همزن آزمایشگاهی یکی از وسایل پرکاربرد در آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف است که برای مخلوط کردن مایعات، حفظ یکنواختی نمونه مایع در حین آزمایش، گرم کردن یا خنک کردن نمونه و تسهیل برهم‌کنش مواد در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تنوع زیادی از همزن‌های آزمایشگاهی وجود دارد که هر کدام به دلیل ویژگی‌های خاص خود، در حوزه‌های مختلفی از آزمایشگاه ترجیح داده می‌شوند. انواع مختلف همزن آزمایشگاهی شامل شیکر، میکسر، ورتکس، رولر میکسر و استیرر است که برای مخلوط کردن و هم زدن نمونه‌ها با سرعت‌ها و حرکات مختلف، استفاده می شود. با توجه به اینکه هر نوع همزن آزمایشگاهی ویژگی‌های خاص خود را دارد، انتخاب صحیح آن برای هر آزمایش بسیار مهم است.


انواع همزن آزمایشگاهی 

1.    میکسر آزمایشگاهی
میکسر آزمایشگاهی یا همزن آزمایشگاهی، یک تجهیزات مهم در آزمایشگاه های شیمی، بیولوژی، فیزیک و دیگر رشته های علمی است. با استفاده از این دستگاه، می توان نمونه های مختلف را به طور کامل مخلوط کرد . این امر به تهیه مخلوط مناسب برای برنامه های آزمایشگاهی کمک می کند.

استفاده از میکسر آزمایشگاهی باعث بهبود بهره وری در آزمایشگاه می شود. زیرا به دلیل استفاده از این دستگاه، نیازی به مخلوط کردن دستی نمونه ها نیست و این منجر به صرفه جویی در وقت می شود. همچنین، با استفاده از میکسر آزمایشگاهی، می توان به نحو احسن نمونه ها را مخلوط کرد.

یکی از مزیت های استفاده از میکسر آزمایشگاهی، استانداردهای بالای پاکیزگی آن است. این دستگاه ها معمولا از موادی ساخته شده اند که قابلیت شستشوی آنها با آب و صابون را دارند و به این ترتیب، از ایجاد آلودگی بدلیل، مواد قبلی در دستگاه جلوگیری می شود.

همچنین، میکسر آزمایشگاهی توانایی مخلوط کردن کامل نمونه ها را دارد و این باعث می شود که نتایج آزمایشات دقیق تر و قابل اعتماد تر باشند. همچنین، این دستگاه ها برای مخلوط کردن نمونه ها از حداکثر انعطاف پذیری برخوردار هستند. این بدان معنی است که می توانند با نمونه های مختلف و در حجم های مختلف کار کنند.

یکی از مزیت های دیگر استفاده از میکسر آزمایشگاهی، مقیاس مستقیم بالای آن است. برای مثال، می توان به راحتی حجم وزنی مورد نیاز از هر یک نمونه ها را با دقت تنظیم کرد و مخلوط کرد. این امر به دقت بیشتر در آزمایشات منجر می شود و نتایج  بهتری در آزمایشات به دست می آید.

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از میکسر آزمایشگاهی، ایمنی است. این دستگاه ها معمولا با ایمنی بالایی طراحی شده اند و ویژگی هایی مانند بسته شدن درب دستگاه و قطع شدن خودکار در صورت بار زیاد بر روی دستگاه را دارند. این ویژگی ها باعث می شود که هنگام استفاده از میکسر آزمایشگاهی، خطرات احتمالی کاهش یابد و ایمنی کاربران در آزمایشگاه تضمین شود.

به طور کلی، استفاده از میکسر آزمایشگاهی در آزمایشگاه های علمی، به عنوان یکی از تجهیزات مهم، باعث افزایش، دقت ، صرفه جویی در زمان و ایمنی کاربران می شود. همچنین، با استفاده از این دستگاه، می توان نمونه های مختلف را به نحوی کامل مخلوط کرد و نتایج دقیق و قابل اعتمادی از آزمایشات به دست آورد.

2.    همزن مغناطیسی
این نوع همزن یکی از انواع همزن های آزمایشگاهی می باشد که در جهت مخلوط کردن مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع همزن، یک میله کوچک درون ظرف مایع قرار می‌گیرد و سپس ظرف را بر روی یک صفحه با خاصیت مغناطیسی قرار می‌دهیم. این صفحه تحت تأثیر نیروی مغناطیسی قرار می‌گیرد و باعث چرخش میله درون ظرف می‌شود. به این ترتیب، مواد مختلفی که درون ظرف قرار دارند به طور یکنواخت و همگن همزده می‌شوند.

همچنین، همزن مغناطیسی قابلیت گرم کردن مایعات را نیز دارد. با چرخش میله درون مایع، انرژی حرارتی به مایع منتقل می‌شود و در نتیجه مایع گرم می‌شود. علاوه بر آن، با استفاده از همین نیروی مغناطیسی، می‌توان دیگر صفحات را هم بزنید و در نتیجه باعث، بدست آوردن مخلوط همگن‌تری برای آزمایش‌های شیمیایی و زیستی می شود.

با توجه به قابلیت‌های منحصر به فرد همزن مغناطیسی، این وسیله بیشتر در آزمایشگاه‌های شیمی و زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از فواید این وسیله، همزدن بصورت همگن است که برای فرآیندهای شیمیایی بسیار اهمیت دارد. لازم به ذکر است که برای استفاده از همزن مغناطیسی، مایع باید خالص باشد، چرا که وجود مواد غیر مایع به کارایی این وسیله آسیب می‌رساند.

 

همرن مغناطیسی | تجهیزات آزمایشگاهی | آرکاراد تجارت
 

3.    همزن مکانیکی
همزن های مکانیکی برای مخلوط کردن ترکیبات مایع با تعداد دور و زمان مشخص در آزمایشگاه ها به کار می‌روند. این دستگاه ها شامل یک محفظه بسته و پره هایی هستند که در داخل آن قرار دارند و برای تحریک جریان مایع استفاده می شوند.

در همزن های مکانیکی پره ها را می توان به سه دسته که در ادامه بیان شده اند، تقسیم کرد. 

 

همزن مکانیکی | تجهیزات ازمایشگاهی | آرکاراد تجارت

•    پره ملخی
پره ملخی برای مخلوط کردن مایعاتی با گرانروی کم، نظیر آب، مناسب تر است. این نوع پره با جریان محوری برای مایع کار می‌کند و موجب ایجاد یک جریان ملایم درون مایع می‌شود که باعث مخلوط شدن اجزای مایع به هم می‌شود. 

•    پره پارویی
پره پارویی نیز برای مخلوط کردن مایعات با دانسیته بالا و گرانروی بیشتر از آب مثل روغن، در صنایع شیمیایی و نفت، به کار می‌روند. این پره ها با جریان شعاعی که ایجاد می‌کنند، توربولانس در مایع ایجاد می‌کنند که باعث مخلوط شدن بهتر ترکیبات درون مایع می‌شود.

•    پره توربینی
پره توربینی نیز برای مخلوط کردن مایعات با گرانروی بالا مناسب است. این پره ها با سرعت بالا و جریان محوری قوی، فشار بالایی در مایع ایجاد می‌کنند که باعث مخلوط شدن بهتر محلول‌ها می‌شود.

در کل، انتخاب نوع پره باید بر اساس خصوصیات مایعات و ترکیبات درون آنها صورت گیرد. با توجه به نوع پره‌یی که در همزن مکانیکی استفاده می‌شود، می‌توان نوع و شدت جریان مایعات را تنظیم کرده و برای مخلوط کردن بهینه تر ترکیبات استفاده کرد.

4.    شیکر آزمایشگاهی
شیکر آزمایشگاهی یکی از انواع همزن آزمایشگاهی است که در بسیاری از زمینه‌های علمی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه برای مخلوط کردن و همزدن مواد شیمیایی و بیولوژیکی استفاده می‌شود و در آزمایشگاه‌های بیوشیمی، بیوتکنولوژی، داروسازی، صنایع غذایی، علوم زیستی، تشخیص طبی و... کاربرد دارد.

 

شیکر آزمایشگاهی | تجهیزات آزمایشگاهی | آرکاراد تجارت

 

شیکر آزمایشگاهی در مدل‌های مختلفی با نام‌های مختلفی به بازار عرضه شده است. برای انتخاب مناسب‌ترین شیکر آزمایشگاهی، باید به نیازها و ویژگی‌های خاص دستگاه توجه کرد. برخی از ویژگی‌های مهمی که باید در انتخاب شیکر آزمایشگاهی مدنظر قرار دهید شامل موارد زیر می‌شوند:

1. حجم و نوع ظرف: شما باید اندازه و نوع ظرفی را که قصد همزدن آن را دارید، در نظر بگیرید. برای مثال، اگر قصد دارید مایعات را در همزن قرار دهید، ظرف با دهانه بزرگ و شیب مناسبی برای جلوگیری از ریختن مایعات باید انتخاب کنید.

2. سرعت همزنی: سرعت هم زدن، دستگاه شیکر آزمایشگاهی می‌تواند بسیار مهم باشد. برای تعیین سرعت هم زدن مناسب باید به نوع موادی که قرار است همزده شوند، نوع همزن و نوع کاربردی آن توجه کرد. برخی از شیکرها دارای سرعت قابل تنظیم‌ هستند که باعث می‌شود بتوانید سرعت همزن را برای نیازهای خود تنظیم کنید.

3. نوع حرکت: شیکرها می‌توانند دارای حرکت خطی یا دورانی باشند. برای مثال، شیکرهای دورانی برای موادی که  حالت توده‌ای دارند، مناسب هستند.

4. دما: برخی از شیکرها دارای قابلیت کنترل دما هستند که باعث می‌شود بتوانید دمای مواد را در حین هم زدن کنترل کنید. این ویژگی برای نیازهای شیمیایی و بیولوژیکی بسیار مهم است.

5. صدا: برخی از شیکرها ، صدای بالایی دارند که می‌تواند برای کاربرد در محیط‌های آزمایشگاهی مزاحمت ایجاد کنند. بنابراین، در انتخاب شیکر آزمایشگاهی، به صدای آن توجه کنید.

6. قابلیت تعویض وسایل همزن: برخی از شیکرها دارای قابلیت تعویض وسایل همزن مانند پلاگین‌های مختلف هستند که باعث می‌شود بتوانید برای نیازهای مختلف از وسایل همزن متفاوت استفاده کنید.

به طور کلی، برای انتخاب شیکر آزمایشگاهی مناسب برای نیازهای خود، باید به نوع کاربردی، ویژگی‌ها و نوع موادی که قرار است همزده شوند، توجه کنید. با توجه به این موارد، می‌توانید بهترین شیکر آزمایشگاهی را برای نیازهای خود انتخاب کنید.