هر آنچه که باید درباره تجهیزات آزمایشگاهی بدانید

امروزه با گسترش علم، آزمایشگاه‌های مختلفی طراحی شده‌اند که هرکدام در حوزه تخصصی خود به تجهیزات آزمایشگاهی ویژه‌ای برای انجام تحقیقات نیازمندند. به همین دلیل، هر آزمایشگاه باید درک عمیقی از نیازها، اهداف و خطرات خاص خود داشته باشد. در این مطلب قصد داریم علاوه بر ارائه لیست تجهیزات آزمایشگاهی و معرفی پرمصر‌فترین تجهیزات آزمایشگاهی، شما را با نکاتی در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی و فروش آن‌ها آشنا کنیم. شرکت تجهیزات آزمایشگاهی آرکا راد تجارت با برند تجاری ARTECO سال‌های زیادی است که در زمینه عرضه انواع تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی باکیفیت از برترین برندهای بین المللی فعالیت می‌کند. مشاورین حاضر در این شرکت می‌توانند پیش از خرید در این زمینه به شما کمک کنند.

تقسیم‌بندی کلی تجهیزات آزمایشگاهی

در این بخش قصد داریم شما را با انواع تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی اختصاصی آزمایشگاه‌های مختلف آشنا کنیم.

تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه‌های كنترل كيفيت و آنالیز محصولات

از آنجایی که در این نوع از آزمایشگاه‌ها محصولات و مواد از نظر تطابق با شاخصه‌های استاندارد و عدم وجود ناخالصی‌ها آزمایش می‌شوند؛ اصولا انواع تجهیزات نمونه‌برداری از گاز، جامدات و مایعات، آماده‌سازی نمونه، همگن‌سازی، هموژنایزر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی

هدف آزمایشگاه‌ها و مجموعه‌های ایمنی زیستی، مهار عوامل بیولوژیکی بالقوه مضر است. این پروسه به کمک روش‌ها، امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی ویژه‌ای مانند آنالایزر نمونه، انواع دستگاه تقطیر و دیونیزه‌کننده، فتومترها، کدورت‌سنج‌ها و غیره برای آنالیز غذا، آب، خاک و دارو انجام می‌شود.

تجهیزات آزمایشگاهی اتاق‌های تميز

در اتاق‌های تمیز میزان ذرات گرد و غبار مجاز در هر حجم هوا کنترل و بر اساس آن نوع اتاق نیز درجه‌بندی می‌شود. به همین دلیل تجهیزات مورد نیاز این اتاق‌ها معمولا شامل لباسهای ایمنی، انواع ضدعفونی‌کننده، دستگاه‌های استریلیزاسیون مثل اتوکلاو، پاککننده‌های اولتراسونیک و غیره به منظور حفظ بالاترین سطح ایمنی می‌باشد.

تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه‌های پزشکی و علوم زیستی

این آزمایشگاه‌ها مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی ویژه برای انجام آزمایش‌های تشخیصی بر روی بافت، خون و سایر نمونه‌های بیمار هستند. آن‌ها را می‌توان به بخش‌های مختلف آسیب ‌شناسی، سرولوژی، بافت ‌شناسی، ویروس ‌شناسی، باکتری ‌شناسی و زیست شناسی مولکولی با فناوری PCR تقسیم کرد. اصولا آزمایشگاه‌هایی که کار میکروبیولوژیکی و کشت سلول یا بافت انجام می‌دهند، برای انجام آزمایش‌های خود نیاز به دستگاه انکوباتور برای کنترل پارامترهایی مانند دما، رطوبت و سطح O2 و CO2 دارند. از دیگر تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاههای پزشکی و علوم زیستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع میکروسکوپ‌ها. برای بزرگنمایی به منظور مشاهده باکتری‌ها، ویروس‌ها، سلول‌ها و بافت‌ها در نمونه‌های مختلف مانند خون و ادارار.
  • دستگاه آنالایزر هماتولوژی. به منظور شمارش تعداد سلول‌های خونی و انجام آزمایشات انعقادی در نمونه‌های خون.
  • دستگاه آنالایزر ادرار. برای ردیابی بیماری‌های ناشی از مشاهده عفونت در نمونه‌های ادرار.
  • دستگاه آنالایزر ایمونواسی. برای تشخیص انواع بیماری‌ها که معمولا آزمایش‌های مارکرهای سرطانی و آنالیز قلب نیز با این دستگاه انجام می‌شوند.
  • دستگاه اتوکلاو پزشکی. به منظور استریلیزاسیون وسایل جراحی و دارویی.
  • سانتریفیوژها. که انواع مختلفی دارند قادر هستند مواد غیر محلول را از نمونه اصلی جدا کنند. به خصوص جداسازی سلول‌ها از یک محیط مایع.
  • انواع هود آزمایشگاهی. به منظور فراهم کردن یک شرایط استریل یا غیراستریل جداگانه از محیط عادی برای انجام کشت سلولی یا میکروبی.
  • انواع آون یا فور آزمایشگاهی. به منظور گرم کردن و استریل تجهیزات و مایعات آزمایشگاهی.
  • انواع یخچال و فریزرهای محافظت‌شده آزمایشگاهی. برای نگهداری نمونه‌ها و محیط‌های کشت مختلف.
  • همزن‌های مغناطیسی. که به عنوان همزن‌های اتوماتیک محلول‌های مختلف عمل می‌کنند.
  • دستگاه بن ماری. برای انتقال گرما به حجم معینی از مایع محیط کشت یا دیگر مایعات.
  • دستگاه‌های PCR. به منظور تکثیر رشته‌های DNA برای فراهم شدن زمینه انجام آزمایشات بعدی روی آ‌ن‌ها.
  • دستگاه‌های الکتروفورز. برای جداسازی و شناسایی DNA و پروتئین از مخلوط‌های مختلف سلولی.
  • ژل داک. که می‌تواند تصویر DNA لود شده در ژل‌های الکتروفورز را به کمک اشعه UV ثبت کند.
  • دستگاه‌های بلاتینگ. مانند وسترن پلاتینگ به منظور برای تشخیص و آنالیز پروتئین‌ها.
  • دستگاه‌های پروتئومیکس. برای شناسایی، کمیت سنجی و مطالعه تغییرات پس از ترجمه DNA و برهمکنش‌های پروتئین‌ها.
  • ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی (مانند بشر، ارلن، بالن). که ضروری‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی هستند برای انتقال‌، ذخیره و اندازه‌گیری مایعات.
  • لوله‌های آزمایش. برای جمع‌آوری نمونه‌های مختلف، مخلوط کردن و گرم کردن محلول‌های شیمیایی خاص.
  • تجهیزات انتقال مایعات. مانند انواع سمپلر، بورت و غیره.
  • میکروپلیت‌ها و فلاسک‌ها. که با تعداد چاهک‌های مختلف امکان کشت استریل سلول‌ها در آن‌ها وجود دارد.
  • انواع مواد شیمیایی و محیط کشت. به منظور کشت سلول و انجام آزمایش‌های مختلف بر روی سلول‌ها مانند سنجش سمیت داروهای مختلف.

تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه‌های شیمی

بعضی از تجهیزات و لوازم آزمایشگاههای علوم زیستی و شیمی مشابه یکدیگر است. مواردی چون مانند بن ماری، ترازوی دیجیتال و دستی، انواع همزن و شیکر، ظروف انتقال مایعات، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، دستگاه‌های تقطیر و جداسازی مثل کروماتوگرافی، انواع هودهای شیمیایی، سانتریفیوژها و غیره. البته در آزمایشگاههای شیمی از محلول‌ها و مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود که ممکن است در آزمایشگاههای دیگر یافت نشوند.

لیست پرمصر‌فترین تجهیزات آزمایشگاهی

https://webcomicms.net/sites/default/files/clipart/162180/pictures-equipment-162180-6984188.jpg

به طور کلی همه انواع آزمایشگاه‌های ذکر شده در بالا، به سکوبندی نیاز دارند و تعدادی از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی بین آن‌ها مشترک است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. سکوبندی‌ها معمولا شامل انواع سکوبندی‌های یکطرفه و دوطرفه، میزهای مخصوص آزمایشگاهی، کابینت‌های ایمن و ضد انفجار آزمایشگاهی، کمد نگهدارنده انواع مواد شیمیایی، میز ترازوی ضد لرزش و صندلی‌های آزمایشگاهی هستند. از پرمصر‌فترین تجهیزات آزمایشگاهی و لوازم مشترک در همه آزمایشگاه‌ها نیز می‌توان به میکروسکوپ، فلاسک‌های اندازه‌گیری حجم مایعات مثل بشر و ارلن و استوانه مدرج، قره چکان، دماسنج، لوله آزمایش، لوله شور، بوته چینی، چراغ الکلی یا گازی آزمایشگاهی، توری نسوز، سه پایه، بورت، انواع همزن، ترازو، دستگاه اتوکلاو، فور یا اون، بن ماری، پی اچ متر ( ph متر ) ، سه پایه، یخچال و فریزر آزمایشگاهی و دوش و چشم شوی آزمایشگاهی اشاره کرد.

سوالات متداول در مورد تجهیزات آزمایشگاهی

ممکن است شما به عنوان موسس یک شرکت دانش بنیان و یا مسئول فنی یک آزمایشگاه سوالاتی در مورد تجهیزات آزمایشگاهی و نحوه تهیه آن‌ها داشته باشید. در این بخش می‌توانید پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

شرایط خرید و یا فروش تجهیزات آزمایشگاهی به چه شکل است؟

امروزه خوشبختانه یا وجود اینترنت زمینه خرید آنلاین تجهیزات آزمایشگاهی فراهم شده است. تنها نکته‌ای که باید در این زمینه به آن توجه کنید، اعتبار بالای فروشگاه اینترنتی است که قصد خرید از آن را دارید.شرکت تجهیزات آزمایشگاهی آرکا راد تجارت با برند تجاری ARTECO بیش از ده سال است که در این زمینه تجربه دارد و وب سایت فروش محصولات آن نیز در دسترس است . این شرکت به علت آنکه نمایندگی فروش چندین کمپانی بین‌المللی در ایران می‌باشد، توانسته با وجود محدودیت‌های موجود  واردکننده تجهیزات آزمایشگاهی بهترین برندهای خارجی باشد. علاوه بر بهره‌مندی از پشتیبانی و خدمات پس از فروش این شرکت، می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان تمامی لوازم و تجهیزات ذکر شده در بالا را برای رفع نیاز محیط آزمایشگاهی خود تهیه کنید.

قیمت تجهیزات آزمایشگاهی در چه محدوده‌ای است؟

با توجه به اینکه بیش از 80 درصد تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی تولید کشورهای خارجی هستند و قیمت آن‌ها در کشور به تبع وابسته به نوسانات قیمت ارز میباشد، به صراحت نمی‌توان پاسخ این سوال را داد. اصولا قیمت تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت است. اما ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که قیمت‌های ارائه شده در وب سایت شرکت تجهیزات آزمایشگاهی آرکا راد تجارت با وجود افزایش بیش از حد قیمت دلار در شرایط کنونی، در مناسب‌ترین رنج قیمت است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاورین شرکت آرکا راد تجارت تماس بگیرید.

آیا محصولات عرضه شده توسط شرکت آرکا راد تجارت فقط شامل تجهیزات مربوط به آزمایشگاه‌های بالینی و علوم زیستی است؟

خیر، در حال حاضر طیف وسیعی از مشتریان، متقاضی محصولات این شرکت هستند. علاوه بر مراکز بهداشتی و درمانی، شرکت‌های وابسته به صنایع پلاستیک و پلیمر، صنایع رنگ و رزین، صنایع کشاورزی و دامپروری، صنایع خودروسازی، صنایع خاک و معدن، صنایع کاشی و سرامیک و غیره نیز برای تجهیز آزمایشگاه‌های اختصاصی خود به این شرکت مراجعه میکنند.  

سخن آخر

با توجه به قیمت‌ها و تنوع بالای تجهیزات آزمایشگاهی، خرید آنها مساله ساده‌ای نیست که فقط با مشاهده یک کاتالوگ بتوان در مورد آن به سرعت تصمیم‌گیری کرد. نکته مهم دیگر، میزان دقت تجهیزات آزمایشگاهی است که باید پیش از خرید آن را نادیده نگرفت؛‌ چرا که بنیان تمامی آزمایشات وابسته به دقت بالای نتایج آن‌ها است. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم پیش از هرگونه اقدامی در این زمینه، با مشاورین شرکت تجهیزات آزمایشگاهی آرکا راد تجارت در تماس باشید تا بتوانید از هر نظر بهترین تصمیم را برای تجهیز آزمایشگاه خود بگیرید.