای بیش از حد، کنترل آسان برای فعالیت های جوجه کشی، نمایش رنگی مجموعه و دمای واقعی در انکوباتور و ایمنی را برای اپراتور، محیط زیست و محصول ارائه می دهند.
تولیدکننده می ‌تواند در مورد اینکه کدام انکوباتور برای شما مناسب است، به شما توصیه‌ های درستی ارائه دهد. 

سخن آخر

انکوباتور آزمایشگاهی برای جمع آوری نمونه ها در شرایط تعریف شده توسط کاربر تولید و استفاده می شوند. انکوباتورهای آزمایشگاهی تخصصی به کاربران این امکان را می دهند که عوامل اضافی را کنترل و نظارت کرده یا مناسب ترین شرایط را برای کار خود ایجاد کنند.
انتخاب انکوباتور ایده آل مستلزم درک جامعی از تنظیمات آزمایشگاه و کاربردهای مورد نظر است. بنابراین، فاکتورگیری این عناصر در تعیین ویژگی ‌های لازم و فناوری ‌های مناسب در انکوباتور ضروری است.
اگر آزمایشگاه شما به انکوباتور دیجیتال برای کاربردهای تحقیقاتی، پزشکی و صنعتی نیاز دارد، انکوباتورهای دیجیتال را بررسی کنید .