انکوباتور INCUBATOR

    ایجاد یک محیط بدون آلودگی پایدار یک مسئله اساسی در هر نوع آزمایشگاه است ، به خصوص وقتی در زمینه میکروبیولوژی صحبت از آن می شود. دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی این ویژگی مهم را فراهم می آورد که راحتی کار برای انجام آزمایش های کشت میکروبی، کشت سلولی و کشت بافت را با شرایط ویژه ای فراهم می کند که فاکتورهای رشد پایدار مانند دما ، رطوبت ، تهویه و CO2 را تنظیم می کنند. این تجهیزات نهایی برای رشد و ذخیره کشت های باکتریایی است. انکوباتور از تجهیزات ضروری برای انجام کشت های سلول و فرایند کشت بافت است. انکوباتورهای آزمایشگاهی به طور گسترده ای برای کاربردهای زیست شناسی ، مانند کشت سلول و بافت ، برای مطالعات دارویی و خون شناسی ، برای مطالعات بیوشیمیایی ، فرآوری مواد غذایی و هوادهی سلولی مورد استفاده قرار می گیرند ، همچنین برای مطالعات حیوانی ، مطالعات حلالیت و تخمیر و همچنین برای کشت باکتریها استفاده می شود.ستگاه انکوباتور سلول ها را از تغییرات دما ، رطوبت ، CO2 و O2 محافظت می کند. دامنه دما ممکن است متفاوت باشد. 0 درجه سانتیگراد تا 80 درجه سانتیگراد ، اگرچه معمولاً از 5 درجه سانتیگراد تا 37 درجه سانتی گراد استفاده می شود. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده تجهیزات آزمایشگاهی از جمله انواع انکوباتور ها از برندهای معتبر دنیا در حال فعالیت است.

انواع انکوباتور

  • Standard incubators انکوباتور استاندارد
  • Cooled incubators انکوباتور یخچال دار (خنک کننده)
  • CO2 incubators انکوباتور دی اکسید کربن
  • Humidity incubators انکوباتور مرطوب
  • Shaking incubators انکوباتور ارتعاشی
  • Hybridisation incubators or hybridisation ovens انکوباتور هیبریداسیون
  • BOD incubators  

   انکوباتور استاندارد : این انکوباتورها با استفاده از فن گرما را انتقال می دهند، دامنه دمای این نوع انکوباتور ها از دمای محیط تا حداکثر 80 درجه سانتیگراد یا 100 درجه سانتیگراد می باشد.

انکوباتورهای استاندارد کنترل و یکنواختی دما را برای طیف وسیعی از برنامه های معمول فراهم می کند. دستگاه انکوباتور میکروبیولوژیکی برای دمای انکوباسیون بالاتر از دمای محیط طراحی شده است. انكوباتورهای استاندارد از یكی از فن آوری های جریان هوای زیر استفاده می كنند:

gravity convection انتقال نیروی گرانش ، انتقال مکانیكی یا انتقال همرفت دوگانه ، كه اپراتور می تواند سرعت فن را انتخاب كند.

انکوباتور استاندارد مدل Incubation chamber “Boxcult” از شرکت JP SELECTA شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO)تنها نماینده رسمی شرکت JP SELECTA در ایران است .

  • انتقال حرارت با استفاده از فن
  •  قابلیت تنظیم دما از 5 درجه سانتیگراد تا 57 درجه سانتیگراد.
  • پایداری: 0.25 ±درجه سانتیگراد ، تا دمای 37 درجه سانتیگراد
  • درصد خطا: ± 2٪ دما در حین کار. دقت: 0.1 درجه سانتی گراد
  • از متاکریلات شفاف ساخته شده است که به کاربر اجازه می دهد
  •  تا در طول کار داخل انکوباتور را مشاهده کند. برای تسهیل دسترسی
  •  به نمونه  دارای یک درب جلوی بزرگ  و یک پایه قابل
  •  جابجایی از استیل ضد زنگ AISI 304 است.
  • سیستم گردش جریان همرفت فن ،یکنواخت بودن دما را فراهم می کند.
  • قسمت بالای محفظه  فلزی دارای المنت گرمایش است

انکوباتور CO2 [شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) ]

    انکوباتور کشت سلولی برای حفظ دمای ثابت و رطوبت بالا برای رشد سلولهای کشت بافت در حضوز  CO2 طراحی شده است. تنظیمات درجه حرارت معمولی از 4درجه سانتی گراد تا 50 درجه سانتی گراد ، و غلظت CO2 از 0.3 تا 19.9 فراهم می شود. فضای داخلی فولاد ضد زنگ غیر خورنده استاندارد است اما برخی از مدل های جدید دارای سطوح مس ضد میکروبی برای جلوگیری از آلودگی هستند.

انکوباتور CO2  مدل CO2 Incubators for anaerobic cell and tissue cultures “Incubator CO2 از شرکت J.P SELECTA

شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) در زمینه تهیه انواع انکوباتور و انکوباتور CO2 فعالیت می نماید.

  • کنترل میکروپروسس با صفحه نمایش دیجیتالی دما و CO2
  • قابلیت تنظیم دما از محدوده دمای محیط تا 5± درجه سانتی گراد تا 50 درجه سانتی گراد
  • پایداری: 0.2 ±درجه سانتی گراد ، تا 37 درجه سانتی گراد.
  • یکنواختی دما: 0.5 ± درجه سانتی گراد تا 37 درجه سانتی گراد، دقت: 0.1 درجه سانتی گراد.
  • محدوده هشدار: 5+ درجه سانتی گراد تا 50 درجه سانتی گراد
  • محدوده CO2: از 0 تا 20% پایداری: 0.3%

1- نشان گر هشدار

2- صفحه LCD برای نمایش پارامترها

3- کنترل تک دکمه عملکردهای چند سطحی

4-پرینتر

5- دکمه اصلی روشن و خاموش

 

انکوباتور BOD [شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) ]

 انکوباتور های BOD که دارای یک محفظه عایق بندی شده با دمای ثابت هستند در بین انواع آزمایشگاه های صنایع مختلف متداول است. برخی آژمایشگاه ها نیازمند انجام تست محصولات در یک دمای خاص برای اندازه گیری میزان BOD هستند. دستگاه انکوباتور  BOD ،انکوباتور تقاضای بیولوژیکی اکسیژن (Biological Oxygen Demand) است و از این رو در آزمایشگاههای میکروبیولوژی بسیار کاربرد دارد که شامل کشت سلولی و رشد قارچها ، آزمایش BOD ، تخمیر ، گیاهان و فیزیولوژی و آزمایشهای مختلف دارویی و غیره است.

میکروب ها و باکتری از اکسیژن برای انجام فرایندهای زیستی استفاده می کنند، منجر به کاهش اکسیژن در محیط می شود، در این فرایند اکسیژن به عنوان پذیرنده الکترون مصرف می شوند.

   انكوباتورهای BOD شرایطی برای انجام واکنش در دمای ثابت با سرعت و دقت فراهم می آورد. تقاضای بیولوژیکی اکسیژن (BOD) یک آزمایش تجربی است که در آن از روشهای آزمایشگاهی استاندارد برای تعیین نیاز نسبی اکسیژن میکروبها در فاضلابها ، مواد موثر و آبهای آلوده استفاده می شود و به عبارت ساده ، این یک فرایند شیمیایی است که تعیین می کند چقدر سریع موجودات بیولوژیکی از اکسیژن آب استفاده می کنند و  یا اکسیژن مورد نیاز برای تجزیه بیوشیمیایی مواد آلی (تقاضای کربن) و اکسیژن مورد استفاده برای اکسیداسیون مواد معدنی مانند سولفیدها و آهن را اندازه گیری می کند.

    مروری بر روش BOD: تقاضای اکسیژن بیوشیمیایی (BOD)، که گاه به عنوان تقاضای بیولوژیکی اکسیژن از آن یاد می شود ، بیان کمی از توانایی میکروب ها برای کاهش میزان اکسیژن یک نمونه آب فاضلاب است. این کاهش به دلیل وجود میکروب هایی است که از طریق تنفس هوازی در مواد آلی موجود در آب  صورت می گیرد. در این نوع تنفس از اکسیژن به عنوان پذیرنده الکترون استفاده می شود، و مواد آلی که مصرف می شوند، منبع تامین کننده این انرژی هستند. این ماده آلی همچنین بدون کمک میکروبها اکسیداسیون می شود ، که می تواند با استفاده از روش تقاضای اکسیژن شیمیایی (COD) اندازه گیری شود.

در آزمایشگاه های میکروبیولوژی دو نوع انکوباتور استفاده می شود :

انکوباتور باکتریولوژیک

انکوباتور BOD

انكوباتور باكتريولوژيك براي رشد باكتريها و انكوباتور BOD براي رشد قارچ (مخمر و کپک) استفاده مي شود. بنابراین این سؤال در ذهن ایجاد می شود که چرا انکوباتور قارچی انکوباتور BOD نامیده می شود؟

همانطور که می دانیم نام کامل BOD تقاضای بیولوژیکی اکسیژن است اما سوال اینجاست که میزان تقاضای بیولوژیکی اکسیژن در دستگاه انکوباتور چیست؟

   انکوباتورها فقط دمای لازم را برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم می کنند. بنابراین هیچ ارتباطی با BOD و انکوباتور وجود ندارد بلکه به جای آن انکوباتور BOD نامیده می شود. دلیل این امر این است که وقتی آزمایش اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی BOD) را انجام می دهیم ، نیاز به دمای پایین مانند 20-25 درجه سانتیگراد و آزمایش BOD که در این دستگاه انکوباتور انجام می دهیم به همین دلیل به آن انکوباتور BOD گفته می شود. در میکروبیولوژی انکوباتورهای مورد نیاز برای هدف انکوباسیون استفاده می شود. دستگاه انکوباتور دمای خاصی را که برای رشد میکروارگانیسم ها لازم است فراهم می کند. باکتری ها به طور کلی 2-3 روز در انکوباتور برای رشد نیاز دارند و قارچ ها 5-7 روز برای رشد نیاز دارند.

از انکوباتورهای BOD برای تأمین دمای پایین در دامنه 20-25 درجه سانتیگراد برای رشد قارچ استفاده می شود و از انکوباتورهای باکتریولوژیکی برای  دامنه دما 30-35 درجه سانتیگراد برای رشد باکتریها استفاده می شود. تفاوت اصلی بین این دو نوع انکوباتور محدوده دمایی است. دستگاه انکوباتور باکتریولوژیکی در دمای محیط کار می کند و فقط شامل مکانیزم گرمایش است. در این انکوباتورهای باکتریولوژیک ، اگر دمای تنظیم شده در دامنه 30-35 درجه سانتیگراد باشد ، آنها فقط می توانند دمای تنظیم شده خود را حفظ کنند در صورتی که دمای محیط اطراف کمتر یا در دامنه 30-35 درجه سانتیگراد باشد. اگر دمای اطراف بیشتر از دمای تنظیم شده انکوباتور باشد ، می توان به دلیل دمای بالای هوای اطراف ، دمای نمایشگر انکوباتور را افزایش داد و هوا برای گردش در محفظه استفاده می شود. دستگاه انکوباتور باکتریولوژیک هیچ مکانیسم خنک کننده برای کاهش دمای صفحه نمایش ندارد. اما در مورد دستگاه انکوباتور BOD از هوای یکسان محیط اطراف برای گردش در محفظه استفاده می کنند اما دارای گرما و همچنین مکانیسم خنک کننده هستند و مستقل از دمای اطراف کار می کنند. انکوباتورهای BOD حاوی کویل های گرمایشی هستند.

اگر انکوباتور BOD در دمای 20-25 درجه سانتیگراد تنظیم شود و دمای اطراف آن از این دمای تنظیم شده بیشتر باشد ، انکوباتور BOD با کمک مکانیسم خنک کننده دمای تنظیم شده را حفظ می کند و اگر دمای اطراف آن نسبت به دمای تنظیم شده پایین باشد ، با کمک کویل های گرمایشی گرم می شود. به انکوباتورهای BOD ، انکوباتورهای دمای پایین نیز گفته می شود.

تفاوت دیگر انکوباتور BOD با انکوباتور معمولی در نحوه عملکرد دستگاه است.  به عنوان مثال ، جریان الکتریکی به وسیله قطع کننده مدار مینیاتوری قبل از تنظیم دما از طریق یک تنظیم کننده دمای پیشرفته PID ، تامین می شود.

انکوباتور BOD میتواند پنج روز بدون استفاده سریع از یخچال کار کند.

انکوباتور باکترولوژیک مدل Digital bacteriological incubators “Incudigit-TFT” از کمپانی J.P SELECTA

  • انتقال گرما به صورت طبیعی
  • کنترل دیجیتالی و نمایش دما و زمان.
  • درجه حرارت قابل تنظیم از 5درجه سانتی گراد تا 80 درجه سانتی گراد
  • پایداری: 0.1± درجه سانتی گراد تا 37 درجه سانتی گراد
  • یکنواختی دما: 0.5± درجه سانتی گراد تا 37 درجه سانتی گراد
  • درصد خطا: 2±% از دمای حین کار
  • دقت: 0.1 درجه سانتی گراد
  • درب شیشه ای داخلی
  • اتاق دوبل ، حداقل آلودگی نمونه.
  • پوشش خارجی که با یک پوشش اپوکسی مقاوم در برابر خوردگی پوشیده شده است.
  • قسمت داخلی: تمیز کردن آسان از فولاد ضد زنگ AISI 304
  • محفظه گرمایش مستقل برای عناصر گرمایش برای به دست آوردن توزیع یکنواخت گرما و تعادل سریع دما و ثبات.

انکوباتور BOD  دمای پایین Low Temperature BOD Incubator, HRI3P (120V) از کمپانی HACH [شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) ]

  

     این دستگاه انکوباتور Hach Model HRI3P BOD با خنک کننده حرارتی کار می کند و نیاز به کمپرسور یخچال( خنک کننده) را برطرف می کند. دستگاه انکوباتور شامل یک سیستم همرفت مکانیکی برای اطمینان از توزیع هوا ، کنترلر تنظیم دیجیتال تدما ، کنترل دمای بیش از حد مجاز و نمایشگر دما است.

دستگاه های انکوباتور دمای پایین برای آزمایش پساب و فاضلاب و همچنین سایر کاربردهای آزمایشگاه دمای اتاق ایده آل هستند.

دقت: 0.5± درجه سانتی گراد تا 20 درجه سانتی گراد
ظرفیت: 90 بطری BOD

محدوده دمایی: 15-45 درجه سانتی گراد

انکوباتور شیکر دار یا ارتعاشی [شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) ]

به منظور فراهم کردن شرایط بهینه برای رشد سلولی ، نوعی  حرکت یا لرزش برای ترکیب اکسیژن و توزیع یکنواخت مواد مغذی در کل محیط کشت لازم است. این کار اغلب با قرار دادن یک شیکر جدا در داخل دستگاه انکوباتور انجام می شود ، اما انکوباتور شیکر دار یک راه حل راحت تر و کارآمد تر است. شیکر انکوباتور می تواند برای رشد تقریباً هر نوع سلول از جمله کشت باکتری ها ، کشت بافت و مخمر مورد استفاده قرار گیرد. مجموعه های دستگاه انکوباتور شیکر دار از سیستم های جمع و جور ، رومیزی گرفته تا مدل های بزرگتر ایستاده متغیر است.

انکوباتور شیکردار مدل High volume orbital shaker incubators از برند CAMECTA

بدنه خارجی پوشش فلزی اپوکسی

نمایش و تنظیم دیجیتالی پارامترهای دما ، زمان و سرعت.

زنگ آکوستیک و نشانگر روشنایی در انتهای چرخه و همچنین برای نشان دادن خطاها در برنامه دما و / یا زمان.

مکانیسم خاموش کردن اتوماتیک هنگام باز شدن درب شیکر

مدل های درب لولا دار از بالا باز می شود  "S100D" و "S200D"

مدل MODELS FRAMEWORK TYPE “S1102” AND “S2102

 

 

انکوباتور یخچال دار  مدل Cooled low temperature incubator “Prebatem-TFT”  از شرکت JP SELECTA [شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) ]

قابلیت تنظیم دما از 5 درجه سانتی گراد تا 60 درجه سانتی گراد

سیستم گرمایشی و سرمایشی نیمه رسانا

پایدار، بی صدا، بدون ارتعاشات، بسیار دقیق ، مصرف انرژی پایین

 در آزمایشگاه های بیوتکنولوژی ، باکتری شناسی ، تفکیک پلاسما ، زیست شناسی ، آزمایش آنزیمی ، تحقیقات ، مطالعات سرمی ، اندازه گیری ها ، گیاه شناسی ، فیتو دارو ، آرایشی و بهداشتی ، آب ؛ تجزیه و تحلیل و تحقیقات کشاورزی ، تغذیه ، تکنیک های جدید برای تبلور پروتئین کاربرد دارد.

دارای سه مدل با ظرفیت های 36، 80 و 150 لیتری است.